ההיי-טקיסט המטייל פותח עשור עם המגמות החמות לשנת התיירות 2020

שימוש גובר בבינה מלאכותית, היעד המפתיע של השנה והשפעות ההתחממות הגלובלית: שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית השיווק והמכירות של אשת טורס, מסכמת את העשור שהשארנו מאחור ומנתחת את המגמות בתיירות לשנה הקרובה

03/01/2020 11:17
ההיי-טקיסט המטייל. צילום: ידיד לוי

המפץ הגדול של הדיגיטל והחבילות הגמישות: העשור האחרון בלט בעיקר במעבר מתיירות מסורתית לתיירות דיגיטלית, הן מצד הצרכנים והן מצד חברות התיירות. אם בעבר העדיפו הישראלים לרכוש חבילות נופש סגורות, הכוללות טיסה ומלון שנקבעו מראש, הרי שבסוף העשור התיירים הישראלים כבר מעדיפים להרכיב בעצמם את חבילת הנופש שלהם – לא כחבילה סגורה, אלא כחבילה גמישה, שבמסגרתה הטיסה והמלון ניתנים לשינוי. במקביל, חברות התיירות הישראליות הרימו אף הן את הכפפה ומציעות חבילות בהרכבה אישית במחירים תחרותיים ובהליך הזמנה פשוט, והכל בכפיפות לחוק הגנת הצרכן. במהלך השנה הקרובה נמשיך ונראה כיצד חבילות התיירות ה"סטנדרטיות" מעוצבות מחדש כחבילות תיירות גמישות, ומצד שני נחזה בעלייה בביקוש למוצרי תיירות מורכבים המציעים ערך מוסף לתייר.

התיירות הפכה ממוצר פרימיום למוצר צריכה פשוט: היקף התיירות היוצאת מישראל כמעט הוכפל מתחילת העשור הודות לכמה מגמות מתמשכות: התיירות הפכה ממוצר פרימיום למוצר צריכה פשוט, והזמנת חופשה הפכה פשוטה ונגישה כמעט כמו רכישה בסופר. בגזרת המחיר, כשכרטיס טיסה עולה כמו ארוחה במסעדה או הופעה, הישראלים לא חושבים פעמיים ויוצאים לחו"ל בספונטניות. לא פחות חשוב: גיל הטסים עצמאית ירד משמעותית, מה שהוסיף קהל יעד רחב שלא יצא לפני כן לחו"ל. במהלך השנה הקרובה, העלייה במספר היוצאים לחו"ל תימשך, ובמקביל נראה התמקדות גוברת ביעדים חדשים ומסקרנים ברחבי העולם, כאלו שלא היו מוכרים בעבר לקהל הישראלי.

שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית השיווק והמכירות, אשת-טורס. צילום: עזרא לוי

צילום: יח"צ אל על

יעדים: מפת היעדים של הישראלים השתנתה ללא הכר בעשור האחרון. הישראלים מחפשים כל הזמן חידושים, ומדי שנה צץ יעד חדש שהופך ללהיט. בשנה הקרובה יפן תהפוך ליעד תיירותי מרכזי בעקבות פתיחתו של קו טיסות אל-על ישיר בין ישראל לטוקיו בחודש מרץ, ואירועי אולימפיאדת טוקיו שיתקיימו במהלך יולי-אוגוסט.

שולי רווח צרים וקריסת חברות תעופה: השנה האחרונה הייתה שנה מטלטלת בעולם התיירות, עם קריסת חברות תעופה שונות, כאשר שינויים משמעותיים מתרחשים מעל ומתחת פני השטח. התחרותיות והביזור העצום בענף הורידו את המחירים לרמות שפל היסטוריות והפכו את שולי הרווח לצרים במיוחד. אם המחירים יישארו דומים, אנו צפויים לראות חברות נוספות קורסות או מתמזגות, וכתוצאה מכך, בטווח הארוך המחירים יטפסו בהדרגה. במצב רגיש כזה, גורמים נוספים כדוגמת עליית מחירי הדלק או השפעותיה של מלחמת סחר גלובלית עלולים להשפיע בצורה משמעותית על התחרות בענף.

שילוב גובר של כלי בינה מלאכותית (AI): במקביל להתפתחותן הטכנולוגית של מערכות מחשוב ומכונות למידה מבוססות AI, יותר ויותר גורמים עסקיים בתחום התיירות יאמצו את השימוש בכלי רב עוצמה זה על מנת לחזות את אופן התנהלות הלקוחות בצורה מדויקת מאי פעם בעבר ולגבש אסטרטגיות שיווק חכמות וממוקדות על בסיס דפוסי התנהלות, תחומי עניין ותחזיות עתידיות ביחס לעולם התיירות המודרני. הודות לכך, הלקוח ייהנה מהצעות שיווקיות עדכניות ורלוונטיות שמותאמות במיוחד עבורו, על בסיס בחירותיו והעדפותיו האישיות.

התחזקות הטיולים המאורגנים: דווקא על רקע השפע הדיגיטלי המבלבל וההיצע העצום בתחום התיירות, אנחנו רואים התחזקות משמעותית ורצופה בגזרת הטיולים המאורגנים, שחוסכים זמן וכסף ומתאימים לכל הגילאים ולכל פלחי האוכלוסייה. העלייה המשמעותית ביותר נרשמת ביעדים המורכבים יותר מבחינת המטייל העצמאי, כמו המזרח הרחוק, אפריקה ועוד. במקביל, צפויה עלייה גם בתחום טיולי הנישה הייחודיים, שפונים מראש לפלח שוק נקודתי, ובהם טיולים לשומרי מסורת, טיולים לגיל הזהב, טיולי אופניים וספורט ועוד.

קיץ אינדיאני: מזג האוויר משתנה, כדור הארץ מתחמם – והקיץ מתארך. תקופת הקור המשמעותי באירופה ובאזור הים התיכון מתחילה מאוחר יותר מבעבר, מה שמאריך את מועדי חופשות הקיץ. בניגוד לעבר, החודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר כבר לא נחשבים "מחוץ לעונה" למטיילים באירופה. תופעות אקלים קיצוניות כמו השיטפון בוונציה יעלו מצידן את המודעות להשפעות ההתחממות הגלובלית על התיירות.

פחות טיסות פנים, יותר נסיעות ברכבת: בעקבות עומס הנוסעים ופקקי התנועה הגוברים בשדות התעופה המרכזיים ברחבי אירופה, המזרח הרחוק וצפון אפריקה, והודות למודעות הגוברת לזיהום האוויר הנובע מטיסות קצרות וארוכות טווח, יותר ויותר נוסעים יבחרו להגיע ליעדם ברכבת במקום בטיסה, בצורה נוחה יותר ומזהמת פחות.

עומס יתר: במקביל לעלייה המתמשכת בהיקף תיירות החוץ כמגמה כלל עולמית, עוד ועוד יעדי תיירות מרכזיים בכל רחבי העולם מבינים בהדרגה את השלכותיה השליליות של תופעת "עומס התיירים" על יעדים אלו, לרבות פקקי תנועה, צפיפות יתר, זיהום אוויר וזיהום סביבתי, עליות מחירים, פגיעה בשוק הדיור המקומי ועוד. בעקבות זאת, ערים שהן יעדי תיירות מבוקשים ברחבי העולם כבר החלו לנקוט צעדים על מנת לדרוש מהתיירים להשתתף בעלויות הנובעות מהתופעה, בראש ובראשונה באמצעות מסי תיירות והיטלי על המבקרים ביעדים "עמוסים" במיוחד (אמסטרדם, רומא ועוד). במקרים מסוימים אפילו נבחנת האפשרות להגביל בחוק את מספר התיירים שרשאים לבקר ביעד מסוים מדי שנה (ונציה, ברצלונה), על מנת לצמצם את ההשפעות השליליות של התופעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים