נשים ומחשבים: תמר חנין, סיסנס

מדור מיוחד על נשים בתפקידים שונים בתעשייה: מיהן? מה הביא אותן לעולם הטכנולוגיה? והאם הן חושבות שיש בענף אפליה? ● הפעם: תמר חנין, מנהלת ניהול תכנית בסיסנס

תמר חנין, ראשת תחום ניהול פרויקטים. סיסנס. צילום: יח"צ

שם: תמר חנין.

תפקיד: ראשת תחום ניהול פרויקטים בחברת סיסנס.

ותק בתפקיד: ארבע שנים.

תפקידים קודמים: ראשת תחום ניהול פרויקטים, ראשת תחום מבצעים.

השכלה/שירות צבאי: תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה, הסבת אקדמאים להנדסת תוכנה.

משפחה: נשואה +3. 

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה? תמיד הרגשתי שמתקיימים בי שני עולמות במקביל: תחום הטכנולוגיה הוא המקום הטבעי שלי, בו אני מרגישה בנוח, ותחום הפסיכולוגיה, שמעורר בי סקרנות. אחרי הצבא סיימתי תואר ראשון בפסיכולוגיה אבל מאחר שכאמור, שני העולמות מקיימים בי במקביל, שיניתי שוב כיוון, עשיתי הסבה אקדמאית ללימודי הנדסת תוכנה ופתחתי בקריירה בתחום. בגיל 40, בעקבות משבר אמצע החיים, החלטתי להשלים תואר שני בפסיכולוגיה, במקביל לעבודתי כמהנדסת תוכנה, וסיימתי עם תעודת מטפלת CBT.

בתחילת הדרך, בצעדיי הראשונים בלימודי הנדסת התוכנה והפסיכולוגיה, האמנתי שהנדסת תוכנה ופסיכולוגיה הם תחומים מקבילים, שאינם משיקים. אך עם השנים גיליתי שהם למעשה שזורים זה בזה, ואף תורמים האחד לשני. העבודה היומיומית שלי היא מול אנשים, ואני מוצאת את עצמי, לא פעם, משתמשת בטכניקות השונות שלמדתי בפסיכולוגיה כשאני באינטראקציה בינאישית, לטובת הנעת עובדים הכפופים לי ישירות, וגם כדי להגביר מוטיבציה בעובדים שאינם כפופים לי.

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה? אפליה זו מילה רחבה וכוללנית בעיניי. רוב חיי בתעשייה עבדתי כאישה יחידה בין גברים, ואני מזהה שלרוב הגברים ישנה ראייה מאוד מסוימת בנוגע לעשייה. לבני אדם יש נטייה טבעית להעדיף את הדומה להם, ואני חושבת שזו אחת הסיבות בעטיה גברים יעדיפו סביבה גברית, שהיא נוחה יותר עבורם, שתייצר אמפתיה גבוהה יותר בין קולגות. זה מעמיד את הנשים בסיטואציה בה הן נאלצות להשקיע ולהילחם יותר על מעמדן ומקומן, ולהשיג דברים כגון מעמד, משכורת, תחומי אחריות ועוד, שגבר יזכה בהם, לכאורה, ללא מאמץ. 

האם נתקלת אישית באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה? במקומות עבודה קודמים, כשהתמודדתי על תפקיד של ניהול צוות גדול, אמר לי המנהל המגייס מפורשות שהוא מעדיף לבחור בגבר לתפקיד, מאחר שהוא יהיה פנוי יותר לשעות עבודה ארוכות ומרובות, צפוי לקחת פחות ימי חופשה וכוליי, וזאת משום שאינו נושא בעול גידול הילדים, בדומה לאימהות. החלטתי לא לוותר, ואחרי שיחות הבהרה בהן פרסתי, שוב, את יכולותיי והתאמתי לתפקיד, אכן נבחרתי לאייש את המשרה.

במקום אחר ניהלתי פרויקטים בחו"ל, שדרשו נסיעות מרובות ותכופות, והייתה העדפה ברורה של גברים, שוב בשל אותה הנחה שהגברים יהיו פנויים יותר ממחויבויות של ניהול הבית וטיפול בילדים.

למרות הנאמר, אני מרגישה שחשוב לשים לב שלא ליפול למלכודת שהיא מאוד נוחה, ולטעון מיידית לאפליה. משמע, יתכן שלא קיבלתי תפקיד או הטבה מסוימת, פשוט משום שאינני מתאימה או שיקול מקצועי אחר, ולא מפני שאני אישה.

לסיכום, לאחרונה אני רואה שינוי בגישה של מנהלים בכירים, ולא פעם הם מתבטאים כמי שרואים את המחויבות של האימהות לחיוב. נשים פועלות ביעילות רבה יותר מגברים, מגיעות ממוקדות ומתקתקות את העבודה לעומת הגברים. לא בטוח אם לאמירות הללו גם יש השפעה על הליך קבלת ההחלטות של מנהלים, אך שינוי של התפישה הישנה הוא מבורך, ומהווה סימן אפשרי לעידן חדש, בכל הנוגע למעמד האישה בעולם ההיי-טק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים