צ'ק פדל, שהצ'יפ שפיתח התחיל את עידן המחשוב האישי – מת

המצאתו הביאה את הטכנולוגיה הדיגיטלית לסוג חדש של התקנים צרכניים ושולבה במחשבי אפל וקומודור הראשונים

צ'ארלס (צ'אק) פדל, המהנדס והיזם שתרם לפריצת עידן המחשוב האישי לאחר שפיתח מעבד שעלותו 25 דולר, מת בגיל 82 בביתו שבסנטה קרוז, קליפורניה.

התחרות בימי המחשוב הביתי הראשוניים היו בין מחשבים כמו ה-Apple II של אפל, ה-Vic 20 של קומודור, ה-BBC Micro של אקרון ועוד. למרות התחרות, כמעט כל המערכות הראשוניות הללו משנות השמונים, שהתחרו מול תואמי ה-יבמ של אותה עת שהיו מבוססים על מעבדי ה-8080 של אינטל, הצליחו להיכנס לבתים בכמויות גדולות מכיוון שהיו מבוססות על מעבד ה-MOS 6502, שעלותו באותם ימים הייתה 25 דולרים בלבד, בערך 15% ממחירו של ה-8080 ו-8% ממחירו של השבב שמוטורולה הציעה באותה עת לשוק המחשוב האישי.

פדל נחשב לאביו וממציאו של 6502, שהפך למעשה את המחשוב האישי לאישי באמת.

פדל למעשה התחיל את העבודה על השבב הזול כבר בימיו במוטורולה. ב-1973 הוא הוא אחד מהצוות שהביא לשוק את ה-6800, אחד השבבים שנחשבו לחזקים ביותר בזמנו, אבל בעלות של 300 דולרים – שהרחיקה את המוצרים מהשוק הפרטי. הוא הבין, כך מספרים, שיש שוק למעבדים זולים, אבל במוטורולה לא אהבו את הכיוון שאליו ניסה להוביל בפרויקט הזה, ודרשו ממנו לנטוש אותו.

התגובה שלו הייתה מעבר אל המתחרה מוס טכנולוגיות, שם השלים את השבב שעשה היסטוריה גם בגלל שסביבו הוא פיתח טכנולוגיה שבה יוצרו לוחות אם שמכילים את כל הרכיבים הנדרשים להפעלת מחשב פשוט – והראשון בהם הוא ה-PET PC של קומודור, שהושק ב-1977, שיש אומרים שהיה בעצם המחשב האישי הראשון שנמכר לכלל הציבור.

"צ'אק פדל הוא אחד מהגיבורים הפחות מוכרים של עידן המחשב האישי. למעשה, כל המחשבים האישיים המוצלחים הראשונים בשוק המסיבי נבנו סביב ה-6502 ולא על שבבים של אינטל ולא אף אחד אחר", אמר עליו דאג פיירביירן, מנהל מוזיאון היסטוריית המחשוב בקליפורניה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים