הממשלה פרסמה מכרז לניהול קהילות חדשנות בהיקף 30 מיליון ש'

מדובר בניהול של קהילות קיימות וכחלק מהמכרז, שהוציא משרד הכלכלה ופונה לעמותות, על הזוכות יהיה להרחיב את האקו-סיסטם של כל אחת מהן, לחבר את גורמי הממשלה לכל קהילה ולסייע באיתור מקורות מימון ● הקהילות פועלות ב-14 תחומים טכנולוגיים, בהם ערים חכמות, פינטק וסייבר

נעמה קאופמן פס, משנה למנכ"ל משרד הכלכלה. צילום: דוברות המשרד

היחידה לקהילות חדשניות במשרד הכלכלה פרסמה באחרונה מכרז גג המבקש הצעות מעמותות ללא כוונות רווח (מלכ"רים) להקמה והפעלה של 14 קהילות חדשנות בשורה של תחומים, בהם התחבורה החכמה, הבריאות הדיגיטלית, הערים החכמות, החקלאות, המזון, הפינטק, הבנייה, התחבורה, האנרגיה והסייבר. היקף המכרז עומד על 30 מיליון שקלים.

מטרת המכרז, כפי שהוגדרה בהודעת המשרד, היא "להביא לפיתוח סביבות חדשנות בענפי המשק השונים וחיבור בין הצד שמייצר את החדשנות לגופים הרלוונטיים להטמעתה".

הגורמים שיזכו ינהלו עבור הממשלה את הקהילות על פי תנאים מאוד מוגדרים. כך, למשל, אלה חייבים להיות מלכ"רים וגופים שמסוגלים לנהל פעילות רוחבית בתוך הקהילות שהם יהיו מופקדים עליהם. כמו כן, על הזוכים לפעול לשיתופי ידע בין הקהילות, לקיים האקתונים ולהציע חיבורים בין חברי הקהילה לגורמים רלוונטיים שיכולים לסייע להם לקדם את הטכנולוגיה שלהם.

הממשלה מגדירה במכרז במדויק את המושג קהילה ולא מגבילה את מספר העמותות שיוכלו לזכות בו. העמותות יקבלו מימון חלקי מהממשלה כדי לנהל את הקהילות, אולם הן תהיינה חייבות לגייס מימון ממקורות שונים להשלמת הפעילות. משרד הכלכלה הקים מינהלת שתהיה אחראית על העמותות שיזכו במכרז וינחה אותן במסגרת תכנית עבודה סדורה, שתהיה מסונכרנת עם משרדים וגופי ממשלה שכבר פועלים בנושא, כמו רשות החדשנות.

במידה מסוימת, מטרת הפרויקט היא לעשות סדר בין קהילות החדשנות השונות הפועלות בכל תחום, לאגם משאבים ולסייע להן לממש את ליבת העסקים של החברות שנמצאות בהן בעבודה נכונה עם הדרכה מתאימה.

פעילות מבוססת שלוש רגליים

נעמה קאופמן פס, משנה למנכ"ל משרד הכלכלה, אמרה לאנשים ומחשבים כי "קהילות חדשנות קמו בישראל בעידוד הממשלה, מתוך צורך אמיתי של כלל בעלי העניין: סטארט-אפים ויזמים, בנוסף לאקדמיה ומשקיעים. המטרה שלנו היא לסייע לחבריהן להתאחד לאקו-סיסטם רחב הקיים בתחום שלהן או בין תחומים שונים, שבמסגרתו יהיו תהליכי חשיבה חדשניים, במטרה ליצור פיתוח כלכלי חברתי ולמצב את ישראל כמעצמת חדשנות".

היא ציינה את פעילותן של הקהילות עד כה ונתנה כדוגמה את קהילת החדשנות בבריאות, שפועלת כחלק מיישום החלטת הממשלה בתחום הבריאות הדיגיטלית. "חברי הקהילה הזו, למשל, יוכלו לקבל דרך העמותה שתנהל אותה נגישות קלה יותר ללקוחות פוטנציאלים כמו בתי חולים".

"נוכל לספק לחברי כל קהילה מפגשים מסודרים עם האנשים הרלוונטיים ונגישות למידע וכלים חיוניים, כחלק מפעילות מסודרת, מוגדרת וברורה שכל אחת מהקהילות תצטרך לעבוד לפיה", הסבירה קאופמן פס. "אנחנו מבססים את הפרויקט הגדול הזה על שלוש רגליים שמאפיינות את מחזור החיים של הקהילות: רגל אחת, שבה ניצור מפגשים בין כל השחקנים ונעזור להם לקבל נגישות קלה יותר לתעשייה הרלוונטית בארץ ובכך ליצור ערך אמיתי לאקו-סיסטם הגדול שיש בישראל, שלהערכתנו לא מנוצל מספיק. הרגל השנייה מורכבת מגורמי הממשלה שעובדים ביחד אתנו, כאשר הכוונה היא לעזור ליצרני החדשנות להבין היטב מה נדרש מהם מצד הרגולטור, איך לעבוד נכון ולמנוע יצירת חסמים אל מול יצירת פוטנציאל לחדשנות. הרגל השלישית היא המימון. יש בממשלה גופים ומקורות שונים לקבלת סיוע ומימון, ולא רק רשות החדשנות. המינהלת שתנהל את העמותה תוכל לכוון את חברי הקהילה לאותם מקורות ולעודד אותם להגיש בקשות".

היא הדגישה כי רשות החדשנות שותפה למכרז בכל צוותי ההיגוי של הקהילות השונות.

התאריך האחרון להגשת מועמדות הוא ה-30 בינואר והכוונה היא להתחיל להפעיל את הקהילות כבר במהלך השנה הקרובה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שלומי חז'ז'

    אשמח להצטרף לקהילה של החדשנות

אירועים קרובים