ההיי-טקיסט המטייל מוצא פתרון לתופעת היעפת?

חברת התעופה יונייטד איירליינס משיקה אפליקציית ג'ט-לג, המיועדת ללקוחות שחוצים לפחות שלושה אזורי זמן ● Timeshifte מתבססת על עובדות מדעיות ואלגוריתמים, המסייעים להתמודד בצורה הדרגתית ומותאמת אישית עם מעבר בין אזורי זמן

06/12/2019 10:34
ההיי-טקיסט המטייל. צילום: ידיד לוי

תופעת היעפת – ג'ט-לג – מוכרת היטב בקרב כל היי-טקיסט שחווה טיסה עסקית לכנס, לתערוכה או לפגישה מכרעת עם משקיעים פוטנציאליים בקצה השני של העולם שכרוכה בחצייה של עשרה אזורי זמן. מכיוון שמדובר בנסיעת עסקים, הרי שבדרך כלל הלו"ז צפוף ועמוס בפגישות, המתחילות כמעט עם רגע הנחיתה, וללא השהות הנדרשת לשינה והתאוששות. גם אם הלו"ז תוכנן בצורה אנושית מתחשבת, הרי שהמעבר בין אזורי הזמן מותיר את אותותיו על הגוף, והתפקוד הכללי מרגיש כמו אחרי מסיבת סילבסטר עמוסת אלכוהול זול.

ההסבר המדעי לתופעה גורס, כי מדובר בהפרעה בשעון הביולוגי, הנגרמת כתוצאה משינוי באזור זמן ושיבוש חלוקת היממה בשעון. המעבר מאזור זמן אחד לאחר במהירות גורם להפרעה בשעון הביולוגי, המחלק את היממה ל-24 שעות, משום שבעת טיסה ממדינה אחת שבה השעה מסוימת למדינה אחרת שבה השעה מוקדמת או מאוחרת יותר, נגרם בלבול בשעון שעשוי לאחר או להקדים את הזמן באותו אזור זמן.

ההפרעה בשעון מתבטאת בייצור בלתי מבוקר של מלטונין, כיוון שהשעון עדיין מתפקד על פי אזור הזמן הקודם. באמצעות הטיסה, המרחקים בין אזורי הזמן קטנים באופן משמעותי ולשעון אין זמן להתכוונן לפי אזור הזמן החדש. הפרעה זו גורמת לעייפות יתר (מכאן השם יעפת) ויכולה לגרום לבחילות ולמיגרנות (ממש כמו חמרמורת אחרי המסיבה) בשל אי התאמה בין שעות התאורה באזור הזמן החדש לבין השעות שהשעון מנסה לאתר.

ג'ט לג: עייפות קיצונית, כאבי ראש והפרעות נוספות. איור: BigStock

אחד הפתרונות להסדרת השעון על פי האזור החדש הוא מלטונין סינתטי, הנלקח כמה כימים מדי לילה כדי להרגיל את השעון לשעות הלילה השונות, אך מחקרים סטטיסטיים מראים שזהו פתרון מוגבל.

יונייטד מציעה לתכנן את המסע בעזרת אפליקציה חדשה

יונייטד איירליינס משיקה בימים אלה אפליקציה חדשה, מבוססת מדעית, המסייעת לנוסעיה להתמודד עם הג'ט-לג ולהסתגל במהירות לאזור זמן אחר. האפליקציה מספקת המלצות מותאמות אישית לגבי הזמן הטוב ביותר להיחשף או להימנע מאור, לישון ולצרוך קפאין. האפליקציה מיועדת ללקוחות שחוצים לפחות שלושה אזורי זמן והיא פותחה בשיתוף פעולה עם Timeshifter.

אפליקציית Timeshifter של יונייטד לסיוע בהתמודדות עם תופעת הג'ט-לג. צילום: יח"צ

״הלקוחות שלנו צריכים להגיע ליעדם רעננים ומוכנים לצאת לדרכם ברגע שהם נוחתים״, אומר מנכ"ל יונייטד איירליינס בישראל, אבי פרידמן. "אנו רוצים לעשות כל שביכולתנו לשיפור חוויית הטיסה והמעבר בין אזורי זמן,  בין אם מדובר בנסיעת עסקים לתל אביב וממנה או בטיסה לחופשה ביעד אקזוטי מרוחק. Timeshifte מנטרלת את אי הוודאות הכרוכה בניסיון להימנע מג׳ט-לג בכך שהיא מתבססת על עובדות מדעיות ואלגוריתמים, המסייעים להתמודד בצורה הדרגתית ומותאמת אישית עם מעבר בין אזורי זמן", הוא מסביר. "אני בטוח שהלקוחות שלנו יאהבו אותה״.

כיצד זה עובד? האלגוריתם של Timeshifter מבוסס על ניתוח ושקלול של כמה משתנים, כגון דפוס הרגלי שינה, פרטי הטיסה, העדפות אישיות ועוד, והיא תספק למשתמשים שורה של הנחיות של "עשה ואל תעשה" על מנת להימנע מהיעפת. בין השאר, האפליקציה כוללת הנחיות לגבי המועד שבו מומלץ לנוסעים להיחשף לאור בהיר, או, לחלופין – להימנע מכך; לוח זמנים לשינה ונמנום, בכפוף להעדפות השינה האישיות של המשתמש; המלצות לייעול צריכת קפאין בהתאמה לזמני השינה והערנות הרצויים; ותזמון המועד המומלץ לנטילת מלטונין (עבור נוסעים שמעוניינים בכך).

יונייטד מפעילה כמה מקווי הטיסה הארוכים בעולם, כולל שתי הטיסות הישירות הארוכות ביותר שמציעה חברת תעופה אמריקנית כלשהי: בין יוסטון לסידני ובין סן פרנסיסקו לסינגפור. בדצמבר תשיק יונייטד קו חדש של טיסות ישירות מנמל התעופה ניוארק בניו יורק לקייפטאון שבדרום אפריקה. בסך הכל, מפעילה החברה 320 קווי טיסה מארה״ב ל-120 יעדים בינלאומיים.

לקוחות יוכלו להתנסות באפליקציית הג׳ט-לג של Timeshifter בשתי טיסות לבחירתם ללא תשלום. בנוסף, חברי מועדון הלקוחות MileagePlus יוכלו להתנסות באפליקציה  בטיסה אחת נוספת לבחירתם ללא תשלום, וחברי MileagePlus Premier 1K  יקבלו מינוי שנתי ללא תשלום וללא הגבלת שימוש. תעריפי השימוש באפליקציה עומדים על 9.99 דולר לטיסה הלוך ושוב ו-24.99 דולר למנוי שנתי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים