מבוכה קשה לטוויטר – שני עובדיה לשעבר ריגלו אחרי מתנגדי ממשל

משרד המשפטים האמריקני האשים את השניים בריגול לטובת סעודיה, על ידי מעקב צמוד וחיטוט קבוע בחשבונות הטוויטר של מתנגדי השלטונות, שהשתמשו ברשת החברתית המצייצת לשם מתיחת ביקורת על המדינה הערבית, ובניסיון לקדם את חופש הביטוי בה

אלגוריתם מוטה. טוויטר. צילום אילוסטרציה: BigStock

משרד המשפטים האמריקני מאשים שני עובדי טוויטר לשעבר בריגול לטובת סעודיה, בטענות שניצלו את מעמדם כמועסקים ברשת החברתית המצייצת על מנת לגשת באופן לא מורשה לחשבונותיהם של מתנגדי ומבקרי הממלכת הסעודית, ומיוחד לחשבונות של מי שביקרו את יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. אחד החשודים נעצר. ההאשמות נחשפו אתמול (ד') בהגשת המסמכים כנגד השניים. אם הדברים נכונים, טוויטר תידרש לבדק בית.

הטענות כנגד שני העובדים לשעבר נחשפו יום לאחר מעצרו של מהם, אחמד אבואמו, אזרח אמריקני שעל פי הנטען ריגל אחרי חשבונותיהם של שלושה משתמשים – כולל אחד שהפוסטים שלו דנו בפעילותה הפנימית של ההנהגה הסעודית. אבואמו עשה זאת, לפי הטענות, כפעולה מטעם הממשלה בריאד והוא מואשם גם בזיוף והגשת מסמכים שקריים ל-FBI, על מנת להכשיל את חקירתה בנדון, כך דיווח הוושינגטון פוסט.

העובד השני של טוויטר לשעבר, עלי אלזאבארה, הוא אזרח סעודי. הוא הואשם בגישה למידע האישי של יותר מ-6,000 חשבונות טוויטר בשנת 2015 מטעם ערב הסעודית.

מתנגדי משטר סעודי ומוחים כנגד יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, באנגליה. צילום אילוסטרציה: BigStock

מתנגדי משטר סעודי ומוחים כנגד יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, באנגליה. צילום אילוסטרציה: BigStock

רצח חאשוקג'י, NSO והקשר לחשיפה הנוכחית

אחד מהחשבונות שרוגלו היה שייך למתנגד גולה בולט ששמו עומר עבדול עזיז, פעיל חברתי סעודי המתגורר בקנדה. עבדול עזיז היה מקורב לעיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, בעל טור בוושינגטון פוסט שדגל בחופש ביטוי בעולם הערבי, ושנרצח באכזריות בשנת 2018.

בדצמבר 2018 הגיש עבדול עזיז תביעה נגד חברת ההתקפה בסייבר הישראלית NSO לבית המשפט בתל אביב, ובה נטען כי NSO סייעה לממשל הסעודי בכך שהרוגלה שלה, פגסוס שמה, הושתלה בטלפון הנייד שלו, שאבה מידע על שיחותיו עם העיתונאי הסעודי חאשוקג'י, והביאה לחיסולו על ידי אנשי הממשל הסעודי באוקטובר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול שבטורקיה.

העיתונאי מתנגד המשטר, ג'מאל חאשוקג'י, שנרצח ב-2018. צילום: BigStock

העיתונאי מתנגד המשטר, ג'מאל חאשוקג'י, שנרצח ב-2018. צילום: BigStock

התובעים טוענים גם כי אדם שלישי, האזרח הסעודי אחמד אלמוטארי, פעל כמתווך בין גורמים סעודים לעובדי טוויטר החשודים בשת"פ עם סעודיה, וגם הוא מואשם בריגול. האמריקנים מאמינים כי אלזברה ואלמוטארי שוהים כעת בסעודיה.

יצוין כי ערב הסעודית היא בעלת ברית מרכזית של ארצות הברית במזרח התיכון. הנשיא דונלד טראמפ שמר על קשרים הדוקים עם הממלכה, למרות גינוי בינלאומי שלה בעקבות רצח העיתונאי חאשוקג'י בשנה שעברה.

בהצהרה מטעמה הגיבה טוויטר ואמרה שהיא מכירה "במרחקים שחקנים רעים ילכו" בכדי לנסות לערער את השירות שלה, והוסיפה כי: "אנו מבינים את הסיכונים המדהימים העומדים בפני רבים המשתמשים בטוויטר בכדי לחלוק את נקודת המבט שלהם עם העולם, ולתבוע אחריות מבעלי הכוח. יש לנו כלים שמשמשים בכדי להגן על פרטיותם, ועל יכולתם לבצע את עבודתם החיונית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים