ועדי ההורים עוברים לדיגיטל: האפליקציות שעושות סדר בתשלומים

אפליקציות התשלומים הפכו באחרונה לפופולריות במיוחד, ולא במקרה - הן פשוט מקצרות תהליכים והופכות אותם לשקופים וקלים לביצוע ● הכלי גם הופך את סיוט ועד ההורים לנסבל, ובפייבוקס, אחד השירותים המצליחים בתחום, יודעים מדוע

03/10/2019 11:22
שרית בק ברקאי, מנהלת הפעילות של פייבוקס. צילום: יח"צ

התופעה מוכרת היטב לכל הורה לילדים בגיל הגן או בית הספר: מספר ימים לתוך תחילתה של שנת הלימודים, במפגש "אסיפת ההורים" הראשון, מישהו מפריח לחלל החדר את השאלה "מי מתנדב לוועד"? – שקט מתוח משתרר בכיתה ועשרות זוגות עיניים של הורים עסוקים, שהיו מופנות עד לאותו הרגע אל המורה, מושפלות אל מסכי הנייד או אל שרוכי הנעליים. ואולם, כיום מספקות גלגל הצלה לכאב הראש הלוגיסטי והבירוקרטי אפליקציות התשלומים השיתופיות, המסייעות להורים לנהל את איסוף הכספים ומעקב ההוצאות על הפעילות השוטפת לאורך השנה.

עם חזרת הילדים לגנים ולבתי הספר מתחילים להיכנס גם ועדי ההורים של השכבות השונות ל"כוננות איסוף כספים" לטובת הפעילות השוטפת הצפויה לאורך השנה. מדובר בתהליך מסורבל שמצריך מעקב ושקיפות, דוגמת: מי מבין ההורים בכיתה שילם, על מה יצא הכסף וכמה, כמה כסף נשאר לתכנון פעילויות להמשך ועוד. כמו בתחומים רבים אחרים, גם כאן מספק הפתרון הטכנולוגי של המעבר לדיגיטל קיצור דרך משמעותי ודרך נוחה ויעילה לניהול הכספים. אפליקציות תשלומי הכספים כמו PAY של בנק לאומי או BIT של פועלים, הופכות ליותר ויותר רווחות ופופולריות בקרב הורים, שמזניחים את האיסוף במזומן והקופה הפיזית, לטובת פתיחת קבוצה באפליקציות התשלום המאפשרות איסוף, קל, נוח ושקוף. המגמה העולמית הולכת לכיוון השימוש בסמארטפון לצרכי תשלום והעברות כספים, מה שהופך את הארנק הפיזי ל"כמעט מיותר" בקופה של רכישות, עסקאות והעברות אונליין.

שרית בק ברקאי, מנהלת הפעילות של פייבוקס, הארנק הדיגיטלי הראשון בישראל, חרטה על דגלה את שינוי חוויית התשלומים בארץ, כדי להפוך אותה לקלה ופשוטה, זאת מתוך כוונה ורצון לייתר את השימוש במזומן. לדבריה, "PayBox מהווה ארנק דיגיטלי של ממש, שיחליף את הארנק הפיזי ואת אמצעי התשלום דוגמת צ'קים שהפכו לאנכרוניסטיים. זאת במטרה להוות פתרון ממשי לצרכי הפרטים, בדומה לניהול כספי ועדי הורים, שנתפש בעבר כמסורבל ומייגע, וכעת יכול להתנהל בשקיפות וביעילות הישר מהנייד. כך מייצרת פייבוקס פיצ'רים רבים ושונים, במטרה לענות על הצרכים המגוונים של המשתמשים ולשפר את חווית התשלום של אלו".

אפליקציית PayBox הוקמה לפני חמש שנים בשנת 2014 והיא מציעה מגוון פתרונות תשלום – בין אנשים, לעמותות שונות, וכמו כן פתרון לאיסוף כסף קבוצתי, תוך שמירה על שקיפות בין חברי הקבוצה, ללא ערבוב של כספים אלו עם חשבון העו"ש של מנהל הקבוצה, ובחינם. 

כלים דיגיטליים להעברת תשלומים – טרנד עולה

מוותרים על הארנק הפיזי ועוברים לזה הדיגיטלי. אילוסטרציה: BigStock

מוותרים על הארנק הפיזי ועוברים לזה הדיגיטלי. אילוסטרציה: BigStock

בחברה מספרים על מגמה חיובית בשימוש בכלים הדיגיטליים לצורך תשלומים – הן בסכומי ההעברה והן במספר המשתמשים בפלטפורמה ובמספר ההעברות החודשיות, דבר שמהווה ייצוג לשינוי התפישתי של הצרכנים והמעבר לדיגיטל. כמו כן, עם המשך התרחבות הפעילות של חברות התשלום הדיגיטלי, ניכרת מגמת הזנחה של המזומן ואמצעי התשלום הפיזיים המיושנים, דוגמת הצ'קים, ונראה כי הצרכן בוחר באלו שוב ושוב במגוון תחומים – דוגמת הטענת רב קו, תשלומים והעברות כספים שונות. 

לחברה יש נכון להיום כ-1.7 מיליון הורדות לאפליקציית PayBox לבדה, ואת נתוני הצמיחה בפופולריות מייחסים גם לנכונות המערכת הבנקאית. "בנק ישראל הסדיר את התחום לטובה ומתחיל להכיר בו כאמצעי תשלום לצד כרטיסי האשראי וחשבונות הבנק, כך שהשימוש בו גדל, הן מבחינת מגוון אפשרויות התשלום והן מבחינת תקרת התשלום שמתאפשרת בו", אומרת בק ברקאי. כיום ניתן לראות גידול חודשי הן במספר המשתמשים והן במספר ההעברות והסכומים המתבצעות באפליקציה, כך שהארנק הדיגיטלי בפרט ואפליקציות התשלומים בכלל הופכים להיות מהותיים בחיי התשלומים היומיומיים של כולנו".

מושג הארנק הדיגיטלי עלה עוד לפני בואן של אפליקציית התשלומים, דבר שהוביל לשחיקה במושג. על אף השימוש הרב בו, יש לציין כי לא כל האפליקציות אכן תואמות להגדרה זו, אלא מהוות מעין תחנת מעבר לעו"ש של הלקוח בבנק הפיזי. במענה לשאלה על ההבדלים בין המוצרים השונים, מסבירים בחברה כי "בפייבוקס ניתן לשמור את הכסף בקופת הוועד באפליקציה, ללא צורך בפתיחת חשבון פרטי עבור הגזבר וכדומה. כך שבמהותה, למעשה, האפליקציה מהווה מעין קופה או ארנק, יתרון בעל ערך במיוחד בעולם הקבוצות דוגמת ועד הורים – הכסף לא מתערבב עם הסכומים בעו"ש ומתנהל בשקיפות מול כל חברי הקבוצה ללא הגבלת אורך חיים. בניגוד לאפליקציות אחרות, היא אינה נמחקת כעבור מספר ימים והשימוש בה מתמשך לאורך כל שנת הלימודים. כמו כן, האפליקציה עצמה חינמית וניתן לצבור בה סכומים ללא עמלת שורה, למשוך כסף ולשלם איתה הלאה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלינה

    שלוש שנים אני אוספת כספים דרך הפייבוקס. פשוט תענוג. תוך פחות משבוע סיימתי אסיפת כספים.. ומי שעוד משך קיבל ישירות הודעה לתזכורת. אין עמלות. הכל פשוט תענוג

אירועים קרובים