מסתמן: ירידה של עד 40% בתעריפי מקצועות המיחשוב בממשלה; ירידה של עד 25% במקצועות סאפ

בערב החג שיגר החשב הכללי מכתבים לחברות המתמודדות במכרז בתי התוכנה, בהם הוא מפרט את ציפייתו להפחתת התעריפים ● כך, לדוגמה, שכר מתכנת בכיר, העומד כיום על 200 שקלים לשעה, יהיה לפי התעריף החדש 120 בלבד ● טענות: "מטריקס הובילה מחירי 'דמפינג' שמסכנים את הענף כולו" ● מוטי גוטמן: "איני עובד אצל הספקים, אלא אצל בעלי המניות שלי" ● יורם שחר, מרטנס הופמן: "איש מהעובדים לא ייפגע"

החשב הכללי במשרד האוצר שיגר ערב החג מכתבים לבתי התוכנה ולחברות האינטגרציה שהשתתפו במכרז בתי התוכנה הממשלתי. במכתב הוא הודיע על שיבוצם בששת האשכולות שנקבעו במכרז, ודרש מהם להשיב עד ה-15 באפריל להצעת האוצר לגבי התעריפים החדשים שהממשלה מתכוונת לשלם להם.

לאנשים ומחשבים נודע, כי הספקים נדרשים לעמוד בתעריפים הנמוכים עד 40% מהתעריפים הקיימים היום במרבית מקצועות המיחשוב, למעט מקצועות בסביבת סאפ (SAP), שם דורשת הממשלה הפחתת תעריפים של עד 25%. משמעות דרישת האוצר היא שחיקה משמעותית בתעריפים שבתי התוכנה והחברות שיזכו במכרז ישלמו לעובדי המיחשוב בממשלה, כמו גם בעיקר שחיקה ברווחיות שלהם.

כך, לדוגמה, על פי התעריפים החדשים המוצעים על ידי האוצר, שכר מתכנת בכיר, העומד כיום על 200 שקלים לשעה, יעמוד על 120 שקלים לשעה בלבד, אם וכאשר המכרז ימומש. התעריפים הם תעריפי ברוטו, כלומר לפני כל הניכויים השונים, והם כוללים את התקורה המירבית שבתי התוכנה רשאים לגבות מהממשלה בגין העסקת העובדים. תקורה זו עומדת על 12.5%.

המכתבים שנשלחו העלו תמיהה בקרב הספקים על העיתוי המוזר, ערב חופשת הפסח במשק, ועוררו שוב את המחלוקת הקשה בקרבם. בשיחות עם אנשים ומחשבים הפנו חלק מהספקים אצבע מאשימה כנגד מטריקס, שהובילה לדעתם את מגמת הורדת התעריפים, בכך שהציעה את שיעור ההנחות הגבוה ביותר, ובכך הביאה לירידת תעריפים שעשויה לסכן את הענף כולו. לדברי אותם גורמים, זעזוע רציני צפוי להיות בכוח האדם במשרדי הממשלה, כמו גם פרישה של עובדים איכותיים, מעבר של עובדים מחברה לחברה – וכל המהלכים הללו עלולים לפגוע קשות בתפקוד מערך המיחשוב הממשלתי בשנים הקרובות.

מנגד, חברות אחרות שקיבלו את המכתבים, לא הסכימו עם הטענות וגרסו, כי המכרז יאפשר לעובדים בחירה חופשית בין חברות שמסוגלות להציע את המחירים שהממשלה דורשת, וכי הדבר אפשרי על ידי צמצום התקורות שהחברות נהגו לגבות עד כה בגין העסקת עובדים בממשלה. רוב הספקים סבורים, כי מרבית העובדים לא יפגעו. על פי המכרז, גם עובד שהחברה שלו לא זכתה באשכול כלשהו במכרז, ימשיך להיות מועסק באותם תנאים עד סוף אוקטובר השנה.

יצוין, כי כללי המכרז קובעים שהתעריפים אותם הממשלה מציעה לחברות, כתנאי לזכות במכרז, הוא ממוצע של ההנחות שכל אחת מחמש החברות הציעה באשכולות השונים, יחדיו ולחוד. המכרז כולל שישה אשכולות: ניהול, מערכות מידע, טכנולוגיה ותשתית, תמיכה ותפעול, ERP ותומכי יחידות מחשב.

בין החברות שעלולות להיפגע מהמכרז החדש, נמנות טלדור – באמצעות החברה הבת שילוב, המעסיקה חלק ניכר מ-700 עובדיה במגזר הממשלתי והציבורי, וחברות נוספות שפעילותן דומיננטיות בשירות הממשלתי, דוגמת מלם-תים ויוניק, שלא זכו בחלק מהאשכולות בהם התמודדו, ונכון לערב החג, טרם קיבלו מכתבים מהחשב הכללי.

תגובות

ממשרד האוצר נמסר, כי הוא "החל בביצוע השלב האחרון במכרז המרכזי לשירותי מיחשוב מממ-2009-1. בשלב זה יבוצע שיבוץ סופי של הספקים הזוכים – כמפורט בסעיף 0.12.2.3 למכרז".

ממלם-תים נמסר, כי החברה מעדיפה שלא להגיב בשלב זה.

מטלדור לא נמסרה תגובה רשמית. באופן לא רשמי, נאמר, כי הם לומדים את תוצאות המכרז ויגיבו בהתאם, ובכל מקרה ימשיכו לעבוד עם הממשלה.

מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס, שהוגדר על ידי חבריו כמנצח הגדול של המכרז, התייחס לטענות שהפנו כלפיו חבריו הספקים: "יש לי והיתה לי ביקורת נוקבת על המכרז והיא בעינה עומדת. הובלתי מהלך שנועד לשנות את המכרז באמצעות בית המשפט. לצערי הרב, בית המשפט אפשר את המשך המכרז. מרגע שהמכרז יצא לדרך, הגשנו הצעות לאשכולות לפי מה שאנו סבורים שאנו יכולים לעמוד בהם ובהתאם לרוח המכרז. אני מזכיר לחברי הספקים שאני לא עובד אצלם, אלא אצל בעלי המניות שלי ובהתאם לכך פעלנו. לשמחתי זכינו בכל האשכולות בהם רצינו לזכות". עם זאת, גוטמן העריך, כי בשל הביקורת הקיימת על המכרז, שהוא שותף לה, המכרז עוד רחוק מלהגיע לקו הגמר והוא לא שלל תסריט של סיבוב נוסף בבתי המשפט.

יורם שחר, מנכ"ל מרטנס הופמן שירותי מיחשוב – חברה בת של מרטנס הופמן, אמר כי "תוצאות המכרז טרם נודעו לנו באופן רשמי ולכן אני מנוע מלהתייחס אליהן. אני יכול להבטיח שאיש מ-70 העובדים שלנו שכבר מועסקים במשרדי הממשלה השונים, לא ייפגע כתוצאה מהתעריפים החדשים. כך, אני מעריך, יקרה למרבית העובדים האחרים, שייפתחו בפניהם אפשרויות העסקה חדשות". מרטנס הופמן זכתה בשלושה מארבעת האשכולות אליהם נגשה, ועמדה בראש קבוצה שכללה את טופ גרופ, מיה מחשבים, אגינס, אומגה וחברת נסטור.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דבורה ויס

    לפי דעתי אנשים שעובדים במשרדי ממשלה אין צרך להעסיקם דרך חברות תוכנה אם אפשר ליצור גוף אחר בצורה של חוזה אישי ללא צורך להפריש כ"כ הרבה כספים לחבורת שבעצם לא נותנות לעובדים כלום.

אירועים קרובים