בקשה לייצוגית נגד אפל וסמסונג: "חרגו בכמויות הקרינה ממכשיריהן"

למרות שאיש מן התובעים לא לקה במחלה מסוימת או בבעיות בריאותיות, התביעה טוענת, כי מכשירי הסלולר שלהן חשפו משתמשים לפליטת קרינה של תדרי רדיו, החורגת בהרבה מתקני הבטיחות, לפי תחקיר שערך השיקגו טריביון, לפעמים אף ב-500%, וכי המכשירים פולטים יותר קרינה ממה שדיווחו היצרניות לרגולטורים

בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה בסוף השבוע בבית משפט בקליפורניה נגד אפל וסמסונג, בטענה כי מכשירי הסלולר שלהן חשפו משתמשים לפליטת קרינה של תדרי רדיו החורגת בהרבה מתקני הבטיחות, לפי תחקיר שערך השיקגו טריביון.

התחקיר מצא, כי פליטת תדרי הרדיו של חלק ממכשירי אפל וסמסונג, בהם ה-iPhone 7,  ה-iPhone 8, ה-iPhone X וה-Galaxy S8 – חורגת במידה ניכרת מן הקווים המנחים הפדרליים בארצות הברית, ובנוסף, גם פולטים יותר קרינה ממה שדיווחו היצרניות לרגולטורים לפי הבדיקות שהן עצמן ערכו.

"בדיקות שנערכו במוצרים של הנתבעות", טוענת התביעה, "מראות שהחשיפה הפוטנציאלית למשתמש הנושא מכשיר בכיס מכנסיו או חולצתו הייתה מעבר לחשיפה המותרת, לפעמים בהרבה מאוד – ובמקרים מסוימים חרגה אפילו ב-500% מן המותר".

התביעה מדגישה, כי גם בשימוש במכשירים לפי המלצות היצרניות, הבדיקות שנערכו מראות כי המשתמשים מצויים בסיכון של נזק בריאותי.

הסיכונים שברמות קרינה כאלה, טוענת התביעה, המצטטת כמה פרסומים מדעיים מהתקופה האחרונה, כוללים "סיכון מוגבר לסרטן… נזקים גנטיים, שינויים מבניים ופונקציונליים במערכת הרבייה, הפרעות עצביות, פגיעה בזיכרון וביכולת הלימוד והשפעות שליליות על רווחתם הכללית של אנשים".

התביעה מסתמכת לחלוטין על הבדיקות שנערכו עבור העיתון במעבדת קרינת הרדיו של קליפורניה, והממצאים הובילו גם את ועדת ההתקשורת הפדרלית האמריקנית, ה-FCC, לאשר, כי "תנהל בדיקה משלה בנושא בחודשים הקרובים".

ה-FCC בודקת טלפונים סלולריים לפי רמת הספיגה הספציפית שלהם, שנמדדת בוואטים של אנרגיה הנספגת לכל קילוגרם של גוף. בארצות הברית אסור למכור מכשירים שמקרינים יותר מ-1.6 ואט לק"ג, ובאירופה הרגולטור מאפשר ערך מעט גבוה יותר, של 2 ואט לק"ג. הערכים האלה נחשבים למיושנים, שכן הערכים של ה-FCC נקבעו עוד ב-1977 והבתססו בעיקר על בדיקות שנערכו על ידי הצבא האמריקני על חיילים במשקל ממוצע של 100 ק"ג. יש חוקרים הטוענים, כי הערכים האלה של ה-FCC כבר אינם נכונים, משום שילדים עשויים לספוג 150% יותר קרינה ממבוגרים, ואפילו פי 10 יותר קרינה לגולגולת.

בתביעה האמורה, אף אחד מן התובעים לא טען כי לקה במחלה מסוימת או בבעיות בריאותיות, אבל התביעה הוגשה בשל "רשלנות, הפרת אחריות, הונאת צרכנים והתעשרות לא הוגנת" והטעייתם לרכישת התקנים מסוכנים בפוטנציה, ומבקשת פיצוי על נזקים ועל עלויות של בדיקות רפואיות.

עד כה, שום גוף בריאות ציבורי לא מצא קשר בין שימוש במכשירים סלולריים ובין סרטן או מחלות קשות אחרות, אבל במחקרים מסוימים נמצא, כי אפילו ברמות הרבה יותר נמוכות מאלה המותרות על ידי ה-FCC יש אפשרות להשפעות בריאותיות. למשל, מחקר מצא שקרינה נמוכה פי 2,000 מ-1.6 המותרים מחלישה את ה-DNA של עכברי מעבדה ומפחיתה את ספירת הזרע שלהם. ברמה של רבע מן הערך המותר, נמצאה עלייה להסתברות סטטיסטית של גידולים סרטניים, בעוד שחשיפה למחצית מהערך עשויה לשנות את דפוסי השינה של המשתמשים. רבים מן המחקים האלה נערכו בשנות ה-90 וה-2000, אבל אנטנות עוצמתיות יותר לצד סטנדרטי שידור של מכשירים מודרניים משמעותם יכולה להיות השפעה גדולה יותר.

פריסת רשתות דור 5 המתרחבת בעולם כעת העירה גם היא כמה פעמוני אזהרה. מגדלי סלולר של דור 5 משתמשים בגלי רדיו קצרים יותר מאלה של הדורות הקודמים, והמשמעות היא שכדי לכסות שטחים בטכנולוגיה החדשה יהיה צורך להקים יותר אנטנות. הגלים הקצרים האלה, מכל מקום, נעים בתדירות גבוהה בהרבה, והמשמעות היא שהמשתמשים יופצצו ביותר קרינה. ה-FCC מכל מקום, טוענת שדור 5 הוא בטוח, ומסתמכת גם על הערכת מינהל המזון והתרופות האמריקני, הטוענת, כי "בבדיקה של עדויות מדעיות לא נמצא כל קשר בין מכשירי סלולר לבעיה בריאותית כלשהי".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דבוש קטי

    אם קבעו סף של קרינה מותרת אז חברות הסלולר מחוייבות לעמוד בה, כיום משתמשים גם ילדים וגם חולים, אנו לא מעוניינים לגלות בעתיד שיכולנו למנוע נזקים ומחלות על ידי הקפדה על קרינה מותרת ולא עשינו זאת

  2. עמיר - ללא קרינה בשבילך

    כל בדיקות הקרינה של מכשירים סלולריים ואלחוטים וגם של אנטנות סלולריות הן ח.ל. (חייב לעבור). התקנים כל כך גבוהים (מבוססים על הנחת יסוד שההשפעה היחידה היא חימום ואין השפעות ארוכות זמן - כל מי שכבר מרגיש כאבי ראש בעת שימוש בסלולרי ובציוד אלחוטי וכל מי שמודעכן במדע הרלוונטי כבר יודע שהנחת היסוד הזו שגויה) כך שכל מדידה נמצאת "תקינה" וכל מכשיר או אנטנה מקבלים אישור. הSAR עצמו כל כך שגוי (מדידה על מודל פלסטיק מלא במים, על פני 6 דקות בלבד, ביצוע ממוצעים, תמיסה אחידה, מקור במרחק של 6 עד 20 מ"מ מהמודל ועוד) כך שגם אם עומדים בו זה לא אומר שהשימוש בטוח בזמן הארוך. אחרי שנים רבות של עבודה בעניים, גם באירופה וגם בארה"ב מתאוררים היום ומתחילים להבין שעבדו עליהם בעניים בנושא הזה ושמדידות הSAR אינן נמכונות. עוד על הנושא - https://norad4uh.blogspot.com/2019/08/sar.html

  3. אחעד

    ברור שהfda מעלים עין מסכנות תדרים גבוהים בדור 5. כמו שמאשרים תחליפי סוכר מסוכנים ועוד דוגמאות אחרות...

אירועים קרובים