DGhealth: סמארטפונים ומחשוב לביש לשיפור בריאות הציבור

עידן הדיגיטל מחולל שינויים ומהפכות בתחומים רבים בחיינו, ולצד פיתוחים טכנולוגיים חדשניים הוא תורם את חלקו גם בתחומי הרפואה והבריאות ● בטור השבועי החדש נביא בפני קוראינו מחקרים ופיתוחים חדשים בתחום זה ● והפעם: מחקר על תרומת המכשירים הניידים לבריאות הציבור, אפליקציה לאיתור דלקות אוזניים בקרב פעוטות ואפליקציה לאיתור עקמת

אילוסטרציה: Bigstock

עידן הדיגיטל מחולל שינויים ומהפכות בתחומים רבים בחיינו, ולצד פיתוחים טכנולוגיים חדשניים הוא תורם את חלקו גם בתחומי הרפואה והבריאות. בטור השבועי החדש נביא בפני קוראינו מחקרים ופיתוחים חדשים בתחום זה, שעשויים לשנות את הדרך שבה כולנו נצרוך רפואה אולי כבר בעתיד הקרוב, לצד ייעול ושיפור הטיפול מצד הרופאים והמטפלים בזכות המידע שיגיע אליהם מהסמארטפונים או מכשירי מחשוב לביש, וכמובן לתרום רבות לשיפור בריאות הציבור בהיבטים כלליים ופרטיים.

נתוני מחשוב לביש וסמארטפונים – מדויקים יותר ממדידות במרפאות

כחלק ממחקר נרחב שנערך באוניברסיטת קליפורניה שבסן פרנסיסקו, מצאו חוקרים שמדדי לב המנוטרים באמצעות אפליקציות לסמארטפונים או מכשירי מחשוב לביש תואמים לבדיקות הנערכות במרפאות באמצעות מכשירי אק"ג ובנוסף מספקים אפילו פירוט מדויק יותר לגבי ערכים בחיים האמיתיים ולאורך שעות היממה, מה שסולל את הדרך לשימוש באמצעים אלה לצורך ניטור המוני יומיומי על ידי ספקי בריאות.

החוקרים אספו נתוני קצב לב שהופקו באמצעות אפליקציות של כמעט 70,000 אנשים ברחבי העולם, והשוו אותם מול נתונים נוספים שסיפקו המשתתפים. החוקרים הגיעו למדדי נורמה של קצב לב ממוצע בשעות שונות של היממה, תוך התייחסות גם לסוגים שונים של מטופלים, כמו מצב רפואי, משקל, מין, מוצא אתני וכד'.

"לאור השימוש בחיישני סמארטפונים או במכשירים לבישים המספקים נתונים על מדדים קרדיו-וסקולריים כמו קצב לב, צפוי כי רופאים יסייעו למטופלים לפרש את הנתונים הללו. מכל מקום, הערכים המופקים באמצעות המכשירים במרפאה עשויים שלא לשקף את טווח הערכים הנמדדים בתנאי החיים האמיתיים", ציינו החוקרים. "במחקר הזה הראינו, שמדידות קצב לב באמצעות מכשירים לבישים הם אמינים, והנתונים שמטופלים שולחים מרחוק יכולים להיות מפורשים על ידי הרופאים עבור מגוון של  טיפוסי מטופלים. הנתונים האלה יכולים לספק למטופלים מידע על מצבם הגופני ויכולים לסייע לספקי הבריאות לייעץ להם על סגנון החיים או לספק להם תמיכה ועידוד המבוססים על הנורמות של החיים האמיתיים".

אם ניקח את ממצאי המחקר הזה לעולם האמיתי, אפשר בקלות לדמיין מסך ענק במרכז בקרה של קופת החולים שלנו, למשל, שמחוברים אליו כמה מיליוני מטופלים, המחולקים לקטגוריות בהתאם למצב הבריאותי שלהם או כל משתנה אחר, באמצעות צמיד בריאות, המנטר מדדים חשובים ומתריע על מקרי קיצון של מדדים חשובים, כמו לחץ דם, דופק, קצב לב, סוכר (עוד אין, אבל יהיה…), חמצן בדם (גם כן עוד לא קיים, אבל לבטח יהיה) וכד'. כמה חיים יכולים להינצל?

מישהו מרים את הכפפה?

 

זיהוי דלקת אוזניים בפעוטות

כל הורה מכיר את התופעה: התינוק בוכה ובוכה בלי כל סיבה נראית לעין, אפילו עוד לפני שחום הגוף עולה ומעיד על בעיה, ורק לאחר שמגיעים לרופא מסתבר שהוא סובל מדלקת אוזניים. ומי שסבל אי פעם מדלקת אוזניים יודע עד כמה זה כואב. ממש כואב.

לעזרת ההורים לתינוקות, פיתחו חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון אפליקציה סלולרית שיכולה לסייע בזיהוי דלקת אוזניים ולהחליט האם צריך לגשת מיד לבדיקת רופא.

צילום: Dennis Wise/UW

דלקות אוזניים נגרמות בשל נוזלים המצטברים באוזן התיכונה, מאחורי עור התוף, מונעים שמיעה ברורה ועשויים לגרום לעיכוב בהתפתחות הדיבור של פעוטות.

מומחים בדרך כלל משתמשים במכשיר המזהה תזוזות של עור התוף כדי לאבחן דלקות, מאחר שמיעוט תזוזות מעיד על דלקת. לפי החוקרים, האפליקציה שפיתחו אף יותר מדויקת מן הציוד הרפואי הקונוונציונלי.

בניסוי שביצעו, השתמשו החוקרים בפיסת נייר ובמיקרופון ורמקול של מכשיר נייד כדי לזהות דלקת באוזן. ההסתברות לזיהוי עמדה על 85% – כמעט כמו רופא שמשתמש במכשיר שמזהה דלקת באוזן התיכונה.

הבדיקה באפליקציה נעשית באמצעות הנחת חרוט נייר באוזן, שמהדהד באמצעות הסמארטפון – בשיטה שפותחה על ידי החוקרים – את גלי קול הנוצרים באוזן בשל הוויברציות של עור התוף. כאשר באוזן יש נוזלים – הרחשים מעור התוף מהדהדים ללא ויברציות.

לדברי החוקרים, האלגוריתם שפיתחו דייק ב-90% בזיהוי הנוזלים באוזן בקרב פעוטות בני 9-18 חודשים, והם מקווים להציע את האפליקציה לשימוש מסחרי בקרוב.

 

חשוב לזהות מוקדם: עקמת

עוד אפליקציה לזיהוי בעיה רפואית היא אפליקציה לזיהוי עקמת. האפליקציה החינמית, שנקראת SpineScreen, פותחה במרכז הרפואי Shriners Healthcare והיא נועדה לסייע בזיהוי עקמת בקרב ילדים, המתבטאת בעקמומיות קשתית של עמוד השדרה.

האפליקציה מדריכה את המשתמש באמצעות וידיאו היכן להניח את הסמרטפון וכיצד להזיז אותו לאורך עמוד השדרה לצורך האבחון.

מפתחיה מציינים היא אינה תחליף לרופא, כמובן, אבל היא יכולה לסייע בזיהוי בעיה שכדאי בגללה לפנות לרופא, שכן זיהוי מוקדם של עקמת בילדים הוא חשוב במיוחד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים