נשים ומחשבים: קצינות קשר ותקשוב מדברות

במסגרת המדור שלנו, שמביא את סיפוריהן של עובדות ומנהלות בתעשייה, מדברות הקצינות על החוויות שלהן בשירות, וכיצד ניתן לקדם את מעמדן של הנשים בענף

צה"ל

רס"ן יוליה כץ, קשר"חית (קצינת קשר חטיבתית) בבה"ד 1

ותק בתפקיד: חצי שנה.

תפקידים קודמים: עוזרת קשר"ח חטמ"ר (חטיבה מרחבית) יהודה, סגנית קשר"ח חטמ"ר הערבה, קצינת אג"ם תקשוב באוגדה 80, מ"פ הפעלה באוגדה 98 וקשר"ח יהודה.

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה? למדתי חמש יחידות מחשבים בתיכון. עוד מילדות אהבתי את התחום, זה היה התחביב של אבי. בשאלון ההעדפות לפני הגיוס, המסלול הייעודי לקצונה עניין אותי, ובשלב בחירת החיל היה לי ברור שהעניין הטכנולוגי הוא הכיוון שלי. רציתי לתרום בתחום זה. משם, השאר היסטוריה.

רס"ן יוליה כץ, קשר''חית בבה''ד 1. צילום: דובר צה"ל

רס"ן יוליה כץ, קשר"חית בבה"ד 1. צילום: דובר צה"ל

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה? אני לא מאמינה שהיא קיימת – לא בצבא ולא מחוצה לו. לדעתי, נשים צריכות להגיע ללא תחושת קיפוח. מי שמגיעה בתחושה שהיא מופלית שמה לעצמה רגליים. מבחינתי, נשים שרוצות להצליח מצליחות ובאותה המידה גם גברים.

האם נתקלת באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה? אישית לא, וגם מקרים שראיתי שנראים כאפליה בעיניי היו כיסוי לחוסר מסוגלות.

רס"ן טלי עיני, קצינת התקשוב בפרויקט מרכזי האספקה האחודים במחלקת עתיד

ותק בתפקיד: שלוש שנים.

תפקידים קודמים: התגייסתי לקורס תכנות בבסמ"ח (בית הספר הצה"לי למקצועות המחשב והסייבר), יצאתי לקצונה והשתלבתי בתפקידי הנדסת מערכות. משם, קודמתי לתפקיד רמ"ד (ראשת מדור) וביצעתי תפקיד פיתוח בתקשוב זרוע היבשה. לאחר מכן שירתתי כקצינת פרויקט בתכנית 2020, בתחום תכנון תקציב ומערכות באט"ל (אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה), ועסקתי בגיבוש השתלבות הזרועות בצה"ל בתכנית זו. עם סיום התפקיד, עברתי למחלקת עתיד והייתי לקצינת תקשוב בפרויקט מרכזי האספקה האחודים. במקביל, אני עוסקת ביצירת האקו-סיסטם ובקידום של שיתופי פעולה מול התעשייה והאקדמיה, לקראת מעבר אגף התקשוב לנגב.

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה? עוד מימי התיכון התעניינתי בטכנולוגיה ובמחשוב. עשיתי חמש יחידות במדעי המחשב ומשם המשכתי למיונים לקורס תכנות בצה"ל.

רס"ן טלי עיני, קצינת התקשוב בפרויקט מרכזי האספקה האחודים במחלקת עתיד. צילום: דובר צה"ל

רס"ן טלי עיני, קצינת התקשוב בפרויקט מרכזי האספקה האחודים במחלקת עתיד. צילום: דובר צה"ל

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה? אני חושבת שלא מעודדים מספיק בנות להרחיב בגרות במקצועות המדעיים ומשם הפער ממשיך הלאה, גם לאזרחות.

האם נתקלת באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה? לא.

סרן אוריאן קריחלי, קשר"חית חטיבת הבקעה

ותק בתפקיד: חצי שנה.

תפקידים קודמים: התגייסתי לתפקיד מדריכת קשר בסיירים ולאחר מכן יצאתי לקורס קצינים במסלול מבצעי. בסיום הקורס שובצתי כקשרח"ית בבא"פ (בסיס האימונים הפיקודי) אליקים. בהמשך הייתי סגנית מפקד פלוגת הפעלה בגדוד הקשר באוגדה 36 וסגנית מפקד קורס השלמת הקצונה האחודה לצוערי אגף התקשוב בבה"ד 7. לאחר מכן שובצתי כמ"פית השפלה בגדוד איתנים.

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה? תחום הטכנולוגיה, ובפרט התקשורת, מעניין אותי ואני מרגישה מחוברת אליו. כיום הכל מתבסס על תקשורת ומתן אפשרות ללחימה של צה״ל בעידן הטכנולוגי זהו אחד האתגרים והתפקידים החשובים. חשוב לי להשתייך למקום שמאפשר ותורם, שנמצא בתהליך התפתחות ושקיימת בו הזדמנות לשנות ולשפר. אגף התקשוב וההגנה בסייבר מאפשר את העקרונות האלה.

סרן אוריאן קריחלי, קשר''חית חטיבת הבקעה. צילום: דובר צה"ל

סרן אוריאן קריחלי, קשר"חית חטיבת הבקעה. צילום: דובר צה"ל

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה? נשים נמצאות בעמדות מפתח, בין אם בצבא ובין אם באזרחות, בכל התחום הטכנולוגי. הן מוכיחות שאפשר לשלב חיי משפחה עם קריירה בהיי-טק.

האם נתקלת באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה? מעולם לא. להפך – בתחומים רבים, ובפרט בתחום הטכנולוגי, מקדמים נשים בברכה.

רס"ן אנה מולדבסקי, רמ"דית הנדסת מערכת

ותק בתפקיד: חמש שנים.

תפקידים קודמים: רמ"דית יישומי ייצור ותכניות עבודה. הייתי אחראית על פיתוח ויישום מערכות לגופי ייצור ואחזקה בצה"ל. לאחר מכן שירתתי כרמ"דית יישומי מיון וגיוס.

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה? בשנות ה-90, כשהתגייסתי, ראיתי שתחום ה-IT תופס תאוצה. הנושא עניין אותי ועשיתי הכשרה מתאימה, בתור עתודאית בכלכלה.

רס"ן אנה מולדבסקי, רמ''דית הנדסת מערכת. צילום: דובר צה"ל

רס"ן אנה מולדבסקי, רמ"דית הנדסת מערכת. צילום: דובר צה"ל

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה? בתחום העבודה שלי, אני לא מאמינה שיש הבדלים בין גברים לנשים. בתחומי ההנהלה הגבוהים, יותר ויותר תפקידים נפתחים עבור נשים. גם בצבא, נשים מקודמות ונמצאות בתפקידי פיקוד וטכנולוגיה בדרגות בכירות.

האם נתקלת באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה? לא.

סא"ל ר', רע"נית (ראשת ענף) חוסן בחטיבת ההגנה בסייבר

ותק בתפקיד: שנה וחצי.

תפקידים קודמים: תפקידי הגנה בסייבר על רשתות אגף התקשוב ותפקיד ביחידת מצו"ב.

את דרכי המקצועית התחלתי ביחידת לוט"ם שם פיתחה יחידות התראה לעורף. בהמשך יצאתי ללימודי הנדסה, שבסיומם הגעתי ליחידת ממר"ם, ועסקתי בזמינות מערכות ותהליכים מבצעיים בעולמות ה-IT. בהמשך הובלתי את הקמת תחום ההגנה בסייבר בממר"ם וקלטתי את מחזור מגן בסייבר הראשון. לאחר מכן שירתתי ביחידת מצו"ב ושם פיתחתי כלי הגנה מתקדמים. בתפקידי הנוכחי בחטיבת ההגנה בסייבר הקמתי ענף חדש, האמון על הגברת כשירות הרשתות וחוסן המערכות, לצד קידום ההון האנושי בתחום ההגנה בסייבר. עסקתי בהקמת המרכז לאימוני ההגנה בסייבר של צה"ל, שמטרתו להעצים את היכולות ואת כשירות ההגנה בממד הסייבר, על מנת להבטיח את חופש הפעולה המבצעי של הצבא.

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה? תחושת האתגר התמידי בעשייה וההבנה שבאמצעות טכנולוגיה ניתן להביא לחדשנות פורצת דרך ויכולות מבצעיות משמעותיות לצה"ל, תוך תרומה ישירה לביטחונה של מדינת ישראל.

סא''ל ר', רע''נית חוסן בחטיבת ההגנה בסייבר. צילום: דובר צה"ל

סא"ל ר', רע"נית חוסן בחטיבת ההגנה בסייבר. צילום: דובר צה"ל

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה? כן, במובנים מסוימים, וחשוב לטפל בכך, היות שזהו הפסד גדול של כוח אדם יצירתי, מיומן ומסור, שנדרש מאד בתעשייה בתחום זה. בשל הרצון לתקן את מה שנעשה ולהביא את הנשים לקדמה, בחרתי לעסוק בתחום טכנולוגי ולתרום לקידום הנשים בתחומים אלה.

האם נתקלת באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה? על אף שמרבית מפקדיי הבכירים בצבא הם גברים, במהלך שנותיי בשירות הצבאי לא חשתי באפליה על רקע מגדרי. תמיד חשתי בטחון להתבטא ולקדם, והרגשתי שהעובדה שאני אישה מקנה לי תכונות המהוות יתרון משמעותי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים