למען כדור הארץ: יתרונות המעבר לספרים דיגיטליים וחומרי לימוד חדשים

לקראת יום כדור הארץ, שיחול מחר (ב'), ה-22 באפריל, מספרת ד"ר עמליה רן, ממרכז המידע הבין מכללתי והתכנית הארצית למרכזי סימולציה במכון מופ"ת, כיצד ניתן להשפיע לטובה על מצב הסביבה על ידי צריכת תוכן כתוב בפורמט מתקדם וחדשני

21/04/2019 13:35

בעשורים האחרונים מתחדדת ההכרה במערכות החינוך בישראל ובעולם בצורך להתאים את תוכניות הלימודים ואסטרטגיות ההוראה לצורכי המאה ה-21, בדגש על למידה משמעותית, חדשנות פדגוגית ואוריינות טכנולוגית, במטרה לקדם הוראה ולמידה דיגיטלית, אוריינות תקשורת וביסוס למידה משמעותית בשילוב טכנולוגיות מידע בסביבת הוראה ולמידה דיגיטלית.

לחומרי לימוד דיגיטליים חדשים יתרונות רבים: חסכון במשאבים ובעלויות, עדכניות, אינטראקטיביות, שיתופיות, זמינות, ידידותיות לסביבה, חיסכון במקום, שרידות גבוהה, יכולת תגובה מהירה ושמירה על הרלוונטיות לאורך זמן.

אמצעי תוכן דיגיטליים – הגברת המעורבות בתהליכי הלמידה

ספרי לימוד דיגיטליים רבים מציעים מבנה זורם ואינטראקטיבי של תוכן, המותאם לכל מכשיר ומוצג באופטימליות רבה, כדי להתאים לגודל מסך המכשיר. הספר הדיגיטלי שוקל פחות ממודפס, הוא עדכני יותר כיוון שהמו"לים מעדכנים את תכני הספר והחומר הלימודי בקלות רבה ובעלות נמוכה, הוא אינטראקטיבי וכולל קבצי וידיאו, קול, קישורים, תמונות ועוד. מאפיינים אלה מאפשרים שימוש בנושאים אקטואליים להגברת העניין והמעורבות בלמידה, מאפשרים ללומדים ולמורים להוסיף הערות, לערוך ולשתף. בנוסף, הספר הדיגיטלי מאפשר תרגום והקראה של טקסטים, התאמה של גודל הגופן, צבעו וצורתו, וקריאת טקסטים גם בתנאים שאינם מיטביים.

מחקרים שבחנו את תרומת ספרי הלימוד הדיגיטליים הוכיחו שתלמידים היו מעורבים יותר בתהליכי למידה באמצעותם ושהם מסייעים בפיתוח מוטיבציה גבוהה לקרוא. בנוסף, התלמידים דיווחו על רמת ריכוז גבוהה בזמן שימוש בהם באופן עצמאי, ועל תחושת הנאה שסייעה בהנעת הלמידה בזכות החוויה הלימודית (בדגש על רכישת שפה ומתמטיקה).

גם לחומרי לימוד מבוססי וידיאו דיגיטלי מספר יתרונות חשובים: הם זמינים ועלותם נמוכה, ומאפשרים שימוש אינטראקטיבי בכל רגע. בנוסף, הם יוצרים חוויית צפייה אישית המבוססת על בחירות הלומד בסביבת הלמידה, כשההתקדמות מקטע לקטע תלויה בו.

ספרים דיגיטליים במקום המון נייר. אילוסטרציה: BigStock

ספרים דיגיטליים במקום המון נייר. אילוסטרציה: BigStock

לשילוב תהליכי לימוד מבוססי מִשחוק (gamification) עשוי להיות תפקיד בפיתוח מיומנויות קוגניטיביות, שכן ההנאה מהמשחק הובילה תלמידים להתעמק בתהליכי למידה, להגברת המוטיבציה ולשיפור התוצאות. בנוסף, שילוב תהליכי משחוק בלמידה באמצעות התנסות, והצלחה בהבנת טקסטים שנחשבו בעיניהם למורכבים, תרמו לפיתוח תחושת המסוגלות העצמית.

יישומים שונים בכיתה של תהליכי משחוק מאפשרים להעניק תמריצים חיוביים על הישגים (נוכחות בכיתה, ביצוע שיעורי בית, השלמת מבחן או מספר הגביעים שנאספו), לעומת מנגנון הציונים, שפוגם בהנאת התלמידים (שכן הוא מבוסס על החסרת נקודות בהתאם לביצועים שגויים). עם זאת, עולה החשש שפעילויות מבוססות משחוק כוללות השוואה חברתית בין השחקנים, ויכולות להביא גם למי שיחשבו כ"מפסידים", דבר שעלול להוביל לתסכול מצד שחקנים שימצאו עצמם ממוקמים בתחתית הטבלה.

סוגים שונים של בלוגים (בלוג אישי, ארגוני וקהילתי הפתוח לכל) מצויים במרחב המקוון ומשמשים פלטפורמה להוראה וללמידה. זהו כלי נוח לפיתוח מיומנויות כתיבה ולטיפוח יצירתיות של תלמידים, תוך כדי כתיבה אישית בסביבה מתוקשבת ומשותפת.

בלוג אישי של תלמיד הוא מרחב אישי בו התלמיד מבטא עצמו בכתיבה יצירתית, מאפשר דיווח על אירועים, תיאור רגשות והוספת תכנים כמו תמונות ואיורים. בלוג כיתתי הוא מרחב משותף לתלמידי הכיתה, בדומה לבלוג ארגוני או קהילתי. ככל שהמורה יעודד עצמאות וחופש, כך תגדל אחריות התלמידים, והם יעודדו את חבריהם לתרום.

התוכן עובר לאונליין. אילוסטרציה: BigStock

התוכן עובר לאונליין. אילוסטרציה: BigStock

ספריות ומאגרי מידע אונליין מציעים צורות ארגון חדשות של חומרי לימוד ומידע על ידי שירותי למידה מקוונת באמצעות קורסים דיגיטליים חינמיים וקורסים לקבלת תעודה או ציון גמר בתשלום סמלי.

שירותים נוספים של תכנים לימודיים דיגיטליים באמצעות פודקאסט, שידורים מקוונים של רדיו או טלוויזיה, הניתנים להאזנה בכל זמן ומקום, משנים אף הם את האופן שבו חומרי לימוד דיגיטליים מאורגנים ומגיעים לידי הלומד.

ספריות אקדמיות ומסחריות מציעות חומרי לימוד דיגיטליים שונים עבור מורים, תלמידים וחוקרים. ברור לכל כי שימוש באמצעים דיגיטליים אלה תורם לשיפור הלמידה תוך חיסכון בזמן ובכסף.

לסיכום, הגברת המודעות ליתרונות הכלכליים והפדגוגיים הטמונים בשימוש בחומרי לימוד חדשים עשויה לקדם את הטמעתם במערכת החינוך, אך חשוב לעקוב אחר השפעתם על הישגי תלמידים, קידום מיומנויות המאה ה-21 ואפקטיביות ההוראה, לצד שיקולים הנוגעים לחיסכון בעלות ובמשאבים.

הכותבת היא מידענית וכותבת סקירות במרכז המידע הבין מכללתי ובתכנית הארצית למרכזי סימולציה במכון מופ"ת

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים