טרנספורמציה דיגיטלית, AI ו-5G על קו הייצור

"התעשייה המסורתית מבינה שהעולם הדיגיטלי מפחית עלויות, מגביר פריון עבודה, מייעל תהליכים והופך את הכל לגמיש יותר", כך אמר ריינר ברהם, אחראי על אוטומציית הייצור למפעלים בסימנס העולמית

ריינר ברהם, האחראי על אוטומציית הייצור למפעלים בסימנס. צילום: יח"צ

"הטרנספורמציה הדיגיטלית מגיעה אל המפעלים של התעשייה המסורתית ואל קווי הייצור – ובענק. ארגונים מבינים שהעולם הדיגיטלי של הטכנולוגיות החדשות מפחית עלויות, מגביר פריון עבודה, מייעל תהליכים והופך את הכל לגמיש יותר", כך אמר ריינר ברהם, האחראי על אוטומציית הייצור למפעלים בסימנס העולמית.

ברהם אמר את הדברים בראיון לאנשים ומחשבים, שנערך באחרונה במסגרת תערוכת הענק לטכנולוגיה לתעשייה, שהתקיימה בהנובר, גרמניה. עשרות רבות של אלפים ביקרו בתערוכה, בכלל זה בתצוגת הענק שסימנס הקימה במסגרתה.

תחומי האחריות של ברהם כוללים את הפתרונות שהחברה מציעה לתפעול ולניהול כלל מעגל החיים של מוצרי ה-PLC (בקרים מתוכנתים), הממשק שבין האדם למכונה (HMI), מחשוב הקצה בתעשייה, לרבות הקישור שבין רצפת הייצור לענן, ועוד. הוא אמר כי "יש בתעשייה המסורתית הייפ סביב הענן והדיגיטציה, כי חברות ומפעלים מבינים שזה יוצר ערך ללקוחות. אלא שבמקרים רבים, חברות מעבירות את הנתונים שלהן לענן, אבל רואות שזה לא אברא קדברא ולא מדובר כאן בקסמים. הסיבה היא שהן עדיין לא שם, לא מותאמות לכך".

"יש בתעשיית הייצור הרבה מאוד IT", אמר. "המכניזמים של ה-IT יוצרים מודלים תעשייתיים למכונות, אבל גם שליטה בזמן אמת, וצריך שזה יהיה ביחד. אנחנו מאפשרים את זה ומציעים לארגונים קישוריות לרצפת הייצור ולמעגל החיים של המוצר".

בניגוד למה שאולי ניתן היה לחשוב על חברה ותיקה ומסורתית כמו סימנס, היא הבינה לאן נושבת הרוח, אימצה לחיקה את הקוד הפתוח ומאפשרת שימוש בלינוקס, דוקר וקוברנטיס. "אנחנו משתמשים בקוד פתוח כי אנחנו רוצים להיות אטרקטיביים למפתחים. סימנס משתמשת בהפצות לינוקס, שמאפשרות ללקוחות גישה מהירה לדטה שלהם", אמר ברהם.

הוא ציין שהחברה מלווה את הלקוח בכל ההיבטים הדיגיטליים ואחרים בתהליך הייצור – "מרגע העלאת הרעיון, עבור בבנייה, בעיצוב, ב-ולידציה וכדומה, ועד שזה הופך למוצר מוגמר. כתוצאה מכך, מתקצר זמן ההגעה לשוק, החזר ההשקעה, שיכול להיות ארוך מאוד במפעלים, מהיר יותר, והכל מבוצע בצורה מאובטחת".

מכונה והתאום הדיגיטלי שלה. מקור: סימנס

מכונה והתאום הדיגיטלי שלה. מקור: סימנס

"הווירטואליזציה של הקוקפיט"

אחד הדברים שלכדו את העין בתצוגה של סימנס בתערוכה הוא ההדגמה של התאום הדיגיטלי (Digital Twin). הכוונה היא ליצירת "אח תאום" וירטואלי של המוצר שאותו הארגון מעוניין לייצר, או כבר ייצר, פיזית. באמצעות מציאות רבודה, ניתן לראות על המסך את המוצר הפיזי ואת התאום הדיגיטלי שלו יחדיו.

לדברי ברהם, יש לתאום הדיגיטלי יתרונות רבים: ראשית, הוא מאפשר לשנות דברים בתהליך הייצור. היתרון השני הוא האפשרות לעשות אימון, סימולציה, מה שמוריד את הסיכונים שבניסוי וטעייה בתהליך ייצורו של המוצר האמיתי. ברהם קורא לזה "הטסת מטוס עוד לפני שנכנסים לתא הטייס. אנחנו הווירטואליזציה של הקוקפיט". עוד יתרונות שאותם הוא מונה הם האפשרות לקחת את המידע הרב שמתקבל מהמוצר האמיתי ולשים אותו בהקשר הנכון; שקיפות, שמאפשרת קבלת החלטות טובה יותר; והוזלת עלויות.

מכונה והתאום הדיגיטלי שלה מוצגים בתצוגה של סימנס בתערוכה בהנובר. על גבי הטאבלט ניתן לראות כיצד התאום הדיגיטלי משתלב עם המכונה הפיזית. צילום: יניב הלפרין

מכונה והתאום הדיגיטלי שלה מוצגים בתצוגה של סימנס בתערוכה בהנובר. על גבי הטאבלט ניתן לראות כיצד התאום הדיגיטלי משתלב עם המכונה הפיזית. צילום: יניב הלפרין

מהו פוטנציאל השימוש בבינה המלאכותית בתעשייה?
"יש לו פוטנציאל רב, אם כי הוא עוד לא ברור מספיק. זאת, משום שכדי להשתמש בבינה מלאכותית בצורה הטובה ביותר, יש צורך בקיומו של מידע איכותי רב, בניתוחו ובהפקת תובנות ממנו. בעולם ה-IT זה קל, כי יש תהליכים ומידע די ידועים, שאפשר להשתמש בהם, אבל המכונות הן כה הטרוגניות ושונות זו מזו, וכל אחת מהן דורשת משהו שונה, עושה את הדברים בצורה שונה, גם כשזה מגיע לבינה מלאכותית. זה דורש פתרונות ספציפיים לבעיות ספציפיות, ועוד לא ברור האם הבינה המלאכותית מאפשרת לעשות זאת. התאוריה שלי היא שכאן צריך לשים את הדברים בהקשר, ואת זה התאום הדיגיטלי מאפשר לעשות. הוא מאפשר לנטרל, לעשות דיפרנציאציה, ואז להשתמש בדטה במוצר האמיתי ובייצורו, ולקבל קנה מידה".

אחת ממילות הבאזזז הבולטות בעולם הטכנולוגי היא דור חמישי. אנחנו מכירים את המושג הזה כקשור לסמארטפונים שלנו, אלא שההערכות הן שהוא ישפיע גם על התעשייה 4.0, למשל בכל הנוגע לאוטומציה. כיצד, להערכתך?
"הדור החמישי ידרוש ממפעלים ומחברות היערכות ותכנון. הבעיה היא שבמפעל, משהו יכול להשתנות ברגע ואז מה שתכננת לא רלוונטי יותר. הצד החיובי הוא שהדור החמישי יביא לתעשייה לגמישות רבה יותר, משום שהמגמה היא מעבר מתפיסת ייצור ומכירות המוניות לייצור אישי. דווקא המעבר מייצור המוני לייצור יותר אישי יעלה את המכירות, ולדור החמישי יהיה תפקיד חשוב במעבר הזה".

במה הטרנספורמציה הדיגיטלית מסייעת?
"ראשית, היא גורמת לגמישות רבה יותר ומוזילה עלויות. שנית, הדיגיטציה עוזרת לעובדים במפעלים, בין אם זה באמצעות שימוש ברובוטים, הנדסה, מציאות רבודה, ענן ושקיפות רבה יותר".

אתם עובדים הרבה עם תעשייה מסורתית, שמטבעה נוטה לשמרנות. איך אתם משכנעים את המנהלים שם לצאת למסע הדיגיטלי?
"יש מקרים לא מעטים שבהם אנחנו מדברים אתם על העתיד בעוד שהם רוצים לשמור על הסטטוס קוו. אין כאן מעבר מלא לדיגיטל, צריך לערבב בין ישן לחדש. אנחנו מסבירים להם את היתרונות בכך, כיצד אנחנו עוזרים להם לצלוח את המסע הזה – והם משתכנעים".

בסימנס, אמר ברהם, הוא החליט להצמיח את החדשנות מבפנים, מהארגון ה-"מסורתי" עצמו, ולא מבחוץ. "הקמתי שלושה 'סטארט-אפים' פנימיים, שלוש מחלקות עצמאיות שעוסקות בטכנולוגיות חדשות וביישום שלהן בתעשייה. חלק מהטכנולוגיות האלה, כמו בינה מלאכותית, עדיין לא מפותחות מספיק, אבל לקוחות מבינים שיש בהן יתרונות ושהן נותנות להם ערך", ציין.

הכותב היה אורח החברה בתערוכה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים