פרויקט הסאפ למחשוב ההלוואות של הפניקס בדרך לבית המשפט
הפניקס תובעת כ-13 מיליון שקלים מסאפ על מחדלים בפרויקט, שהחל ב-2103 ולא עלה לאוויר עד היום ● טוענת: "החברה ומנהליה מכרו חתול בשק, הציגו מידע מוטעה והפכו את הפניקס לשפן ניסיונות" ● סאפ: "דוחים על הסף את הטענות, נגיב בבית המשפט"
הפניקס הגישה אתמול (ד') תביעה לבית המשפט המחוזי בלוד נגד סאפ, באמצעות הסניף של הנתבעת בישראל, על סך של כ-13 מיליון שקלים. העילה: פרויקט מחשוב שחברת הביטוח רצתה לבצע בעזרת סאפ, ספק ותיק שלה, שעל פי כתב התביעה כשל בשל "מחדלים חמורים". בכתב התביעה מוזכרת גם נס, שהייתה ספק משנה, אם כי היא לא נתבעת. התביעה היא אך ורק נגד סאפ.
מדובר בפרויקט שהפניקס תכננה ב-2013 לשדרוג מערכת ההלוואות של החברה, במטרה ליצור בידול עסקי-שיווקי בתחרות הקיימת בשוק הביטוח. הפרויקט טרם עלה לאוויר.
אין זה הפרויקט הראשון ולא האחרון שמגיע לבית משפט כי לא הגיע לסיומו ונקלע למשבר. בשל כך, עורכי הדין של הפניקס התאמצו בכתב התביעה להעביר את המסר שלפיו החברה תובעת לא רק מאחר שהפרויקט לא עלה לאוויר, אלא בעיקר מפני שאנשיה חשים שמכרו להם משהו שעוד לא היה קיים, בעוד שמההבטחות של נציגי סאפ אפשר היה להבין שיש מערכת כזו. באחת השיחות שמצוטטות בכתב התביעה אומר נציג סאפ שזו מערכת Out of the box, כלומר – מערכת מוכנה שרק צריך להתאים אותה לצרכי הלקוח.
לוז התביעה
לפני כשש שנים הגדירה הפניקס כצורך אסטרטגי הקמת מערכת מודרנית לניהול הלוואות, בפרויקט שהוגדר על ידה, יותר מפעם אחת, כחשוב מאוד. בגלל הקשר ארוך השנים בין סאפ לפניקס והעובדה שיש בה מערכות רבות של החברה הגרמנית, החליטו בענקית הביטוח לבחור בה כספק לפרויקט, שכלל תכנון תצורת מערכת ההלוואות, פיתוח, יישום והטמעה (באמצעות נס, שכאמור לא נתבעת).
לטענת הפניקס, סאפ הציעה ליישם את הפרויקט במודול CML – מודול ידוע של החברה. הממשקים מול הלקוח והיישום היו אמורים להיות במערכת ה-CRM, כאשר לב הפרויקט היה היכולת לקשר בין שני המודולים. בפועל, טוענים אנשי הפניקס, סאפ לא הצליחה לחבר ביניהם, הפרויקט נתקע ושש שנים אחרי, עדיין אין לפניקס מערכת הלוואות.
"סאפ ומנהליה מכרו לפניקס חתול בשק", נאמר בכתב התביעה, "הציגו לנו מידע מוטעה, הסתירו עובדות, פעלו בחוסר אכפתיות, ברשלנות והפרו מחויבויות".
בהמשך מצוין כי על אף שנציגי סאפ יצרו אצל אנשי הפניקס תחושה שיש מערכות עובדות כמו זו שהייתה אמורה להיות מוטמעת אצלם, בקשות חוזרות ונשנות לבקר אצל לקוח בגרמניה נדחו בהלוך ושוב. בשלב מסוים יצאה נציגות מטעם הפניקס, בראשות שלמה שמאי, סמנכ"ל הטכנולוגיות, לפגישה עם הנהלת סאפ בגרמניה, כדי ללמוד על הבעיות בפרויקט ולנסות לפתור אותן. משלא הצליחו, הגיעו נציגים של החברה הגרמנית לישראל. מכתב התביעה עולה כי אז התברר לנציגי הפניקס, לתדהמתם, שאחד ממנהלי סאפ הודה בפניהם שמדובר במערכת בעייתית מאוד, והם הופתעו לשמוע שנציגי החברה בישראל לא התריעו בפניהם כי עלולים להיווצר קשיים בפיתוח המערכת.
גם פתרון חלופי, שמוגדר כ-"פתרון ספרדי" והוצע לפניקס, לא יצא אל הפועל בגלל חוסר תאימות מלאה לדרישות הלקוח.
בשנה שעברה הבינו בפניקס כי החלום שלהם, להקים מערכת הלוואות חדשה, כבר לא יתממש. בחלק השני של כתב התביעה מתארים נציגי הפניקס ניסיונות שונים להגיע להסדר עם סאפ – שלא עלו יפה.
במסמכים שהוגשו לבית המשפט מודגש כי סכום התביעה – 13 מיליון שקלים – הוא עבור ההוצאות שהיו לפניקס בפרויקט זה, והחברה שומרת לעצמה זכות לתבוע גם בגין נזקים עסקיים.
מסאפ ישראל נמסר בתגובה כי "סאפ היא אחת מחברות התוכנה המובילות ובין לקוחותיה גופים מרכזיים בישראל ובעולם, להם היא מספקת פתרונות התומכים בהצלחה בליבת עסקיהם. סאפ דוחה מכל וכל את הטענות שהועלו נגדה ותגובתה המלאה תימסר לבית המשפט".
תגובות
(0)