השעון של אפל שומר על הלב ומאבחן סוכרת

חוקרים גילו כי ה-Apple Watch יכול לאתר אי סדירות בקצב הלב ולהתריע על כך ● במחקר אחר נמצא כי מעקב אחר קצב הלב באמצעות אפליקציה יכול לסייע במניעת סוכרת

תורם לבריאות. Apple Watch. צילום: הארדיאן, BigStock

מחקר שהוצג בכנס קרדיולוגים שהתקיים בניו-אורלינס בסוף השבוע הראה כי Apple Watch, השעון של החברה, יכול לאתר תבניות של אי סדירות בקצב הלב. המחקר, שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד במימון אפל, כלל יותר מ-400 אלף משתמשים בריאים לכאורה, וניסה לסנן ולאתר מתוכם מקרים של פרפור פרוזדורים – תופעה יחסית נפוצה של אי סדירות בקצב הלב, שעלולה להוביל להתקף לב אם שאינה מטופלת.

2,100 מהמשתתפים קיבלו התראה מהשעון על אי סדירות בקצב הלב, והחוקרים ביקשו מהם לבצע בדיקה משלימה באמצעות מכשיר אק"ג שענדו על עצמם למשך שבוע, לצורך בדיקות נוספות. אמנם, לא כל המשתתפים ביצעו את הבדיקה המשלימה, אך מתוך אלה שכן עשו זאת אובחנו שליש כסובלים מפרפור פרוזדורים.

"פרפור פרוזדורים הוא תופעה שמופיעה וחולפת לסירוגין, וייתכן כי ניטור של שבוע החמיץ כמה מהמקרים", ציין החוקר המוביל מאוניברסיטת סטנפורד, ד"ר מינטו טוראקיה. "אבל כאשר השעון איתר עוד אי סדירות בקצב הלב בעוד האדם ענד את מכשיר האק"ג, ב-84% מהמקרים זה אכן היה פרפור פרוזדורים".

"הרופאים יכולים להשתמש במידע מהמחקר הזה, לשלב אותו עם הערכותיהם… ואז לבצע החלטות קליניות הנוגעות להתרעה שמתקבלת", ציינו החוקרים. "המחקר הזה מספק, לדעתנו, עדות מעודדת שניתן להשתמש במכשיר כמו Apple Watch כדי לאתר פרפור פרוזדורים ולהתריע לאנשים על צורך בבדיקות נוספות".

אבחון סוכרת

מחקר נוסף שהוצג באותו הכנס הראה כי מעקב אחר קצב הלב באמצעות אפליקציה עשוי לגלות סוכרת בעזרת אות פוטו-פלתיסמוגרפי (המאתר שינויים בנפח הדם וזרימתו בכלי הדם הקטנים ברקמות, וגם בעור), שניתן למדידה בקלות באמצעות תאורה ומצלמה של סמארטפון. במחקר השתתפו אנשים שגילם הממוצע הוא 45, ו-7% הצהירו שיש להם סוכרת.

"הצגנו במחקר כיצד ניתן להשתמש בלימוד מכונה ובמצלמה של סמארטפון כדי לאתר בהבחנה סבירה שינויים בכלי הדם הקשורים לסוכרת", ציין ד"ר רוברט אברם מאוניברסיטת קליפורניה.

ד"ר אברם ועמיתיו למחקר ניתחו נתונים של כמעט 55 אלף משתתפים, שהשתמשו באפליקציה בסמארטפון לניטור קצב הלב שלהם. "במהלך ניתוח הנתונים שנאספו הבחנו כי לאנשים עם סוכרת יש בממוצע קצב פעימות לב גבוה יותר מאלה שאין להם סוכרת. דבר זה גרם לנו לבחון את הסימנים הפוטו-פלתיסמוגרפיים כדי לבדוק אם יש מאפיינים נוספים שניתן לבודד באמצעותם אנשים עם סוכרת. לאחר שהגדרנו את המאפיינים הללו, ראינו אפשרות אדירה לפתח כלי לאבחון סוכרת באמצעות לימוד מכונה ומצלמת סמארטפון ופלאש, כדי לבדל את האנשים שיש להם סוכרת מאלה שאין להם", אמר.

הסוכרת זוהתה במדויק במרבית המקרים. צילום אילוסטרציה: BigStock

הסוכרת זוהתה במדויק במרבית המקרים. צילום אילוסטרציה: BigStock

איך זה עובד? שינויים בנפחי הדם המתרחשים עם כל פעימת לב ניתנים להבחנה באמצעות הארת קצה האצבע בפלאש של הסמארטפון, סיפר החוקר. בכל פעימת לב עולה לחץ הדם בכלי הדם וגורם לו להתרחב, ובכך עולה כמות האור המוחזר מהעור לחיישן האופטי של מצלמת הסמארטפון. נתונים אלה מייצגים את השינויים בנפח הדם בתוך כלי הדם. בעזרתם יצר צוות המחקר אלגוריתם של לימוד מכונה, והשתמש בו כדי לזהות סוכרת.

המחקר זיהה סוכרת בצורה מדויקת ב-72% מהמקרים באמצעות הסימנים הפוטו-פלתיסמוגרפיים בלבד. לאחר שילוב המודל של החוקרים עם גורמי סיכון נוספים לסוכרת, כמו גיל, מין, מוצא אתני ומשקל, הכלי הצליח לאבחן סוכרת בדיוק של 81%, אמרו החוקרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים