בלוקצ'יין: אם במנהלים נפלה שלהבת, מה יגידו העובדים הזוטרים?

אם המנהלים והדירקטורים לא מבינים היטב את עולם הבלוקצ'יין, על האתגרים וההזדמנויות שבו, מה יש להלין על העובדים הכפופים להם? ד"ר מילי פרי מציעה פתרון

28/02/2019 14:40
ד"ר מילי פרי, יועצת חדשנות באיחוד האירופי ועוסקת בתחום הבלוקצ'יין. צילום: גיל ארצי

לא מכבר פרסם פורבס אמירה מהדהדת, שלפיה מנהלים ודירקטורים בתאגידים בארצות הברית הודו שהם לא מבינים את מהות טכנולוגיית הבלוקצ'יין, את יתרונותיה ואת האפשרויות העסקיות שהיא מזמנת. הדו"ח השנתי שפרסמה באחרונה רשות החדשנות קובל על כך שהחדשנות הטכנולוגית הידועה של אומת הסטארט-אפ, הלוא היא ישראל, והיכולות למנף טכנולוגיות חדשניות ליצירת חברות חדשות, שווקים ומקומות תעסוקה פוסחת על התעשייה המסורתית המקומית ועל השירות הציבורי.

המשותף לשתי אבחנות אלה הוא השאלה: איך מוטמעת טכנולוגיה חדשה בתעשייה ובכלכלה של מדינה? לפי מודל אימוץ החדשנות של גרטנר, טכנולוגיה חדשה מתחילה בצמיחה גבוהה (הייפ), שנובעת מציפיות גבוהות מדי של השוק, אבל ממשיכה באכזבה עקב קצב האימוץ והיישום שלה. לאחר שפל יחסי, יתבצע "תיקון" ותתחיל צמיחה מחודשת ומפוכחת יותר, שבמסגרתה הטכנולוגיה תוכל לגדול במתינות ולבסס את השווקים המתאימים.

דירקטורים ומנהלים בכירים נמצאים בעמדה רגישה. הנחיה שלהם מכוונת את פעילות הארגון ומתווה את עתידו. בחירה בכיוון פיתוח שנשען על טכנולוגיה לא מבוססת יכולה להיות הצלחה עולמית וכיבוש עמדת הובלה בשוק, או מדרון חלקלק בהימור על "הסוס הלא נכון" – פעולה שיכולה להביא את החברה לשוקת שבורה ואף לפשיטת רגל.

הפתרון: למידה בעצימות גבוהה

בכירי התאגידים נדרשים להיות נועזים, ובעלי תושייה ויכולת ראיית העתיד, ובד בבד חייבים להיות זהירים, אחראים ושקולים. במציאות, שבה מהירות השינויים הטכנולוגיים הולכת וגוברת והחדשנות הנגזרת מהטכנולוגיה יכולה להפוך על פיה תעשיות שלמות, הדרך היחידה לנווט במים הסוערים הללו היא למידה בעצימות גבוהה – כולל של עולם הבלוקצ'יין. למידה ככלי או לאורך כל החיים כבר אינה מספקת. עליהם לבצע למידה אינטנסיבית רב שלבית, רב ערוצית ורב תחומית. הם צריכים ללמוד מעמיתים, מתחרים, עובדים ויועצים. הלמידה המסורתית באקדמיה הכרחית, אבל יש ללוות את הלמידה בכיתה או בכנסים (פנים אל פנים) בלמידה אונליין, אם בתכניות סדורות ואם בלמידת עמיתים ברשתות החברתיות המקצועיות, כמו לינקדאין.

דירקטורים ומנהלים מחויבים ללמוד ממומחים בארץ ובעולם הגלובלי, לעתים תוך יישום בפרויקטים "חיים", מה שנקרא "על רטוב", להוכחת היתכנות (PoC – Proof Of Concept). עולם הבלוקצ'יין, המקדם שיתוף פעולה בין עמיתים וגם בין מתחרים, מוביל תהליכי התנסות ולמידה באקו-סיסטם העסקי, שמסייעים למנהלים ולארגונים להבין מחד את האתגרים שבשער ומאידך את האופקים עתירי האפשרויות שנפתחים בפניהם, בפני הכלכלה ובפני החברה ככלל.

הכותבת הנה יו"רית BUG – Blockchain University Global ומנהלת תחום אסטרטגיה, מדיניות וממשל במכון לחקר הבלוקצ'יין על שם משה חוגג בפקולטה למנהל עסקים על שם קולר באוניברסיטת תל אביב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים