מפלגה חדשה מציעה: אתם תצביעו באפליקציה, הח"כים שלה יצביעו בכנסת

מפלגת ישר מתמודדת לכנסת, ופיתחה אמצעים דיגיטליים שיסייעו לח"כים מטעמה להצביע כפי שהבוחרים רוצים ● זאת, אם היא תעבור את אחוז החסימה – דבר שכרגע נראה רחוק ● בינתיים היא מריצה קמפיין בולט בפייסבוק

מימין: נתי בירמן מנועים, מנכ"ל מפלגת ישר, ויהונדב יקותיאל, סמנכ"ל הטכנולוגיות של המפלגה. צילומים: יח"צ

ישראל היא מדינה מפולגת בין ימין, שמאל ומרכז, אבל אם יש דבר שהוא כמעט בגדר קונצנזוס אלה התלונות על עבודתם של חברי הכנסת – כולל אלה שהמתלוננים עצמם בחרו בהם. בין אם זה על דברים שאמרו, פעולות שעשו או לא עשו והצבעות במליאה. במערכת הבחירות שהתרגשה עלינו יש מפלגה אחת שכנראה הבינה את הדברים האלה ומעוניינת שאם תיבחר, אצלה זה לא יקרה. גם כאן הטכנולוגיה באה לעזר – ובעצם, במקרה שלה היא העיקר.

מדובר במפלגה שנקראת ישר – שייתכן שנתקלתם בקמפיין הדי אינטנסיבי שהיא מנהלת בפייסבוק, אבל ייתכן גם שלא שמעתם עליה מעולם. המפלגה הוקמה על ידי ערן עציון, דיפלומט לשעבר, שכיהן גם כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי, ויגאל טמיר, בעברו איש משרד האוצר וסמנכ"ל במקורות, וכיום משקיע בסטארט-אפים. בין הבולטים במפלגה נמצא שמשון ליבמן, שיחד עם משפחתו של גלעד שליט הוביל את המאבק לשחרורו, ואחד האנשים שאתם התייעצו אנשיה הוא פרופ' דן אריאלי, מומחה לטכנולוגיה ובין מפתחי אפליקציית Timful, שנרכשה על ידי גוגל.

מפלגת ישר אמנם לא נספרת בסקרים, וסביר להניח שלא תעבור את אחוז החסימה, אבל הרעיון שלה מעניין וכבר מיושם בכמה מדינות: ניהול קשר ישיר בין הבוחרים לנבחריהם באמצעים הדיגיטליים, ובפרט באפליקציה ייעודית. לדברי נתי בירמן מנועים, מנכ"ל המפלגה, "הרעיון נולד מתוך הבנה שיש בעיה במנגנון הייצוג כפי שהוא כיום. יש חוסר אמון מוצדק של הציבור במפלגות ובעולם הפוליטי, ופער בין מה שהוא רוצה לנושאים המקודמים בכנסת, למשל בכל הנוגע לנישואים אזרחיים ולתחבורה ציבורית בשבת. הפוליטיקאים משרתים בעיקר קבוצות אינטרס".

ישר מציעה מנגנון ייצוג אחר, שיאפשר השתתפות פעילה וישירה של הבוחרים. באפליקציה שלה (אך לא באתר) מעלה המפלגה סקרים בנושאים שונים, כמו האם לספק סיוע משפטי מטעם המדינה לתביעות בגין אפליה, או האם הם בעד או נגד חוקים שונים, למשל חוק הגנת הסייבר, חוק הנאמנות בתרבות ועוד אי אלה חוקים שעלו ו-ודאי יעלו במליאת הכנסת. אנחנו אמנם לפני הבחירות, אבל ישר מתחייבת שהח"כים מטעמה ינהגו בהתאם לתוצאות הסקרים הללו. כרגע האפליקציה כוללת רק סקרים ומידע על המפלגה, על העקרונות שלה ועל אנשיה, לצד אפשרות התחברות למערכת, אולם בעתיד מתכוונים אנשיה להנגיש באמצעותה מידע על פעילות הכנסת, הצעות חוק ועוד.

האפליקציה של מפלגת ישר. צילום מסך

האפליקציה של מפלגת ישר. צילום מסך

הדבר יוצר סוגיות של אבטחת מידע, סייבר ופרטיות. לדברי יהונדב יקותיאל, סמנכ"ל הטכנולוגיות של ישר, הצוות של המפלגה דואג גם לאספקטים האלה. "השאיפה שלנו היא להיות המערכת המאובטחת ביותר שיש, כי אנחנו מבינים שיש פוטנציאל לפגיעויות במערכת שלנו ושחשוב מאוד להגן עליה. זה לא יכול להיות הרמטי, אבל אנחנו עושים את המקסימום ומשלבים בימים אלה מנגנון של אבטחת מידע שפיתחנו בעצמנו, בשיתוף מומחי אבטחה. בימים אלה אנחנו משלבים צוות שמבצע בדיקות חדירה כדי לזהות חולשות ופגיעויות, לעשות את המיטב".

מתחייבים לשמור על האנונימיות של המשתמשים

האפליקציה של המפלגה ניתנת לשימוש הן באנדרואיד והן ב-iOS, עם שתי פלטפורמות נייטיב למערכות ההפעלה הללו. יקותיאל פירט על תהליך פיתוח המערכת: "תהליך האפיון והפיתוח התחיל באפריל האחרון", אמר. "אנחנו מבינים שלא פשוט לייצר מערכת, ודאי לא כזאת שהיא כמה שיותר מעניינת ואינטואיטיבית. אין הרבה דוגמאות של e-Voting (הצבעה אונליין) ויש הרבה מאוד פגיעויות. עירבנו בתהליך לא מעט אנשים, כולל פרופ' אריאלי ומומחים להתנהגות משתמשים, עיצוב וחדשנות, ושכרנו מפתחים יוצאי יחידות טכנולוגיות בצה"ל ומעצבות בוגרי בית הספר לעיצוב וקולנוע באוניברסיטת תל אביב. התהליך נמשך שלושה חודשים עם אלפי שעות אדם".

"אנחנו מתיימרים לפתח משהו שעוד לא קיים בישראל – לשמר את מנגנון האפליקציה כך שהמשתמשים יהיו אנונימיים לחלוטין", ציין יקותיאל. "כשהמשתמש מצביע, כך או אחרת, אנחנו לא יכולים לדעת מה הוא הצביע. אם נמשיל את זה לבחירות עצמן, אנחנו יודעים שהמצביע הגיע לקלפי אבל לא יודעים מה הוא שם במעטפה". זאת, על אף אופציית ההתחברות למערכת, כאמור.

עמדות המפלגה בתחומי הטכנולוגיה

הממשק של מפלגת ישר עם החדשנות וההיי-טק לא בא לידי ביטוי רק במערכות ובדיגיטל שלה, אלא גם בעקרונות שהיא מאמינה בהם. "טכנולוגיה וסטארט-אפים הם בין המשאבים הכי חשובים שיש לישראל, אבל אנחנו, כמדינה, לא משתמשים במשאבים האלה כדי להתנהל פנימית", אמר בירמן מנועים. הוא נתן כדוגמה את אסטוניה, שבה האזרח לא צריך להגיע פיזית כדי לבצע פעולות כמו הוצאת תעודות זהות, חידוש רישיון נהיגה או כל פעולה אחרת שכרוכה בהמתנה במשרד הממשלתי – הכל נעשה אונליין. "ואסטוניה", אמר, "היא מדינה פחות חדשנית מאתנו. מדינות רבות משתמשות בטכנולוגיות שרובן ישראליות, בעוד שאנחנו לא מאמצים אותן כאן".

כמו כן, לדבריו, "המדינה לא עושה מספיק כדי לעודד עוד את יצוא ההיי-טק והסטארט-אפים והמימון שהיא נותנת לסטארט-אפים לא מספיק כדי לאפשר להם להתרומם. בהרבה מקרים מדובר בחברות כחול לבן שפונות לשוק הישראלי. על הממשלה להבין את הפוטנציאל, במה היא יכולה לסייע ושבסופו של דבר זה יחזור אליה, בין אם בכסף או ברווחים שהם לא כלכליים באופן ישיר".

מלבד בנושאי ההיי-טק, מפלגת ישר מאמינה ביישום של מגילת העצמאות – חתירה לפתרונות מדיניים, הפרדת דת ומדינה, וזכויות אזרח. בחלוקה שבין ימין ושמאל, בירמן מנועים אמר כי "זאת פוליטיקה ישנה, והשיטה הנוכחית גורמת למצביע לאמץ 'זהות' לארבע שנים. זה לא רלוונטי לקצב השינויים ולעומק הבעיות".

בנוסף לפעילות הדיגיטלית, יש לכם מערך שטח די רחב – מה שדורש כסף. מהיכן הוא מגיע?
"זה לא דורש כל כך הרבה כסף כמו אמונה בדרך. יש לנו תורמים תחת חוק מימון המפלגות, אבל מאחר שאנחנו טכנולוגיים, עומד על הכוונת שלנו גם קמפיין ערבויות המונים באינטרנט. הכוונה היא לכך שמי שירצה ייתן לנו ערבות ובמידה שניבחר, נקבל החזר הוצאות מהמדינה, שבאמצעותו נוכל להחזיר את הכסף או חלק ממנו לערבים. כך יוצא שאנחנו יכולים לקבל כסף לא רק מבעלי הון וטייקונים, אלא גם מאזרחים 'פשוטים'".

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. הלל

    הכוונה טובה אך הביצוע גרוע חברי המפלגה לא השכילו להעביר מסר ברור על כך שהבוחר יצביע דרכם על הצעות חוק ישירות בכנסת, ושהבוחר יבחר גם את חברי הכנסת של המפלגה

  2. משה שיאון פיינשטיין

    דעתי שסה מאוחר מדי במרוץ קצר הזמן הסה ועשוי בעיקר לפגוע במפלגות השמות את דרך הידר כחלק מעיקריהן. עדיף להריץ פרוייקט לא פוליטי בתחילה ולחבור כעת לאחת ממפלגות היושר וניקיון הכפיים.

  3. דב לוקס

    חבל על הזמן..המעמץ..הרצון הטוב!! לא כך תישתנה המדיניות של השילטון. צריך מפלגה שתביא " מצע מפורט ומחייב" מה הן עקרונותיה.. איזה פיטרונות לביות היסוד של המדינה.עים מי היא כן תתחבר ועים היא לא תתחבר.תזמינו אותי לשיחה..ואעלה לפניכם " קווי יסוד של מפלגה" ולא לעסוק במשחקי מחשב. אתם מתעלמים מדבר יסודי. " המחליטים הם הממשלה..הכנסת ולעיתים בג,"ץ. (למעשי 100 אנשים מחליטים הכל ל 8000000 אזרחים!!! כאן כבורה "הדמוקרטיה היצוגית" וכל מעשיכם היא התעיה ולא תביא לדום תוצאות. דב.ל.

  4. פטמן מיקי

    כבר שנים אני חושב שצריך לייצר כיוון חדש להתנהלות הפוליטית בישראל לדעתי צריך לייצר מעין איזו 9000 לניהול המדינה תהיתי באם אפשר לכתוב מסמך משפטי שיעמוד בבגץ שבו יכללו התנהלויות יסודיות כמו שמשרת משרת ציבור היא עבודה למען הציבור ובמידה ולא יפעל לטובת הציבור הוא מאבד את מושבו בכנסת שרים וראש ממשלה יצטרכו להציע תכנית יעדים רב שנתית וימדדו בעמידה ביעדים אלו הגבלת כיהון נושאי תפקידים ל-8 שנים ואם אפשר להתחיל להניע תהליך כזה אשמח להירתם ככל יכולתי על מנת להביא לשינוי בדרך ההתנהלות שקורת כרגע בארצנו יום טוב מיקי פטמן

אירועים קרובים