האם שירות הסטרימינג של ג'יי.זי זייף האזנות לשירים של ביונסה?

טיידל - שירות הסטרימינג המוזיקלי שבבעלות הראפר ג'יי.זי ורעייתו הזמרת המפורסמת בעולם, ביונסה, הפועל משנת 2016 - נחשד שזייף את מספר ההאזנות לאלבומיהם של ביונסה וקניה ווסט

כמה השמעות באמת היו ל"לימונדה"? ביונסה. צילום: Excellent Photo, BigStock

שערוריית "זיוף סטרימינג" מאוד לא מחמיאה נקשרת בימים אלו ביתר שאת לשמותיהם של המגה-מפורסמים, ביונסה ובן זוגה ג'יי.זי. – הרשויות הנורבגיות החלו חוקרות את חברת טיידל של הראפר, תחת הטענות לניפוח מזויף של סטטיסטיקת הסטרימינג, כך על פי The Verge.

החדשות מגיעות כמעט שמונה חודשים אחרי שהעיתון הנורבגי Dagens Næringsliv דיווח כי ניתוח משפטי של נתוני הסטרימינג של טיידל – שמו של השירות להזרמת המוזיקה – מצא כי הם מכילים למעלה מ-300 מיליון השמעות מזויפות לאלבומה של הזמרת המוערכת ביונסה, אשתו של ג'יי.זי., ששמו "לימונדה" ולאלבומו של הראפר הפופולרי קניה ווסט, "החיים של פאבלו".

טיידל טוענת: הפרת נתונים וגנבה הם הבסיס לטענות המופרכות

בשיחה עם בלומברג הכחיש עורך הדין שמייצג את טיידל את הטענות שהחברה חשודה ונחקרת על ידי הרשות הפדרלית הנורבגית לחקירות פשעים כלכליים וסביבתיים. שירות הסטרימינג כינה בעבר את הדיווח המקורי של Dagens Næringsliv "קמפיין השמצה" וטען שהתחקיר לכאורה ערך מניפולציה על הנתונים. לאחר מכן שכרה החברה גורם צד שלישי, בכדי לחקור מה שהיא תיארה כ"הפרת נתונים".

נציג של טיידל המעיט בערך ההאשמות השבוע (ג') וטען שייתכן כי הדיווח על הנתונים של השירות לא אמין, כיון שהוא מתבסס על מידע גנוב. בהצהרה רשמית לתקשורת כתב הדובר כי ה-Dagens Næringsliv "חוזר שוב ושוב על טענות המבוססות על מידע שאנו מאמינים שעשוי להיות מזויף. אנחנו מודעים לכך שלפחות אדם אחד שחשדנו בו בגניבה נחקר בנדון".

ה"מתחרה" של ספוטיפיי לא המריא

הנורבגים מעוניינים בטיידל מכיון שהיא כמעט חברה מקומית – ג'יי.זי., שהוא לא רק מוזיקאי אלא גם מפיק מוזיקלי ואיש עסקים, קנה את חברת האם של השירות, Aspiro שמה, ב-2015 מחברת התקשורת הנורבגית Schibsted ASA. השאיפה של אמן ההיפ-הופ הייתה לספק תחרות לשירות הסטרימינג המוביל בענף, ספוטיפיי השבדי, בתוך הבטחת איכות שמע טובה יותר ותמלוגים גבוהים יותר למוזיקאים.

אבל הפרויקט לא ממש המריא, למרות ההתנהלות העסקית הנכונה של ג'יי.זי. שינויי ניהול תכופים, הכישלון להבטיח זכויות בלעדיות להשקות אלבומים או סינגלים חדשים של אמנים מובילים, וצמיחת מנויים אטית – כל אלו הפכו את טיידל למתחרה לא מספיק עוצמתי.

התנהל נכון אבל טיידל לא המריא. ג'יי.זי. צילום: BigStock

התנהל נכון אבל טיידל לא המריא. ג'יי.זי. צילום: BigStock

בחודש יוני האחרון העריכה חברת מחקר השוק MusicWatch כי ל-Tidal היו 3 מיליון מנויים, כולל חשבונות פיילוט – פחות מ-4 אחוז ממספר המנויים של ספוטיפיי. יצוין כי ג'יי.ז'י., שלא התבטא יותר מדי סביב הפרשה, האשים את Schibsted על שמכרה לו חברה עם בסיס מנויים מנופח, אבל הטענה לא נלקחה על ידו לרשויות החוק.

למרות הכישלון לכאורה, לפי בלומברג, בשנת 2017, רכשה ספרינט קורפ שליש מטיידל תמורת 200 מיליון דולר, יותר מפי שלושה מ-56 מיליון הדולר ששילם ג'יי.זי. בעבור החברה כולה.

זיוף נתונים – עניין נוסף שנדרש לטיפול התעשייה

"לימונדה" נשאר אחד מלהיטיו הבלעדיים של טיידל ו"החיים של פאבלו" של קניה ווסט היה בלעדי על הפלטפורמה במשך חודש, לפני ששוחרר לקהל המאזינים הרחב. ווסט גם החזיק בעצמו בבעלות על נתח קטן בחברה בזמן השקת האלבום. תשלומי התמלוגים שנוצרו עקב שני החודשים של הופעות הבכורה לאלבומים אלו הגיעו לשווי של מיליוני דולרים.

בין אם החברה תמצא אשמה ובין אם לאו – והיא הרי מכחישה מכל וכל את האשמות – בתעשייה שבה היא פועלת יש בהחלט בעיות סביב מספרי צפיות והאזנות מפוקפקים. פייסבוק וטוויטר התמודדו עם האשמות דומות בנוגע לחשבונות מזויפים ונתוני צפייה שאינם אמינים בוודאות בתחום הווידיאו.

נושא זה של זיופי נתונים הוא עוד סוגיה – בנוסף לאביוז של נתוני משתמשים פרטיים – שתעשיית האינטרנט בכללה נדרשת לטפל בו כיום, שאם לא כן אמון הקהל במה שהוא רואה ושומע ברחבי הרשת בכלל, וברשתות החברתיות בפרט, עלול להתדרדר עד מאוד.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים