"עיר חכמה – כזו ששומרת על פרטיות התושבים"

"יש להימנע מפגיעה בפרטיות בעיר החכמה, כדי שלא ייווצר מצב שיקום גוף שהמידע האישי עלינו יגיע אליו ושבעזרתו הוא יכווין את ההתנהגות שלנו", כך אמר עו"ד אלון בכר, ראש הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים

עו"ד אלון בכר, ראש הרשות להגנת הפרטיות. צילום: ניב קנטור

"טכנולוגיה, עיר חכמה והרצון להטמיע אותן הם דבר טוב, אבל יש בכך גם סכנות גדולות, ונכון יהיה לעשות בהם שימוש חכם ובכיוונים טובים בלבד. עיר חכמה היא כזו ששומרת על פרטיות התושבים ויש להימנע מפגיעה בה, כדי שלא ייווצר מצב שיקום גוף שהמידע האישי עלינו יגיע אליו ושבעזרתו הוא יכווין את ההתנהגות שלנו", כך אמר עו"ד אלון בכר, ראש הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים.

עו"ד בכר אמר את הדברים בכנס Smart City 2019 של אנשים ומחשבים, שהתקיים באחרונה באולם הכנסים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות מומחים בתחום. הנחו את האירוע פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי עו"ד בכר, "ראוי להזכיר ששימושים לרעה במידע הם לא דבר דמיוני. זה קורה גם בישראל, והנורא מכל הוא שאיננו יודעים על כך. פוטנציאל איסוף המידע של רשות עירונית על אנשים הוא עצום, ולכן יש לפעול בחוכמה, באחריות, תוך אבטחה ובשקיפות. זהו המתכון לעיר חכמה, לאנשים חכמים ומאושרים בתוך העיר ולעתיד טוב יותר לכולנו. זוהי זכות בסיסית של כל אזרח ותושב, והמשימה המוטלת על הרשות להגנת הפרטיות".

הוא ציין כי הרשות להגנת הפרטיות מצדדת בערים חכמות, ולכן פרסמה באחרונה מדריך המפרט כיצד להגן על הפרטיות בעיר החכמה. "מבחינתנו, ברשות, העיר החכמה כוללת, בהיבטים של מידע אישי, עולמות תוכן שונים, שחלקם קיימים כבר כיום וחלקם ייכנסו לערים בשנים הקרובות. הכוונה היא לחינוך, ביטחון ואבטחה, תחבורה, סביבה וקיימות, שירותים עירוניים ועוד. במדריך שפרסמנו פירקנו כל אחד מעולמות התוכן הללו לתתי נושאים ובחנו את ההיבטים של מידע אישי שיכול להיות בו שימוש לטובה או לרעה, בחנו בעיות אבטחה וביטחון ונושאים נוספים, ויצרנו סולם של עדיפויות לטיפול בנושאים בעקבות שילוב של טכנולוגיות חדשות. במהלך הזמן נמשיך לפתח את המדריך לעולמות נוספים. שילבנו בו גם היבטים כלליים, המלצות לתהליכים נכונים, מה מותר ומה אסור, והנחיות ספציפיות לדברים שכבר קיימים, למשל מצלמות", אמר.

"צריך להגן עליהם מפני כל מי שצריך להתגונן מפניו וכל תהליך שצריך להתגונן מפניו, כדי שחיינו יהיו טובים, נוחים ובטוחים יותר מכל בחינה שהיא. אחד האלמנטים החשובים של ביטחון הוא רווחת האנשים, כדי שיוכלו לשמור על דעותיהם כאנשים חופשיים ופרטיים ושלא כל המידע שלהם יהיה פתוח וחשוף", הוסיף בכר.

"אפילו ניטור אשפה חכם ניתן לנצל לרעה"

"מרבית תושבי העיר, כל עיר, נמצאים בה כי הם חייבים להיות בה ולהשתמש בשירותיה, ומכוח זה, על הרשות המקומית מוטלת אחריות כבדה ביותר לבצע את כל השירותים בצורה נכונה. עליהן לבצע זאת כך שהתוצרים יהיו טובים ולא יתרחשו דברים רעים, שיכולים להיווצר מעצם העובדה שתשתית המידע מחוברת ועושים בה שימוש", ציין. "אפילו ניטור אשפה חכם ניתן לנצל לרעה ולהוציא מידע אישי רב, שניתן להפיק ממנו תובנות יוצאות דופן על כל אחד מהאנשים שעושה שימוש בכל פח. גם פעולה תמימה לכאורה במסגרת העיר החכמה יכולה לספק מידע רגיש ולכן, יש מראש לתכנן זאת כך שהשימושים הלא טובים לא יתממשו".

בהקשר הפרטיות הזכיר בכר גם את הטיוטה שפרסמה הרשות ובה הנחיות לשימוש ברחפנים. הוא הדגיש את הצורך ברגולציה על הנושא, ואת המשמעויות הרות הגורל והפוטנציאליות האסוניות – הן ברמה הפסיכולוגית והן ברמה הדמוקרטית. זאת, עקב היכולת של כלי תעופה שנמצא מעל לבתים או לשטחים ציבוריים לצלם, להקליט ולנטר ברזולוציות גבוהות, ולהשתמש במידע הזה למטרות רעות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מיכה

    תעודת הזהות הביומטרית פוגעת בפרטיות וקורעת מאיתנו זיהוי של חלקי הגוף בלי להתחשב בפרטיות אז למה שיתחשבו בה בהמשך? אנחנו כמו עולם שלישי אין דמוקרטיה שמכריחה את התושבים שלה למסור מזהים מהגוף של האנשים למה אנחנו צריכים להיות שונים?

אירועים קרובים