הטכנולוגיה שמניעה את האוטובוסים החכמים
ענף התחבורה הציבורית עובר טרנספורמציה דיגיטלית, ופרויקט המחשוב הענק של דן הוא דוגמה טובה לכך ● אלא שעם כל הכבוד לפרויקטים הללו, בלי צעדים ממשלתיים, מצב התחבורה הציבורית לא ישתפר
פרויקט הענק להחלפת מערכות הכרטוס והמחשוב של אוטובוסי דן מפנה זרקור לטרנספורמציה הדיגיטלית המואצת שעוברת על ענף התחבורה הציבורית בישראל. בדרך כלל, מדברים על תחבורה ציבורית בהקשר של בעיית הפקקים, כשהאוטובוסים והרכבות מוצגים כאמצעים שיכולים לפתור אותה, או לפחות להקל. אלא שכשמנסים להסביר מדוע הציבור לא ממהר להשתמש בתחבורה הציבורית עולות הטענות על רמת השירות, עמידה בלוחות הזמנים וחוויית המשתמש של הנוסע, שהיא לא כל כך נוחה.
הסיבות הללו הביאו את החברה הוותיקה דן להשקיע משאבים בשדרוג מערכות המחשוב, הבקרה והניהול של צי האוטובוסים שלה. בכך היא מעוניינת להציב רף חדש בשירותי התחבורה הציבורית בגוש דן, בבאר שבע ובנגב הצפוני, שם מפעילה החברה את קווי השירות.
כמו בארגונים אחרים, גם כאן תהליכי השדרוג והמיצוב מחדש מובלים על ידי אגף המחשוב, על החדשנות הטכנולוגית שבו, ובראשו איתמר כהן, המנמ"ר, ואסף סבן, סמנכ"ל הטכנולוגיות. לדברי סבן, אוטובוס הוא כבר מזמן לא שלדה עם ארבעה גלגלים. כבר כיום, האוטובוסים של דן הם יחידות מחשב חכמות, ובשנה הבאה הם יהיו חכמים הרבה יותר, כשהתוצרים הישירים יהיו שיפור ניכר ברמת השירות, ברמת הזמינות של האוטובוסים ובקווי שירות חדשים שישרתו טוב יותר את הצרכים של הנוסעים. במקביל, ההשקעה בפרויקטי מחשוב מסייעת לניהול יעיל יותר של צי האוטובוסים, ניטור בזמן אמת של כל אוטובוס, מעקב אחר ביצועי הנהגים ושיפור הדרך שבה הנוסעים משלמים עבור הנסיעה.
אוטובוסים חכמים יותר
אוטובוס ממוצע של דן מכיל מחשב רכב שאוסף שלל של נתונים מרכיבי אינטרנט של הדברים הפזורים בו ולרוב אינם גלויים לעין. החיישנים יודעים לבצע ספירת נוסעים בכל רגע נתון ובכל קו, ומשמשים לניתוב וניוד טוב יותר של האוטובוסים, ככל שזה ניתן מבלי לפגוע בשירות. מערכות הכרטוס הן אמנם חכמות, אבל שייכות לדור ישן של המערכות. הדור הבא, שיותקן בקרוב באוטובוסים, יכלול מערכות תיקוף, שתאפשרנה לבצע שורה של פעולות מצד הנוסע, ולא רק העברת כרטיס רב קו. כך, הוא יוכל לשלם בכרטיס אשראי.
גם הנהג מבצע את כל הפעולות של הבק אופיס בצורה דיגיטלית. חלפו הימים שבהם הוא היה צריך להמתין לקבל סידור עבודה ולחתום על כל נסיעה. סבן סיפר כי בכל בוקר, הנהג מזדהה בצורה דיגיטלית, ואז נפתח לו ממשק שמראה לו את סידור העבודה לאותו היום. מאותו הרגע הוא נתון במעקב בקרה צמוד ממרכז השליטה של החברה בתל אביב, כולל זמני הגעה לתחנה, עצירה ודילוג מעל תחנות.
לדבריו, הפרויקטים של היום הם החידושים של ההווה, אלא שבאגף המחשוב של דן כבר חושבים על היום שלמחרת, שיציג את התחבורה החכמה הבאה. בדן, כמו בחברות אחרות, מדברים על הזמנת אוטובוסים על ידי הנוסעים, כמו הזמנת מוניות ב-Gett. ניסוי ראשוני כבר החל באחרונה באמצעות מערכת של Vigo. המטרה היא לאפשר לאוטובוסים להגיע קרוב יותר למקומות האיסוף של הנוסעים, ולחבר אותם מהר יותר אל קווי הסעות ומוקדים מרכזיים. התהליך הזה יאפשר ליצור מסלולים שמותאמים לצרכי הנוסעים, להתאים את סוג הרכב למספר הנוסעים ולבצע תהליכי אופטימיזציה מבוססי מערכות מידע ומחשוב, שיודעות להוציא הרבה יותר מאינסוף כמויות המידע שהאוטובוסים משדרים בכל יום.
אחרי שרואים ומבינים את כל זה, עדיין אי אפשר להיות רגועים. דן וחברות התחבורה הציבורית האחרות מפעילות את השירות שלהן בתנאי תשתיות בלתי אפשריים. הדרישה לשירות רציף, 24 שעות ביממה שישה ימים בשבוע, אינה מתחשבת בשורה של גורמים שלמפעיל אין שליטה עליהם, כמו עומסי תנועה, נתיבי תחבורה ציבורית ועוד. ומכאן שבשורה התחתונה ניתן לומר שלא משנה כמה ישקיעו חברות כמו דן באוטובוסים חדישים וממוחשבים, אם הממשלה לא תעלה את הנושא למקום גבוה בסדר העדיפויות הלאומי, תשקיע בתשתיות שיאפשרו לאוטובוס לנוע, ותציג תכנית חירום להכשרת נהגים עם מסלול קידום ותגמול נאות, נמשיך לעמוד בפקקים, והתחבורה הציבורית תמשיך לא להיות אופציה עבור נהגים ונוסעים רבים.
תגובות
(0)