עובדת לשעבר תובעת את יבמ בארה"ב: "פוטרתי בגלל גילי"

בת 57 פוטרה אחרי שנים רבות ביבמ וכעת בתביעתה היא טוענת שהחברה, וג'יני רומטי המנכ"לית שלה - שהיא בעצמה אישה לא צעירה - נמצאות ב"פשיטת רגל מוסרית" בגלל ההחלטה לקדם רק את בני דור ה-Y ולסלק עובדים מבוגרים

ג'יני רומטי, מנכ"לית יבמ. צילום: יח"צ

מנהלת מכירות לשעבר ביבמ תובעת את ענקית הטכנולוגיה בגין אפליית גילנות, וטוענת כי פוטרה כחלק מדפוס של החלפת עובדים מבוגרים בצעירי דור ה-Y. לדבריה גישה זו של החברה, ושל המנכ"לית הלא צעירה שעומדת בראשה, ג'יני רומטי, היא על תקן "פשיטת רגל מוסרית".

טרי קיבו בת ה-57 מג'ורג'יה, ארצות הברית, פוטרה בספטמבר 2016, כך על פי התלונה שהוגשה בסוף דצמבר האחרון לבית המשפט הפדרלי בוייט פליינס, ניו יורק. הפיטורין התרחשו בדיוק חודש לפני שקיבו הייתה אמורה, לטענתה, לזכות במענקים על 32 שנות שירות בחברה, שהיו אמורים להגיע ל-570 אלף דולר. במקום זאת, היא זכתה לבסוף רק בדמי פיצויים של 20 אלף דולר.

בתלונתה נכתב כי "האפליה הגילאית ביבמ היא ארוכת ימים ומתפשטת. מאז שנת 2012, יבמ יישמה ארגון-מחדש מבוסס גיל פעמיים בשנה, ושילחה את עובדיה הנאמנים שחצו את גיל 50 לרשימת קיצוצים, תוך שהיא שומרת על העובדים הצעירים".

יצוין כי חקירה של ProPublica אוששה, לכאורה, את טענותיה של קיבו כשמצאה כי בין השנים 2013 ל-2018 יבמ פיטרה בארצות הברית 20,000 עובדים מעל גיל 40.

Millennial Task Force

בסיפור יש טוויסט קטן ואולי קארמתי משהו – לדברי קיבו, כשהבחינה כי יבמ מפטרת עובדים מבוגרים לפני שהספיקו להכשיר את הצעירים במרכז המחשוב של החברה היא הציעה שהוותיקים יותר יכניסו את שיטות העבודה המומלצות על ידם למסד נתונים, כך שניתן יהיה בקלות להכשיר את העובדים החדשים.

באותה תקופה הנהיגה המנכ"לית רומטי את מדיניות ה-Millennial Task Force שלה, שמחזקת את טענות קיבו, אבל שלמעשה קיבו הייתה שותפה בהם לפי דבריה שלה עצמה. זאת, משום שעל מה שהציעה לטענתה, ושהוגדר על ידי החברה כ"פתרון קוגניטיבי" מטעמה, היא קיבלה אפילו הוקרה ופרס מיבמ.

אלא שלמחרת הענקת הפרס, בראשון בספטמבר 2016, שלח לה הבוס שלה מכתב לפיו היא מפוטרת כחלק מ"תכנית טרנספורמציה למיומנויות", ושעליה לעזוב את תפקידה בתוך חודשיים. לדברי קיבו, הבוס אמר לה שהיא מדורגת "הכי נמוך שאפשר" במיומנויותיה. אבל בתלונה מפורט כי ב-2015 היא הצליחה לייצר בעבור החברה הכנסות כפולות מלקוח אחד, וכי בדצמבר 2016 הייתה צפויה לסגור עסקה בשווי של 100 מיליון דולר בעבור יבמ.

"השינויים בכוח העבודה שלנו הם בגלל מיומנויות, לא גיל"

בתביעתה טענה קיבו כי יבמ אשמה באפליה לפי גיל, שמפרה את החוק הפדרלי נגד האפליה בתעסוקה.

בתגובה רשמית ששלחה יבמ לדיילי מייל נכתב כי "השינויים בכוח העבודה שלנו הם בגלל מיומנויות, לא גיל. למעשה, מאז 2010 אין שינוי בגילאי העובדים שלנו בארצות הברית, אבל פרופיל המיומנויות של העובדים שלנו השתנה באופן דרמטי".

בתגובה פרטה החברה שהמפוטרת שירתה את החברה היטב בעשור הראשון לעבודתה, ואף עלתה במעמדה בחברה, אבל שכישוריה ירדו ולכן פוטרה.

בכתב התלונה נאמר מנגד כי קיבו לימדה את עצמה ושלטה "בכישורים הדרושים כדי לשרת בהצלחה את לקוחות יבמ שהוקצה לה", ביניהם החברות AT&T, BellSouth Cingular, MCI, Travelport ו-וריזון. לפי התלונה, לא היו סימנים לכך שקיבו תפקדה גרוע או גרוע יותר מעמיתיה הצעירים. עוד צוין כי במהלך סקירת העובד האחרונה שלה, בסוף 2015, קיבלה קיבו PBC 1, שהוא הדירוג הגבוה ביותר האפשרי בתוך יבמ.

את מדיניות Millennial Task Force הסבירה התלונה ככזו ש"מטרתה היא, על פני תקופה של כ-4 שנים, להפוך את כוח העבודה של יבמ לכולל לפחות 75 אחוז בני דור ה-Y – כלומר, עובדים בשנות ה-20 וה-30 שלהם. באופן טבעי, כחלק מיוזמה זו, יבמ תתקדם ותמשיך לפטר עובדים בכירים שחרגו מגבולות אפליית הגיל שלה", נכתב בהאשמותיה של קיבו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים