למרות ההתנגדויות: חוק הפורנו עבר בקריאה ראשונה

המשמעות היא שחל על הצעת החוק דין הרציפות, כלומר: ניתן יהיה להעלות אותה שוב בכנסת הבאה מהמקום שבו הופסק הליך החקיקה, ולא מאפס ● הסעיף שמחייב צנזורה מלאה על תכנים פורנוגרפיים הוסר ממנה

חוק הפורנו, ככל הנראה - גם בכנסת הבאה. אילוסטרציה: BigStock

חוק הפורנו של ח"כ מיקי זוהר, שמחייב ספקיות אינטרנט להציע ללקוחות שירות לחסימת תכנים פורנוגרפיים, עבר אתמול (ג') בקריאה ראשונה, ברוב של 18 תומכים מול 12 מתנגדים. החוק אמנם אושר בנוסח מרוכך יותר מהכוונה המקורית שלו, אבל גם נוסח זה מעורר הסתייגויות.

נראה שהחוק, שאותו הציעה גם ח"כ שולי מועלם-רפאלי, לא יספיק להיות מועלה להצבעה בקריאות שנייה ושלישית לפני הבחירות, שייערכו באפריל, אבל העובדה שהוא עבר בקריאה ראשונה כעת מחילה עליו את דין הרציפות. המשמעות של זה היא שניתן יהיה להמשיך בכנסת הבאה את הליך החקיקה מהמקום שבו הוא הופסק בכנסת הנוכחית, ולא יהיה צורך להתחיל אותו מאפס.

בניגוד לנוהג, שלפיו אחרי פיזור הכנסת מועלים להצבעה רק חוקים שמוסכמים הן על הקואליציה והן על האופוזיציה, המציעים העלו אותו על אף שאין סביבו קונצנזוס.

בנוסחו הנוכחי, שמהווה תיקון לחוק הבזק ל-"הגנה על קטינים מפני תכנים פוגעניים באינטרנט", מחייב החוק את ספקיות האינטרנט להציע ללקוחותיהן שירות סינון תכנים פורנוגרפיים, שיינתן על חשבון המדינה, ולהודיע להם על זכאותם. עם זאת, באחרונה התווסף סייג לחוק, שעל פיו המדינה תקצה לכך לכל היותר חמישה מיליון שקלים בשנה.

בהודעה שישלחו ללקוחות בכל שלושה חודשים, מחויבות הספקיות להציע להם לבחור בין שלוש חלופות: צנזורה מלאה על תכנים אלה, מתן סיסמה שרק בגירים יוכלו לצרוך את התכנים תוך שימוש בה או המשך הגישה החופשית לפורנו, כמו המצב הנוכחי.

מה יקרה בנוגע למשתמשים שלא ישיבו?

הצעת החוק עברה שינויים רבים והוסרו ממנה סעיפים שונים, ובהם זה שמחייב צנזורה של תכנים פורנוגרפיים. גם לאחר השינויים, הוא לא משביע את רצון המתנגדים. באיגוד האינטרנט הישראלי אמרו כי "הנוסח הנוכחי של הצעת החוק עדיין לא נותן מענה מספק לשאלה איך ינהגו הספקיות מול משתמש שלא משיב לפניותיהן. מצב זה עלול לאפשר בהמשך צנזורה של הרשת לאותם משתמשים, או אפילו חסימה מוחלטת של החיבור לרשת, כפי שכבר הוצע בגרסאות קודמות. איגוד האינטרנט הישראלי ימשיך לפעול על מנת לוודא שחסימות שכאלה לא יופיעו בהצעת החוק כשהיא תידון בוועדה, במושב הבא של הכנסת".

עוד נכתב בהודעה כי "גם בדיונים הבאים, ימשיך האיגוד לוודא שנוסח הצעת החוק לא מחזיר את האפשרות של סינון תכנים מרכזי כברירת מחדל, ויקפיד שהסינון יתבצע רק בתוכנות מקומיות במחשבי הילדים. כל חלופה אחרת תפגע בחופש הרשת, תאיים על פרטיות המשתמשים ותסכן את התשתית הטכנולוגית של האינטרנט בישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים