שעת משחק שתלמד את הילדים לתכנת

עשרות אלפי תלמידים במאות בתי ספר בארץ יצטרפו למיזם העולמי שעת הקוד, שמשתתפים בו מיליונים רבים של תלמידים בעולם ושמטרתו לפתוח בפני הדור הצעיר את עולם ההיי-טק ● יוסי חיות, מנהל תחום החינוך ב-WIX, שהביאה את המיזם לישראל, מסביר במה מדובר

יוסי חיות, מנהל תחום החינוך ב-Wix. צילום: יח"צ

בשבוע הבא יופסקו הלימודים במאות בתי ספר במערכת החינוך בישראל לשעה אחת ובמקום השיעור המתוכנן, הילדים ובני הנוער, בכיתות א'-י"ב, ישחקו במשחקים דיגיטליים כגון מלחמת הכוכבים ומיינקרפט. באמצעות המשחקים הם יקבלו טעימה כיצד מפתחים דברים וכמה זה לא מסובך.

הפעילות הזו היא חלק ממיזם בינלאומי בשם שעת הקוד (Hour of code), שאותו מפעיל הארגון הוולנטרי האמריקני Code.org, שהמסר שלו הוא שכל ילד וילדה יכול/ה ללמוד לתכנת וליצור באמצעות טכנולוגיה. מאז הושקה הפעילות ב-2013 השתתפו בה יותר מ-100 מיליון ילדים ובני נוער מ-180 מדינות. השנה, בפעם הראשונה, גם תלמידים מישראל יוכלו להשתתף במיזם. בגלל חג החנוכה, הפעילות בישראל תתקיים שבוע לפני שאר העולם.

ההשתתפות הישראלית מתאפשרת בזכות יוזמה מבורכת של יצרנית פלטפורמת בניית האתרים Wix, שפועלת מזה זמן רב במערכת החינוך ומסייעת לקידום החינוך הטכנולוגי.

יוסי חיות, מנהל תחום החינוך ב-Wix, כיצד אתם קשורים למיזם ומה משמעותו?
״מדו"חות של ה-OECD, רשות החדשנות ומשרד הכלכלה עולה שכדי להבטיח מוביליות חברתית וצמצום פערים, לצד המשך קיומה של ישראל כמעצמה טכנולוגית, חייבים לצייד את הילדים ובני הנוער במיומנויות כמו כתיבת קוד, סקרנות, חדשנות ויצירתיות. מטרתה של היוזמה הזאת היא לתת לכל אחת ואחד הזדמנות שווה להיות בעתיד חלק מאומת הסטארט-אפ. אני שמח לראות עוד ועוד בתי ספר, אוניברסיטאות, עיריות, ארגונים חברתיים וחברות היי-טק מצטרפים ליוזמה".

שיעור תכנות במקום ספרות, היסטוריה או מתמטיקה. צילום אילוסטרציה: BigStock

שיעור תכנות במקום ספרות, היסטוריה או מתמטיקה. צילום אילוסטרציה: BigStock

כיצד אתם פועלים לקידום החינוך הטכנולוגי?
"אנחנו עושים זאת הן ברמה העסקית והן ברמה החברתית, בפעילויות שונות במערכת החינוך, שמעודדות תלמידים ללמוד תכנות ובכלל, מקצועות מדעיים וטכנולוגיים. יש לנו שיתופי פעולה יפים עם עם מינהל המדע והטכנולוגיה במשרד החינוך, בראשות ד"ר עופר רימון, עיריית תל אביב-יפו, רשתות הלימוד, בתי ספר וארגונים שמחנכים צעירים".

מה ילמדו התלמידים בשעת הקוד?
"שעת הקוד תתמקד השנה ביצירתיות באמצעות טכנולוגיה ובקידום מדעי המחשב ככלי להבעה עצמית. אירועי שעת הקוד הם צעד ראשון להיכרות עם עולם הטכנולוגיה באופן כיפי ויצירתי. הקמנו אתר ייעודי בעברית, שיש בו ריכוז של כלים ופעילויות ללימוד תכנות, וכן מדריך למארגנים, המיועד להורים, מורים ומנהלי בתי ספר שרוצים להצטרף ליוזמה".

איך מלמדים לתכנת בשעה?
"הפעילויות כוללות משחקים ללימוד תכנות וכתיבת קוד, המהווים חלק ממותגים בינלאומיים שהילדים ובני הנוער מכירים, כמו מיינקרפט, דיסני ומלחמת הכוכבים. התכנית מותאמת לגילאים השונים ובהתאם לכך יהיו המשימות שיוטלו עליהם – לדוגמה, תלמידי חטיבות הביניים יתבקשו לתכנן פתרון שיכין את מסיבת הריקודים שלהם. זאת, בנוסף לעוד פעילויות שנעלה לאתר במהלך השבוע. ברור שאנחנו לא מצפים שמהפעילות הזו הם ילכו ל-8200, אבל על ידי שיתוף חוויות שהם מכירים אנחנו מקווים שהם יבינו שאפשר וחשוב ללמוד לפתח וליצור משהו חדש".

הילדים בוודאי רוצים ללמוד, אבל לא בטוח שמערכת החינוך עונה על הציפיות שלהם.
"נכון, ולכן אנחנו עושים את הפעילות הזו ופעילויות אחרות. אבל אני חייב לציין שאנחנו מרגישים שינוי תפיסתי מהותי אצל המנהלים ובמשרד החינוך. יש רצון עז לקדם את החינוך הטכנולוגי ולאמץ את התפיסה שלא הייתה מקובלת עד היום, שלפיה יש להתחיל את החינוך הטכנולוגי כבר בגיל צעיר. יש כבר יוזמות ללימודי רובוטיקה בכיתה א', פרויקטים של משרד החינוך כמו אליפות הסייבר ופעילויות נוספות".

מה מידת שיתוף הפעולה שיהיה, לדעתך, בשבוע הבא?
"ההיענות היא יפה ובבתי הספר מגלים התלהבות רבה. אני בטוח שכל בית ספר ימצא את הדרך ליישם את הרעיון, שכן לא כולם מתוקשבים. אולם, יש לנו פתרונות גם לכיתות שאין בהן את כל הכלים הנדרשים. בכלל, האירוע פתוח לא רק לבתי ספר, אלא לכל ארגון שיש בו ילדים ורוצה להכשיר אותם לקראת העתיד".

ספר קצת על Wix.
"Wix קמה לפני 13 שנים ופיתחה פלטפורמה לבניית אתרים. יש לה 130 מיליון משתמשים בכל העולם והיא מוכרת במיליוני דולרים בכל שנה. Wix עובדת יותר בתחום של B2C (עסק ללקוח), כאשר הלקוחות שלנו הם מתחומים שונים. מספר העובדים שלנו עומד על 2,000 ויש לנו שלוחות בניו-יורק ובמיאמי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מירב

    יש לי בן 10 וגם בן 16 שמתעניינים, אשמח לפרטים להרשמה

אירועים קרובים