מהפכת הפינטק: "ממציאים מחדש את ההיסטוריה"

כך אמרה כריסטיאן לאגרדה, מנהלת ודירקטורית בקרן המטבע הבינלאומית, בכנס הפינטק הענק שנערך בשבוע האחרון בסינגפור, Singapore FinTech Festival ● בכנס הוצגה גם גאווה ישראלית - מארק גזית, מנכ"ל ThetaRay צורף לפאנל המייעץ הטכנולוגי של הרשות המוניטרית בסינגפור

19/11/2018 13:13

"שינוי הוא הקבוע היחיד, כתב הפילוסוף היווני העתיק הרקליטוס מאפסוס. גם אנחנו יודעים זאת. זו הרוח האמיתית של פסטיבל הפינטק – פתיחת דלתות לעתידים דיגיטליים חדשים, פריסת מפרשים כדי להשתמש ברוחות השינוי, גם אם הם נראים לעיתים מרתיעים, מפירים את היציבות ואף מאיימים. זה נכון במיוחד במקרים של שינוי טכנולוגי שמשבש את ההרגלים, העבודות והאינטראקציות החברתיות שלנו. המפתח הוא לרתום את התועלות ולנהל את הסיכונים, ואנחנו באים כאן לעשות זאת, בעידן של השתנות טבעו של הכסף ומהפכת הפינטק", כך אמרה כריסטיאן לאגרדה, מנהלת ודירקטורית בקרן המטבע הבינלאומית בכנס הפינטק הענק שנערך בשבוע האחרון בסינגפור, Singapore FinTech Festival.

סימן שאלה לגבי שתי צורות הכסף שאנחנו מכירים כיום

"מהפכת הפינטק מעמידה סימן שאלה לגבי שתי צורות הכסף שאנחנו מכירים כיום – מטבע והפקדות בבנק מסחרי. היא גם מעמידה סימן שאלה גדול לגבי תפקידו של הממשל באספקת הכסף. אנחנו נמצאים בנקודת מפנה. אתם, היזמים שהתאספו פה, אתם לא רק ממציאים שירותים, אתם כנראה ממציאים מחדש את ההיסטוריה, ואנחנו כולנו כאן נמצאים בתהליך של התאמה ואימוץ", אמרה לאגרדה.

לדבריה, בעולם הזה אנחנו שוב פוגשים את כולם, רק שכיכר העיר עברה לטלפונים החכמים. "אנחנו מחליפים מידע, שירותים, אפילו רגשונים, ומייד… מקצה לקצה, מאדם לאדם. זהו עולם בו בני המילניום ממציאים מחדש את הדרך שבה הכלכלה עובדת, וטלפון בידם. וזהו המפתח: הכסף עצמו משתנה. אנחנו מצפים הוא יהפוך לנוח וידידותי יותר למשתמש. אנחנו מצפים שהוא ישתלב עם מדיה חברתית, שיהיה זמין מיד לשימוש מקוון ובין אנשים, כולל מיקרו תשלומים. וכמובן אנחנו מצפים שהוא יהיה בטוח, מוכן כנגד פושעים", תיארה לאגרדה את תמונת המצב כפי שהיא רואה אותה.

לאגרדה הציגה עוד כמה שאלות בדרך, כמו מה מקומו של בנק מרכזי גלובלי בעולם שבו המטבע הוא דיגיטלי, ומה התפקיד שהיא חושבת שהוא צריך למלא, אם בכלל, וכן לגבי הסיכונים שעלולים להופיע, ובסופו של דבר היא סיכמה: "המסר שלי הוא שלמרות שהנושא של הכסף הדיגיטלי אינו אוניברסלי, אנחנו צריכים לחקור אותו עוד יותר, ברצינות, בזהירות וביצירתיות. זהו מקרה של שינוי ואנחנו צריכים להיות פתוחים לשינוי, לאמץ את השינוי ולנצל את השינוי, והשאלה היא מה יקרה עכשיו כשרוחות השינוי צוברות עוצמה, מה ינחה אותנו במסע שלנו?".

עוד התפתחויות ומאמצים

לצד הנאומים והמצגות הראשיות בפסטיבל הפינטק היו עוד כמה הכרזות מעניינות בתחום אודות שיתופי פעולה, מנויים חדשים, וגם מיזמים שנבדקו במטרה לקדם את התחום.

כך, לדוגמה, בנק אנגליה, בנק קנדה והרשות המקומית בסינגפור שחררו יחדיו נייר עמדה המתייחס להערכות ובדיקות של הזדמנויות חדשות להמרה דיגיטלית בהיבט של תשלומים חוצי גבולות. לפי הנציגים שהשתתפו בדיונים הללו נבחנו מספר מודלים של תשלומים, החל בכאלה שמבוססים על מערכות תשלום בין-בנקאיות מקומיות שכבר קיימות, ואפילו תוך שימוש בטכנולוגיות מסורתיות, וכלה במודל המבוסס על שימוש בכסף דיגיטלי המופק בידי בנק מרכזי, ועל ידי שימוש בטכנולוגיות מבוזרות כנהוג בתחום המטבעות הווירטואליים. המטרה, כך נמסר, היא לשפר את הנגישות, המהירות והשקיפות של תשלומים חוצי-גבולות – אם כי התעשייה והרגולציה כאחד יצטרכו לשתף כוחות כדי לפתח את הנושא עוד יותר, כי אין ספק שיהיה צורך בשינוי מדיניות וביישום השינויים.

יוזמה אחרת עליה דווח היא מאמץ משותף מונע בינה מלאכותית כדי לקדם את ההמרה הדיגיטלית גם בקרב עסקים קטנים עד בינוניים. המטרה היא לנסות לקדם מערך של שירותים וקישורים דיגיטליים שישפרו את הזדמנויות הסחר המקומיות והבינלאומיות, תוך כדי קידום הקשרים הצולבים בין מערכות וקבוצות של עסקים קטנים ובינוניים. ואת כל זה לעשות בסביבה בטוחה שמאפשרת להאיץ את הבדיקות ואת היכולת לספק שירותים חדשים לעסקים במגזר הזה.

כבוד ישראלי

אחת הנקודות הישראליות הקשורות לכנס היא ההכרזה על צירופו של מארק גזית, מנכ"ל ThetaRay לפאנל המייעץ הטכנולוגי של הרשות המוניטרית בסינגפור. זה המינוי הראשון של מנכ"ל ישראלי לפאנל בגוף המקביל לבנק ישראל.

מארק גזית, מנכ"ל ThetaRay. צילום: יח"צ

מארק גזית, מנכ"ל ThetaRay. צילום: יח"צ

הפאנל מייעץ לרשות כיצד תוכל סינגפור ליישם פיתוחים ויוזמות בינלאומיות בתחום הפינטק במערכת הפיננסית המקומית, וכיצד לעשות זאת באופן מאובטח. "ההזמנה לשרת בפאנל הטכנולוגי המייעץ לרשות המוניטרית הסינגפורית היא כבוד ואתגר גדולים, ומהווה נדבך נוסף במלחמה בפשיעת הסייבר הגלובלית", אמר גזית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים