בינה מלאכותית עשויה לסיים בקרוב את סבל החיות במעבדות הניסויים

תוכנה המתבססת על ביג דטה התגלתה כמדויקת יותר מאשר תוצאות של בדיקות שנערכו על בעלי חיים לאיתור רעילות ● הגילוי עשוי לשים סוף לעוד אחת מצורת ההתעללות הרבות שחווים חסרי הישע במעבדות

צילום אילוסטרציה: BigStock

בעידן הנוכחי של התעוררות המודעות לצורך לחמול על בעלי חיים, לשמור עליהם ולדאוג להם, יש רבים שכבר בוחרים לא לרכוש מוצרים אשר נוסו על בעלי חיים. עם זאת, ברחבי העולם עדיין מנוצלים מדי שנה בין 3 ל-4 מיליון ארנבות, חולדות, קופים וחיות אחרות לבדיקות רעילות כימיות של מוצרים שונים.

מאחורי המספרים יש חיים שלמים של סבל, כליאה, פחד, כאב וחוסר ישע. ייתכן אבל שלעזרתם של בעלי החיים תבוא לא אחרת מאשר הטכנולוגיה החדשנית – בינה מלאכותית.

דו"ח של צוות טוקסיקולוגים שפורסם לאחרונה מציג כלי בדיקה כימי דיגיטלי לבחינת בטיחותם של חומרים. על פי תוצאות הדו"ח, ניתן להפחית במידה ניכרת את הצורך בכמה וכמה בדיקות שכיחות לרעילות – כמעט 60% מהניסויים הכימיים שנערכים על בעלי חיים, כולל בדיקות לנזק שאיפה, לרגישות עור ולגירויים בעיניים.

האלגוריתם יכול לחזות רעילות בדיוק מרשים

הדו"ח שפורסם במגזין Toxicological Sciences מפרט כי האלגוריתם של התוכנה יכול לחזות רעילות במדויק בעבור סוגי כימיקלים רבים. לדברי הצוות, בראשות ד"ר תומאס הארטונג מבית הספר לבריאות הציבור ג'ונס הופקינס של אוניברסיטת בלומברג שבבולטימור, מרילנד, הטווח שהבינה המלאכותית משיגה בתוצאותיה הוא הרבה יותר רחב מאשר מודלים אחרים שהישגיהם פורסמו עד כה.

הצוות של הארטונג השתמש בביג דטה שמקורה במסד נתונים ענק אשר נאסף במקור על ידי הסוכנות האירופית לכימיקלים, ה-ECHA, תחת חוק משנת 2007. הנתונים שנאגרו במסד הנתונים של ECHA היו זמינים לציבור, אך הפורמט שבו נשמרו לא היה קריא בקלות בעבור מחשבים.

ב-2014, החלו אנשי הצוות של הארטונג לאתחל מחדש את הנתונים באופן שניתן יהיה להזינם בקלות למכונות ובכך לאפשר להפיק תובנות של בינה מלאכותית מהמידע שנאסף מכ-800,000 בדיקות שבוצעו על בעלי חיים. התוצאות, לטענת החוקרים, היו מדהימות: לפי הדו"ח, המערכת החדשה של ה-AI מסוגלת לחזות את הרעילות של עשרות אלפי כימיקלים.

התוכנה פועלת על ידי השוואת כימיקל חדש עם כל התרכובות הקשורות אליו. משם, היא מעריכה את ההסתברות של השפעות רעילות, על ידי התייחסות לתכונות של כימיקלים ידועים. הכלי החדש שחזר את תוצאות הבדיקה בבעלי חיים בממוצע ב-87% מהפעמים – וזו תוצאה טובה יותר מכפי שניתן להפיק באמצעות ניסויים בבעלי החיים עצמם.

תובנות בינה מלאכותית במקום החדרת כימיקל לעיניים

קבוצת החוקרים גם אמרה כי הכלי יכול לבטל את הצורך בניסויי אימות שמתבצעים על בעלי חיים. הצוות מצא, למשל, כי 69 כימיקלים נבדקו כל אחד לפחות 45 פעמים נפרדות, באמצעות שיטה הכרוכה בהחדרת הכימיקל ישירות לתוך העין של הארנבת. לטענת החוקרים, ה-AI יכול למנוע את ההליך האכזרי הזה כמעט לחלוטין.

מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) שהינו הגוף המפקח בין השאר על ניסויים, והסוכנות להגנת הסביבה (Environmental Protection Agency) של ארצות הברית החלו בהערכות פורמליות של השיטה החדשה.

כשיושלמו הבדיקות נוכל לדעת האם הבינה המלאכותית תהווה תחליף בר-קיימא לחלק גדול מבדיקות הרעילות בבעלי חיים המשמשות כיום להערכת בטיחות הכימיקלים במזון, בתרופות ובמוצרי צריכה שונים, כמו חומרי ניקוי ומוצרים קוסמטיים והאם הקדמה הטכנולוגית תמנע סבל מיותר ממיליוני בעלי חיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים