גם פייסבוק משעה את הקונספירטור האמריקני אלכס ג'ונס

אחרי שיוטיוב חסמה את ג'ונס מלשדר בלייב דרך פלטפורמת הווידיאו שלה, כעת גם הרשת החברתית העצומה משתיקה אותו – לחודש ● לטענת פייסבוק, הוא הפר את המדיניות שלה האוסרת על דיבורי שנאה ובריונות

האם הייתם עושים לייק לשימוש של הפוליטיקאים ברשתות החברתיות? צילום: Walterk, BigStock

הרשת החברתית הדומיננטית בעולם, פייסבוק, בחרה לנקוט אף היא עמדה נגד הקונספירטור האמריקני אלכס ג'ונס, והשעתה אותו מהפלטפורמה שלה למשך 30 יום. הפעולה באה ימים ספורים אחרי שיוטיוב הסירה ארבעה סרטונים מערוצו וחסמה את האפשרות שלו להזרים תכני לייב בערוץ למשך 90 יום.

בהצהרה לתקשורת מסרה פייסבוק כי ההחלטה התקבלה לאחר שהיא גילתה שג'ונס הפר את מדיניותה, האוסרת על דיבורי שנאה ובריונות. "הסטנדרטים הקהילתיים שלנו מבהירים שאנחנו אוסרים תכנים המעודדים פגיעה פיזית (בריונות), או שתוקפים מישהו על בסיס השתייכותו הדתית או הזהות המגדרית שלו", הבהירה החברה.

ההשעיה חלה רק על החשבון האישי של ג'ונס, אבל לפי הדיווחים, פייסבוק שלחה לו אזהרה בנוגע לדף InfoWars שהוא מנהל. לפי המדיניות של הרשת החברתית, אזהרה היא צעד מקדים להשעיה. עם זאת, זו אינה הפעם הראשונה שג'ונס מקבל מהרשת החברתית אזהרה שכזו.

"סנדי הוק והתאומים – תרמיות מטעם הממשל"

חשבונו האישי של ג'ונס – המוכר לאמריקנים כדמות שנויה במחלוקת, בעיקר בזכות טענותיו שפיגוע הירי בסנדי הוק היה תרמית – נחסם כעת באופן זמני ל-30 יום של הרחקה מפייסבוק בגין העלאת קליפים שלטענת החברה מפרים את הסטנדרטים הקהילתיים של הרשת החברתית. הפרופיל שלו נשאר באתר, אבל בפרק הזמן שנקבע הוא לא יוכל להשתמש בו בכדי לפרסם תוכן בחשבונו או בדפים שהוא מנהל, "אלכס ג'ונס" ו-"InfoWars".

על פי רויטרס, בין קטעי הווידיאו שהביאו להשעייתו של ג'ונס מפייסבוק, ארבעה במספר, היו אותם קליפים שגרמו ליוטיוב לנקוט נגדו בצעדים. באחד נראה מבוגר הדוחף ילד לרצפה בכדי "למנוע ליברליזם", ואילו סרטונים אחרים הציגו איסלמופוביה וטענו שהמוסלמים ש-"כבשו" את אירופה מתכוונים לתקוף מינית נשים ובסופו של דבר להרוג את כל מי שאינו מוסלמי. בסרטון נוסף הוצגו מלכות דראג בטענה שהן תוקפות ילדים מינית.

מאז שהחל את פעילותו של InfoWars ב-1999, ג'ונס טיפח קהל נרחב של עוקבים ומתעניינים, המסוקרנים מאוד משלל תיאוריות הקונספירציה הדרמטיות שהוא מפיץ – ביניהן, למשל, טענות שאירועי ה-11 בספטמבר לא היה תוצר של פיגועי טרור אלא "עבודה" של ממשלת ארצות הברית.

צוקרברג נכנע ללחצים

בחירתה של פייסבוק להטיל על ג'ונס חסימה זמנית מגיעה אחרי שבועות של מאבק ציבורי שעוסק באופן שבו הרשת החברתית העוצמתית מטפלת בהפצת פייק ניוז ברחבי השירות שלה.

מנכ"ל ענקית המדיה החברתית, מארק צוקרברג, הרים כמה וכמה גבות באחרונה אחרי שאמר בראיון שהעניק לקארה סווישר מ-Recode כי לא יסיר תכנים מכחישי שואה ותיאוריות קונספירציה מהפלטפורמה, כיוון שהמהלך נוגד את ערכי הליבה של פייסבוק, שהם לאפשר לאנשים לבטא את עצמם ולהשמיע את קולם.

סווישר שאלה את המרואיין שלה מדוע מקורות של תיאוריות קונספירציה, כמו InfoWars, ומכחישי השואה מקבלים בכלל נראות וזכות לפעול בפייסבוק. צוקרברג, שציין בפני המראיינת את מוצאו היהודי, השיב כי על אף שטענה ששואה לא התרחשה כלל היא "מתועבת" ו-"מעליבה עמוקות", זה עלול להיות קשה "להבין את הכוונה" של מי שמפרסם הצהרות כוזבות כמו הכחשות השואה.

צוקרברג הבהיר מאוחר יותר כי לא התכוון לומר שהכחשת שואה היא נכונה או שהוא תומך בה. "אני אישית נפגע עמוקות מהכחשת השואה ובהחלט לא התכוונתי להגן על הכוונה של אנשים שמכחישים אותה", כתב מייסד הרשת החברתית הדומיננטית במייל שפרסם בדיעבד, ושבו לא הודיע על שינוי המדיניות שלו ושל החברה. אבל הלחץ החברתי כנראה הכריע לבסוף את הרשת ואת צוקרברג – וג’ונס נחסם.

"מי לעזאזל הפך את פייסבוק לפוסקת?"

ג'ונס הגן על הסרטונים בטוויטר וצייץ שהם מהווים "ביקורת על ליברליזם". הוא העלה אמש (ש') סרטון לערוץ היוטיוב שלו, שיש לו כמעט 2.5 מיליון מנויים, ובו אמר כי הוא יכול להתבטא כעת רק בפריסקופ ובטוויטר, אבל ברור לו שבקרוב גם פריסקופ לא תאפשר לו להתבטא.

לטענתו, הסיבה לחסימות היא פעולה נגד חופש הדיבור בארצות הברית. לדברי ג'ונס, "יש מתקפה מסיבית על התיקון הראשון לחוקה לקראת בחירות אמצע הקדנציה (שתיערכנה בנובמבר הקרוב – ג"פ)". ג'ונס אמר כי "הדבר המצונזר ביותר בעולם אינו סגידה לשטן, פורנוגרפיה או עינויים שהאיסלמיסטים הביאו. לא, זה אני".

באופן מפתיע, זכה ג'ונס לתמיכה מטד קרוז, סנטור רפובליקני ממדינת טקסס, שהתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית בבחירות האחרונות. קרוז צייץ: "אני לא מעריץ של ג'ונס… אבל מי לעזאזל הפך את פייסבוק לפוסקת בנוגע להתבטאות פוליטית? חופש הדיבור כולל דעות שאינך מסכים איתן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים