המירוץ לעשרה מיליארד: מאבק ענקיות ה-IT על הענן של הפנטגון

חברות הטכנולוגיה טוענות כי המכרז לשירותי הענן לפנטגון שיצא לאחרונה לדרך מקל על AWS לזכות בו ● בין ג'ף בזוס, מנכ''ל אמזון, ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב – זורם דם רע עוד בטרם בחירתו לנשיא

יום החנינות של נשיא ארצות הברית היוצא, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

משרד ההגנה האמריקני התקדם בימים אלו שלב נוסף במכרז לאספקת שירותי ענן לפנטגון, ששוויו נאמד בכעשרה מיליארד דולר.

על פי החלטת המשרד, במכרז תזכה רק חברה אחת. ענקיות ה-IT הפועלות בענן פצחו במאבק, בטענה כי החלטה שכזו מעניקה יתרון בולט ל-AWS.

באיחור של כחודשיים, פרסם משרד ההגנה ביום ה' האחרון את מסמך הדרישות (RFP) ל-JEDI – (ר"ת Joint Enterprise Defense Infrastructure), היוזמה לתשתיות שירותי ענן משותפים של משרד ההגנה. המסמך מפרט מה נדרש מהמתמודדות על החוזה היוקרתי.

אמצעי להובלת מהפכה ביכולות הצבא

המהות המרכזית בפרויקט היא העברת כמות עצומה של נתונים לענן מסחרי מאובטח. בכירי משרד ההגנה מציגים את המעבר לענן שכזה כאמצעי להובלת מהפכה ביכולות הצבא לבצע ביעילות משימות ולהגן על המולדת. הענן יתאפיין בנפח בלתי מוגבל ויהיה הענן הגדול ביותר שיהיה בשימוש הפנטגון. משך המכרז הוא לשנתיים עם אופציה להארכה של שנתיים עד שלוש הוספות ובסך הכל הוא עשוי להמשך עשור שנים.

AWS נחשבת זוכה מובילה במכרז, שכן סוכנויות הביון האמריקניות כבר מסתייעות בשירותי הענן שלה. הענן של אמזון (Amazon) מתהדר ברמת האבטחה הגבוהה ביותר האפשרית. ספקיות ענן אחרות ובהן יבמ (IBM), מיקרוסופט (Microsoft) ואורקל (Oracle) נערכות למאבק בטרם זכיית AWS ולאחריו.

ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, ויקיפדיה

ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, ויקיפדיה

שלוש ענקיות הטכנולוגיה עובדות עם הממשל האמריקני עשרות שנים, מה שעשוי לשפר את סיכוייהן לזכות במכרז. בחודשים האחרונים החברות הללו ואחרות הפעילו שורה של שתדלנים (לוביסטים) בוושינגטון על מנת לשכנע בצורך לפצל את המכרז כך שכמה מהן תוכלנה לזכות בו.

בעקבות מאבק זה משרד ההגנה הגיש לקונגרס דו"ח בנושא ובו עלה המסר כי פיצול המכרז על מנת שעמה חברות יוכלו לזכות בו יהווה מכשול במימוש הפרויקט ויעכב אותו. "הפיצול עלול למנוע ממשרד ההגנה את היכולת להעניק במהירות שירותים מתקדמים ולשפר את היעילות של הלוחמים בשטח", נכתב בדו"ח.

דאגתן זו של חברות הטכנולוגיה מקורה בהחלטה שהתקבלה בפברואר השנה לחתום על חוזה בהיקף של עד 950 מיליון דולר עם שותפה של AWS – REAN Cloud להעברת הנתונים של משרד ההגנה לענן.

לאחר ההודעה על המכרז מסר הפנטגון שלא היה מודע לחוזה זה, שנחתם על ידי יחידת החדשנות שלו שפועלת בעמק הסיליקון, ושהפחית עקב כך את שווי החוזה ל-65 מיליון דולר. בנוסף, המשרד הודיע כי ימשיך לעבוד עם ספקיות ענן אחרות, שלא יזכו במכרז.

דנה דיסי, מנמ"רית הפנטגון,אמרה כי "למשרד ההגנה יש תשתית טכנולוגית ייחודית ומורכבת, לצד מערך לא אינסופי של כשרונות ומשאבים. אנחנו צריכים עזרה ללמוד איך לשים נכון ובמקום הנכון את הענן הארגוני. אנחנו מחפשים שותף בתעשייה אשר יעזור לנו להביא יכולות מהמגזר העסקי למשרד ההגנה. ענן JEDI יתווה לנו את הדרך לכך". מומחים ציינו כי בניית הענן הזה הינה התקדמות משמעותית בעולם הטכנולוגיה במגזר הביטחון.

טראמפ מרבה לתקוף את אמזון ובזוס

בשנה שעברה ביקר הגנרל בדימוס ג'יימס מאטיס, שר ההגנה של ארצות הברית, בעמק הסיליקון ובין השאר גם במשרדי אמזון. ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, אף צייץ על כך בטוויטר (Twitter).

טראמפ מרבה לתקוף את אמזון. זאת, בשל העובדה שבזוס, מייסד החברה, הוא הבעלים של העיתון וושינגטון פוסט,
(The Washington Post), ונוהג למתוח עליו ביקורת.

שנאתו של טראמפ לאמזון היא נושא שכבר נמצא שנים בכותרות, עוד לפני שהוא נכנס לבית הלבן. הזעם הזה הגיע לשיאים חדשים באפריל האחרון, כשהנשיא נכנס חזיתית בענקית הקמעונות בגלל עלויות המשלוח שלה והשפעתן על קמעונאים קטנים.

טראמפ השתמש במילים קשות נגד החברה על כך שהיא מנהלת עסקים לא הוגנים עם הדואר האמריקני ושב וטען שעליה לשלם יותר מיסים למדינה. טראמפ לא הזכיר בפומבי את החוזה המתגבש של AWS עם משרד ההגנה.

אחת המתחרות הראשיות במכרז, אורקל, מחתה על החוזה ואמרה שהוא פותח דלת ל-AWS. צפרא כץ, מנכ"לית משותפת של החברה, ביקרה את תהליך הגשת ההצעות לחוזה מחשוב הענן הענק של הפנטגון ועשתה זאת במהלך ארוחת ערב פרטית עם טראמפ. כץ התלוננה באזניו כי נראה שהעסקה תוכננה כך שאמזון תנצח במכרז. הנשיא השיב לה ואמר שהוא מעוניין בתחרות הוגנת, אבל לא אמר שבכוונתו להתערב בהצעות או בהחלטת הפנטגון, כך לפי אנשים שנכחו באירוע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים