המעבר לכירטוס חכם באוטובוסים ועתיד הנציגה הכועסת בקו י-ם-ת"א

המעבר לכירטוס חכם מהנייד באוטובוסים בישראל מתקרב לכדי מימוש וצפוי להביא עימו את הפרידה מהמפגש עם הנהג בעת התשלום, ההתעסקות עם הרב קו והעודף במטבעות ● אבל האם זה בעצם יקל עלינו?

24/07/2018 12:36
צילום אילוסטרציה: BigStock

את ההליכה המהירה שלי אתמול (ב') בשעות הערב המאוחרות בקומה השלישית בתחנה המרכזית בירושלים, בניסיון להספיק לעלות על האוטובוס הבא של אגד לתל אביב, עצרה בעצירת בלמים חורקת נציגת החברה, שנראתה זעופת פנים במיוחד. "לא, לא, הלו, לשלם כאן..לאן, לאן את הולכת…".

אני לא אדם שידלג על התשלום, אוכל גם למצוא כמה וכמה אנשים שיעידו על כך, אלא שהנחתי שיש אפשרות לשלם כרגיל על האוטובוס מול הנהג ולכן חלפתי על פניה בהליכה המהירה להספיק את האוטובוס. אלא שבניסיון לחסוך את זה ולהקל על הנהג, כנראה שבאגד חשבו להתייעל ולהציב את אותה נציגה שם. נציגים כאלו פזורים זה מכבר בהרבה תחנות, אבל לא בכולן ולא תמיד.

היא העבירה את הרב קו על מכשיר שנראה כמו נייד ושחררה אותי לדרכי. בין לבין נזכרתי שאני צריכה לכתב שורות אלו וחשבתי שאם אוכל להוסיף תמונה שלה מעבירה את התשלום על הנייד שברשותה, זה יוסיף למילה הכתובה. שאלתי אותה אם אפשר, אבל היא סרבה בכעס ושירבבה משהו כמו "מה פתאום, לא…מה נראה לך? לא". המשכתי לדרכי.

בסופו של דבר באוטובוס לא הייתה אפשרות לשלם והנהג נראה די מאושר מכך, יחסית לנהגים טרוטי עיניים בשעה כזו ובטח שיחסית לאותה נציגה זעופת פנים. המטבעות הקטנים והשטרות, הפתקיות-קבלות הקטנות, כרטיסי הרב קו שלפעמים לא עוברים חלק וכל המסתננים (שלא היו) נבלמו על ידי אותה נציגה וכל שנותר לו לעשות הוא להסיע אותנו בבטחה הביתה לישון. האם בקרוב כל אלו יעלמו גם כך מעולמנו?

צילום אילוסטרציה: BigStock

צילום אילוסטרציה: BigStock

ואולי בכלל השלב הבא יהיה אוטובוס אוטונומי

יום לפני חשבתי על הכתבה של יהודה קונפורטס כאן, לפיה בקרוב דן תיכנס לתהליך של מעבר לכירטוס חכם באוטובוסים. תהליך, שיאפשר בראשונה תשלום באוטובוסים באמצעות טלפון נייד או תשלום בכרטיס אשראי ברכישת כרטיסים מראש בלא צורך בתהליך זיהוי אצל הנהג. זה יחסוך הרבה טרטור, גם לנו, הנוסעים, וגם לנהגים, אין ספק, אבל גם את השיח הקליל עם הנהג והתקשורת האנושית. זו הנעימה וזו שלא.

כך או כך, הטלפון הנייד כבר מזמן השתלט לנו על החיים וגורם לנו לאבד ברמות שונות קשר אנושי עם סביבתנו, אך באותה נשימה גם עוזר לנו לנהל את החיים ביתר קלות מכל מקום ובמהירות.

אין ספק שאם נוכל פשוט לשלם על הנסיעה עם הנייד שלנו, זה יהיה יותר מהיר ויחסוך לנו זמן רב, עצבים על מטבעות שקלים כעודף, את ההמתנה לתשלום ואפילו את המפגש עם הנציגה הזועפת, אבל מה יקרה במקרים בהם תיגמר לנו הבטרייה בנייד? או כשיעלה לאוטובוס קשיש חסר נייד שחיכה לקו בחום השמש התל אביבית דקות ארוכות? ומה יקרה לאותה נציגה זעופת פנים? האם המעבר לכירטוס החכם יביא לפגיעה בפרנסתה ופרנסת עמיתיה לעבודה, כפי שמנבאות התחזיות האומרות כי בעתיד הלא רחוק, נפלאות הטכנולוגיה ובראשן הבינה המלאכותית, יגרמו לאבטלה של רבים שיוחלפו על ידי מכונות?

ואולי בכלל השלב הבא יהיה אוטובוס אוטונומי כמו הרכב האוטונומי, שייתר את עבודתו של הנהג? אולי זה יחסוך תאונות, אולי זה יעלה את רף התאונות?

עוד חזון למועד. קודם שהרב קו והתשלום העצמי במכונות התחבורה הציבורית השונות (עם דגש על הרכבת הקלה בירושלים) יפעלו כמו שצריך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים