תגידו מזל טוב לאמזון ולטוויטר

ענקית הקמעונות חוגגת 23 שנים לספר הראשון שנמכר בה והרשת החברתית – 12 שנים לציוץ הראשון ● וגם: 49 שנים לנחיתה על הירח

הזדמנות להרים את או לאמזון וטוויטר. צילום: BigStock

1995
Fluid Concepts & Creative Analogies: Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought מאת דגלאס הופשטטר הוא הספר הראשון שאמזון מכרה. היה זה ביום הראשון שבו החלה לפעול – ה-16 ביולי 1995.

שמה הראשון של החברה היה קדברא, אך השם שונה במהרה לאמזון, על שם נהר האמזונס. כמה אנשים ארזו ספרים בקופסאות קרטון מהמשרד שלה, ששכן בגרגאז' בבלוויו, וושינגטון שבארצות הברית. בעזרת שלושה מחשבי SPARC, דלפק שהיה עשוי מדלת ישנה ופעמון שהופעל בכל פעם שספר נמכר החל הסיפור של האימפריה, שהפכה את ג'ף בזוס, מייסדה, לאיש העשיר בעולם.

על פי המודל העסקי של אמזון, היא הייתה אמורה להתחיל להרוויח בתוך חמש שנים, כלומר: בשנת 2000 – מה שסייע לה אולי לצלוח את בועת הדוט.קום. החברה, שהגיעה לשיאה באותה השנה, עם שווי שוק של יותר מ-80 מיליארד דולר, הושפעה אמנם מהתנפצות הבועה ומנייתה צנחה ב-95%, אולם היא התאוששה ודיווחה על רווח שנתי ראשון ב-2003. שנה לאחר מכן הכנסתה כבר התקרבה לשבעה מיליארד דולר.

שווי השוק של החברה בימים אלה עומד על כ-885 מיליארד דולר – יותר מפי 10 מאשר לפני 18 שנים. עובדה זו ממקמת אותה במקום השני מבין החברות בעלות שווי השוק הגדול בעולם, כשלפניה רק אפל.

1969
באותו התאריך ב-1969 יצאו ניל ארמסטרונג, אדווין א. (באז) אולדרין ומייקל קולינס למסעם ההיסטורי לירח בחללית אפולו 11 מקייפ קנדי שבפלורידה, וארמסטרונג ואולדרין אף הפכו לאנשים הראשונים שנחתו על הירח. היה זה כמה ימים אחר כך, ב-20 ביולי, כשבמנוע החללית נותר דלק לכ-20 שניות טיסה בלבד.

ארמסטרונג דיווח: "יוסטון, כאן בסיס השלווה. העיט נחת". לאחר כמה שעות הוא ירד בסולם מהנחתת, ועם רגל אחת על קרקע הירח אמר את המשפט המפורסם: "זהו צעד קטן לאדם, קפיצה גדולה לאנושות". זמן קצר לאחר מכן הצטרף אליו אולדרין, מול מצלמת טלוויזיה ששידרה את תמונותיהם בשידור חי למיליוני צופים בכדור הארץ. בין היתר, השאיר הצוות באתר הנחיתה לוח ובו הכתובת: "כאן בראשונה הניחו אנשים מכדור הארץ את כף רגלם על הירח. יולי 1969 לספירה. באנו בשלום בשם כל המין האנושי".

הנחיתה על הירח. מקור: BigStock

הנחיתה על הירח. מקור: BigStock

למחרת, לאחר שביצעו את משימותיהם, עזבו השניים את הירח והתחברו לתא הפיקוד, שם המתין להם קולינס. לאחר ההמראה מהירח הופעל מנוע תא השירות, והם נכנסו לנתיב שיבה לכדור הארץ. הם נחתו בשלום בעזרת מצנחים באוקיינוס השקט מדרום-מערב להוואי ב-24 ביולי.

בהקשר הזה אספר שב-1974 פורסמו הספרים מעולם לא הגענו לירח של ביל קייסינג ונאס"א שיטתה באמריקה (במובן של עבדה על אמריקה – נ"א) של ראלף רנה. הם שפצחו בהפצת תיאוריית הקשר על אודות זיוף הנחיתה על הירח – אחת מהקונספירציות הנפוצות והידועות ביותר, שעל פיה הנחיתה על הירח לא התרחשה, אלא זויפה בידי נאס"א, אולי בסיוע ה-CIA. התיאוריה גורסת שמטרת ההטעיה הייתה השגת הישג פוליטי והסברתי לארצות הברית ובלימת התקדמותה של ברית המועצות בחלל, שכן זו, לפי התיאוריה, ויתרה על פרויקט הנחיתה שלה אחרי הצלחת האמריקנים. מטרות נוספות שמעלים חסידי התיאוריה היו חיסכון בכסף, הענקת הצדקה לפרויקט החלל ויצירת הד תקשורתי חיובי, בזכות בימוי מהוקצע והימנעות מטעויות ומתקלות.

התיאוריה זכתה לפרסום רב ובמשאל דעת קהל בארצות הברית, שערך מכון גאלופ ב-1999, נמצא ש-6% מהנשאלים הטילו ספק בכך שהאסטרונאוטים של אפולו הילכו על הירח.

פייק ניוז, כבר אמרנו?

2006
מזל טוב מגיע גם לטוויטר, שהציגה את ממשק ההודעות שלה בפומבי ב-15 ביולי 2006, עם הציוץ הראשון ששילחו לאוויר הסייבר היזמים ביז סטון, ג'ק דורסי, נוח גלאס ואיוון ויליאמס: "מה אתם עושים?". במשך כמה חודשים נוסה הממשק ככלי פנימי של חברת ODEO להעברת מסרים בין העובדים בארגון, ועבר שדרוגים ופיתוחים נוספים.

יריית הפתיחה האמיתית של טוויטר, שביססה את הצלחתה המסחררת, הגיעה רק שנה לאחר מכן, בפסטיבל SXSW, שבמהלכו מוקמו מסכי 60 אינץ' שהציגו את הציוצים של משתתפי הפסטיבל. בעקבות כך גדל השימוש בטוויטר מ-20 אלף ציוצים בממוצע ל-60 אלף ביום. החברה זכתה לאהדה רבה בקרב משתתפי הפסטיבל ובלוגרים רבים שנכחו באירוע, מה שגרם לחיזוק מעמדה.

בשונה מרשתות חברתיות אחרות, כגון פייסבוק ולינקדאין, הבחירה במי לעקוב לא מצריכה את אישורו של הנעקב, אלא אם הגדיר את החשבון שלו כפרטי – מה שלא קורה בדרך כלל. עוד בשונה מפייסבוק, מספר המשתמשים בטוויטר אמנם עולה אבל לא ממריא, מה שלעתים מדאיג את המשקיעים.

בעשור וקצת הראשון לפעילותה של טוויטר אפשר היה לשלוח בה הודעות קצרות, שמספר התווים שלהן אינו עולה על 140, ובשנה שעברה הוא הוכפל ל-280 תווים.

לטוויטר יש כיום כ-330 מיליון משתמשים חודשיים, ובשנים האחרונות היא מככבת בדיווחים בתקשורת הודות לפופולריות שלה בקרב סלבריטאים – שהבולט בהם הוא נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שמשתמש בה באופן שוטף ויומיומי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים