אלפבית, טוויטר ופייסבוק זומנו לתת עדות בקונגרס האמריקני השבוע

ענקיות הטכנולוגיה עומדות לספוג מטח שאלות של מחוקקים אמריקנים בשימוע מיוחד שיתקיים השבוע ושמטרתו לבדוק האם הן נוהגות לסנן תוכן מטעמים פוליטיים

גבעת הקפיטול בימים שלווים יותר. צילום: BigStock

קשרי חברות הטכנולוגיה הענקיות ומחוקקי ארצות הברית הפכו באחרונה להדוקים במיוחד. אחרי שמנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, התייצב בקונגרס באפריל – עת הגיע לתת את עדותו בנוגע להתנהלות החברה שלו בפרשית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) בפרט ועם נתוני המשתמש בכלל – כעת הנוהל מתרחב.

ועדת השיפוט (US House Judiciary Committee) של הקונגרס האמריקני זימנה את נציגי שלוש החברות אלפבית (Alphabet) – החברה ההורה של גוגל (Google) – פייסבוק (Facebook) וטוויטר (Twitter) להגיע לשימוע מיוחד שייערך ביום ג' הקרוב. על הדברים הודיע יו"ר הוועדה, בוב גודלט.

לפי דיווח הוועדה, ראש תחום המדיניות הציבורית העולמית של פייסבוק, מוניקה ביקרט, תתייצב להעיד על הנושא מטעם הענקית ממאנלו פארק. יוטיוב (Youtube), גם היא חברה הנמצאת בבעלות אפלבית, תשלח את ג'וניפר דאונס, האחראית מטעמה על המדיניות הציבורית הגלובלית. ואילו הרשת המצייצת טוויטר תשלח אל השימוע את האסטרטג הבכיר שלה, ניק פיקלס.

להיות סוכנות טובות יותר של חופש הדיבור

הרפובליקנים השמרנים בקונגרס מתחו ביקורת על החברות אשר בבעלותן הרשתות החברתיות הפופולריות על מה שלסברתם הם מניעים פוליטיים המביאים להסרת תכנים מסוימים על ידן, טענה שהחברות דחו מכל וכל. יו"ר הוועדה ציין בהצהרה כי הוא מרוצה מכך שהחברות ישלחו נציגים לשימוע "בכדי לענות על שאלות בנוגע לנוהלי התוכן שלהן, וכיצד הן יכולות להיות סוכנות טובות יותר של חופש הדיבור בארצות הברית ובחו"ל".

הוועדה קיימה דיון מוקדם בנושא באפריל. באותו דיון טענו הנציגים הרפובליקנים שוב ושוב כי החברות צנזרו או חסמו תוכן שמקורו בגורמים שמרנים, והחברות הגיבו בשלילה מוחלטת של הטענה. מחוקקים משני הצדדים הסכימו שחברות הטכנולוגיה חייבות להסיר תוכן לא חוקי הכולל נושאים כמו הונאה, פיראטיות וסחר במין, אבל היו חלוקים בדעותיהם בנוגע לשאלה האם צריכות החברות גם להסיר תוכן קונטרוברסלי.

לדברי גודלט, "בעוד שלחברות אלו יכולות להיות סיבות משפטיות, כלכליות ואידיאולוגיות לניהול התוכן שלהן, כמו לכלי תקשורת מסורתי, עלינו בכל זאת לשקול, כאומה, אם הסטנדרטים שהן מיישמות מסכנים את החברה החופשית והפתוחה שלנו ואת תרבותה (המוקדשת – ג"פ) לחופש ביטוי".

"נרטיב עייף של קורבנוּת דמיונית"

ג'רולד נדלר, הדמוקרט הבכיר בוועדה, אמר באפריל כי "הרעיון שחברות המדיה החברתית מסננות קולות שמרניים הוא מתיחה – נרטיב עייף של קורבנוּת דמיונית". נדלר הוסיף "פרשנות שמרנית, כולל תיאוריות קונספירציה שהן עיוות שמרני, מתברגים באופן קבוע בין הפוסטים הכי מרחיקי לכת בפייסבוק ובמקומות אחרים".

ברין שזוקה, נשיא TechFreedom – ארגון ללא מטרות רווח שמטרתו "חשיבה טכנולוגית לא מפלגתית" שהושק ב-2011 ושמשימתו, להגדרתו, היא להבטיח התקדמות טכנולוגית המשפרת את המצב האנושי ומרחיבה את יכולת הפרט לבחור – אמר בדיון הקודם כי "חששות לגבי ההטיה הפוטנציאלית של פייסבוק מטופלים באופן הטוב ביותר דרך אמצעים אחרים, החל בשקיפות ובהעצמת המשתמש. בסופו של דבר, הבחינה הטובה ביותר לכוחה של פייסבוק היום היא האיום שפייסבוק חדשה תפריע לדומיננטיות של החברה".

מארק צוקרברג, אמר לקונגרס בעדותו הנרחבת באפריל כי הוא "מחויב מאוד להבטיח שפייסבוק הוא פלטפורמה לכל הרעיונות".

רויטרס (Reuters), שפרסם לראשונה את דבר השימוע, כתב שטוויטר סירבה להגיב לפניית הסוכנות ואילו פייסבוק אישרה שתשתתף בו אך סירבה להרחיב בנושא. גם אלפבית לא הגיבה מיד לפניית סוכנות הידיעות.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים