אמזון נכנסת לתחום הרפואי: רוכשת את פילפאק במיליארד דולר

ענקית הקמעונאות מתפשטת לעבר עוד תחום בארה"ב ומטלטלת את תעשיית תרופות המרשם עם רכישת שירות בית המרקחת אונליין הפועל מבוסטון

אמזון. צילום: BigStock

חברת אמזון (Amazon) ממשיכה ומרחיבה את תחומי עסקיה בארה"ב ועתידה לקנות את שירות בית המרקחת אונליין פילפאק (PillPack). העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2018, כך על פי הודעת החברות.

ל-פילפאק יש אישור לספק שירותי בית מרקחת בדואר בכל 50 המדינות בארה"ב, דבר שיכול לאפשר לאמזון להתרחב במהירות. בנוסף מקיימת פילפאק גם מערכות יחסים עם רוב מורשי אספקת התרופות הגדולים, כולל CVS ו-Express Scripts, ולטענתה היא גם עובדת עם רוב תכניות סבסוד התרופות מטעם המדינה, המכונות Medicare Part D. קשרים אלה יספקו לאמזון גישה מהותית לשוק תרופות המרשם בארה"ב.

בנוסף, כפי שניתן ללמוד משמה, מתמחה פילפאק בקונספט ייחודי – היא מוכרת לאנשים המשתמשים בהרבה תרופות מארזי מנות של תרופות מרשם המאורגנים מראש בעבור הפציינטים, ומספקת אותם ללקוחות בבתיהם.

השוק האמריקני לתרופות מרשם הוא עצום. בשנת 2016, הוציאו הצרכנים בארה"ב 328.6 מיליארד דולרים על תרופות מרשם קמעונאיות, כך על פי נתוני ממשלת ארה"ב. CVS מכרה תרופות מרשם בהיקף של 59.5 מיליארד דולר בשנה הפיסיקלית 2017, ואילו וולגרינס (Walgreens) מכרה ב-57.8 מיליארד באותו פרק זמן.

בזוס – נע קדימה לעוד ועוד תחומים

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, לא מסתיר את כוונתו להחדיר את החברה שלו למספר גדל והולך של עסקים ותחומים. בשנה שעברה הוא נכנס בעוצמה לתעשיית מכירות המזון כשהשקיע סכום עתק של 13.7 מיליארד דולר ברכישת רשת הול פודס (Whole Foods), המתמחה בממכר מזון בריאות, ועוד קודם לכן פרץ לתחום מוצרי האלקטרוניקה, עם יצירת הקורא האלקטרוני קינדל (Kindle) ולאחריו עם הרמקול החכם אקו (Echo), הנשלט על ידי עוזרת קולית המכונה אלקסה (Alexa). בזוס ציין בעבר את תסכולו ממערכת הבריאות האמריקנית, המתאפיינת בעליית עלויות עבור צרכנים וחברות, ונראה שהחלת רפורמה בתחום קרצה לו כבר מזה זמן מה.

מוקדם יותר השנה החל בזוס לגשש לעבר התחום עת חבר למנכ"לים העמיתים, וורן באפט וג'יימי דימון מברקשייר האת'ווי (Berkshire Hathaway) ו-JPMorgan Chase & Co, בהתאמה, ויחד הסכימו השלושה להקים מיזם חדש שיעצב מחדש את האופן שבו החברות מטפלות בהטבות בריאותיות של העובדים. באחרונה נשכרו שירותיו של לאחרונה המנתח המפורסם ועיתונאי הבריאות אטול ג'וונדה בכדי להניע את המאמץ.

את פילפאק ייסדו בשנת 2013 טי.ג'יי פארקר בן ה-32, רוקח ומנכ"ל החברה, ואליוט כהן בן ה-35, רוקח, מדען מחשבים ומנהל הטכנולוגיה הראשי של החברה. הרעיון להקמת החברה נולד לאחר פגישה בהאקטון לרפואה, שערך המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT). החברה גייסה יותר מ-118 מיליון דולר ממשקיעים, ביניהם Accel, Sherpa Capital ו-QueensBridge Venture Partners.

שני המייסדים עתידים לזכות בכ-100 מיליון דולר כל אחד עקב מכירת שירות בית המרקחת שלהם לאמזון. לדבריהם כל אחד מהם מחזיק בנתח של כ-10% מערכה של קמעונאית התרופות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים