היום בו נולד משחק הטטריס

סטיב ג'ובס סולל את הדרך לקאמבק של מחשבי המקינטוש, הטטריס נולד והנרי פורד עורך נסיעת מבחן ראשונה של המכונית הראשונה ונאפסטר באה לעולם - השבוע במדור ההיסטוריה שלנו

טטריס. צילום: BigStock

2005

ב-6 ביוני 2005 הכריז מנכ"ל אפל (Apple) דאז, סטיב ג'ובס, בוועידת המפתחים של החברה על שינוי דרמטי במחשביה: אפל תפסיק להשתמש במחשבי המקינטוש שלה במעבדי PowerPC של יבמ (IBM) ותתחיל להשתמש במעבדים של אינטל (Intel). לאחר מכן הוא הציג כיצד פועלת מערכת ההפעלה Mac OS X עם מעבד פנטיום 4. ג'ובס סיפר עוד כי אפל תכננה את המעבר בסודיות במשך שנים ועבדה על גרסה של מעבד לכל גרסה של Mac OS X. הסיבה למעבר, כפי שג'ובס הסביר, היא אכזבתו מההתקדמות של הפיתוח הטכנולוגי של מעבדי PowerPC והאמון הגדול יותר שהיא נותנת בכך שאינטל תענה טוב יותר על צרכיה של אפל.

סטיב ג'ובס. צילום: מתוך ויקיפדיה

סטיב ג'ובס. צילום: מתוך ויקיפדיה

 

ג'ובס ציין במיוחד את צריכת האנרגיה הגבוהה של המעבדים וגם את העובדה שהם התחממו יותר מאלה של אינטל. המהלך שביצע אז ג'ובס בעצם סלל את הדרך לקאמבק של מחשבי המקינטוש. מחשבים שהפכו תואמים יותר לתוכנות שנכתבו ל-Windows של מיקרוסופט שתפסה אז נתח של יותר מ-95% בשוק מערכות ההפעלה למחשבים אישיים.

1984

ב-1984, נולד משחק ששיגע את העולם – הטטריס. אלכסיי פאז'יטנוב פרסם את המשחק קודם כל בברית המועצות, אבל מהר מאוד הוא הפך להצלחה ולאחד ממשחקי הווידיאו הפופולריים של כל הזמנים. במקורו הוא נכתב עבור מחשב אלקטרוניקה 60 הסובייטי אך מהר מאוד יובא למחשבי ה-PC והתפשט בכל ברית המועצות ומשם להונגריה, שהייתה קרש הקפיצה שלו לכל העולם. עד 1989 חצי תריסר חברות טענו לזכויות היוצרים על המשחק לצורך הפצה למחשבים ביתיים, קונסולות משחק ומשחקי כף יד.

המאבקים המשפטיים נמשכו כמה שנים עד שהוסדרו רישיונות חוקיים והרשאות למכור את משחק הטטריס בפורמטים שונים ובמדינות סביב העולם. אמנם זה אירוני, אבל פאז'יטנוב עצמו לא הרוויח אגורה מהמשחק במשך שנים בגלל היותו עובד של הממשלה הסובייטית, שלקחה בעלות על הזכויות. מאוחר יותר, עם שינוי המשטר בברית המועצות, הוחזרו לו הזכויות וב-1996 הוא העתיק את מגוריו לארצות הברית שם הקים חברה וזכה להכנסות מהזכויות. ואז, הוא החל לעבוד במיקרוסופט (Microsoft).

1896

ב-4 ביוני 1896 התכונן הנרי פורד לערוך את נסיעת המבחן הראשונה של המכונית הראשונה, שכונתה אז Quadricycle. הכל היה מוכן חוץ מעניין אחד קטן: דלת המוסך לא הייתה גדולה דיה כדי לאפשר למכונית לצאת לדרכה… הפתרון נמצא בעזרת כמה מכות גרזן הגונות שהרחיבו את פתח היציאה. לבסוף המכונית הפליגה לדרכה עם יכולות של שתי מהירויות ובלי אפשרות נסיעה לאחור, ומאז, הכל היסטוריה…

 

בול עם דמותו של הנרי פורד ודגם מכוניתו. צילום: BigStock

בול עם דמותו של הנרי פורד ודגם מכוניתו. צילום: BigStock

 

1999

ב-1 ביוני 1999 השתנתה תעשיית המוזיקה לנצח כאשר שאן פאנינג ושוק פרקר השיקו את נאפסטר (Napster), שירות שיתוף הקבצים שלהם. השירות סיפק דרך קלה ופשוטה למשתמשים להעתיק ולהפיץ קובצי מוזיקה בפורמט MP3. השירות הפך מידית ללהיט ענק בייחוד בקרב תלמידי קולג' תפרנים.

בדיוק שישה חודשים מאוחר יותר, ב-7 בדצמבר אותה שנה יתבע איגוד תעשיית ההקלטות של ארצות הברית (RIAA) את החברה של היזמים האלה, בטענה שהוא מאפשר הפרת זכויות המונית. בסופו של יום, התביעה אילצה את פאניק ופרקר לסגור את החברה בספטמבר 2002 לא לפני שהפופולאריות של הורדת מוזיקה דיגיטלית התבצרה לנצח בתרבות של משתמשי האינטרט לדורותיהם מאז…

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים