צוקרברג בעדות לפני הפרלמנט האירופי: "אני מצטער"

במפגש הטעון בבריסל נשאל המנכ"ל שאלות נוקבות, שעסקו לא מעט בנושא המונופול של ענקית הרשתות החברתיות שלו, ולא רק בסוגיית הנתונים האישיים ● הוא הודה שהחברה עשתה טעות כי בראש מעיניה של פייסבוק עומדים תמיד בני האדם לפני הרווחים

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק (Facebook), הגיע אתמול (ב') למפגש עם בכירים מהפרלמנט של האיחוד האירופי (European Parliament) בכדי לדון בשימוש שעושה החברה שלו בנתוניהם האישיים של משתמשיה. הנושא עלה לכותרות, ובגדול, עקב פרשיית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) – חברת מחקר הקשורה למסע הבחירות של הנשיא דונלד טראמפ שקיבלה מידע על כ-87 מיליון משתמשי פייסבוק ללא ידיעתם. כ-2.7 מיליון משתמשים מבין הנפגעים בפרשיה היו תושבי אירופה, כך על פי הנציבות האירופית (The European Commission), לפיכך החליט האיחוד שברצונו לתשאל את צוקרברג בנדון.

נשיא הפרלמנט האירופי, אנטוניו טג'אני, שקיבל בברכה את נכונותו של צוקרברג להתייצב בפני הפרלמנט ולאפשר את צילום העדות בווידיאו, דחה באפריל את הצעתו הראשונית של המיליארד המפורסם לשלוח מנהל זוטר יותר במקומו למפגש, ואמר שזו תהיה "טעות גדולה" בשבילו אם לא יענה לשאלות של גוף נבחרי האיחוד האירופי, המסדיר שוק של 500 מיליון בני אדם, רבים מהם משתמשי פייסבוק.

חברי הפרלמנט, שהתנגדו לשימוע בדלתיים סגורות, התעקשו שצוקרברג יתמודד גם באירופה עם תהליך דומה לחקירה בת 10 השעות שעבר בקונגרס האמריקני בחודש שעבר. במהלך הדיון, שלכבודו הגיע צוקרברג לבריסל, התנצל המייסד של ענקית הרשתות החברתיות בפני הנציגים האירופיים המודאגים והודה כי התנהלות החברה שלו הייתה לא נכונה.

לא עשתה מספיק למניעת שימוש זדוני

"לאורך השנים התבהר כי לא עשינו מספיק בכדי למנוע גם שימוש נצלני בכלים שלנו, וזה תקף בנוגע לפייק ניוז, התערבות זרה בבחירות, ומפתחים שהשתמשו במידע האישי של אנשים. לא הסתכלנו באופן רחב מספיק על האחריות שלנו, וזו הייתה טעות. ואני מצטער על כך", אמר צוקרברג בעדות בפני הפרלמנט האירופי.

בדבריו בירך "צוקי" על כללי ההגנה החדשים על הנתונים האישיים של האיחוד האירופי, ה-GDPR, שייכנסו לתוקף באירופה בעוד יומיים, ב-25 במאי, ושמחייבים חברות להעניק לאזרחי אירופה שליטה רבה יותר על נתוניהם האישיים, וציין כי פייסבוק כבר הציגה שינויים במדיניות הפרטיות שלה, במטרה לציית לכללים החדשים. הוא אמר שככלל החברה שלו נוקטת בצעדים דומים מאותה סיבה ולאותה מטרה – הגנה על הדטה האישית של המשתמשים.

צוקרברג סיפר בעדותו כי פייסבוק מתעתדת להכניס תכונות חדשות, כולל כפתור "ניקוי היסטוריה" (clear history) מיוחד, שיאפשר לחבריה למחוק את כל קובצי ה-Cookie או פרטי היסטוריית הגלישה שהחברה מאחסנת אודותיהם. בנוסף אמר המנכ"ל למנהיגי הקבוצות הפוליטיות של הפרלמנט האירופי כי החברה שלו תעשה השקעות חדשות בכדי להגן על המשתמשים שלה בעקבות לקחי שערוריית המידע.

"ייקח זמן לעשות את כל השינויים ואת כל מה שלהם נדרש כאן, ואני מחויב לעשות זאת כראוי ולהשקיע באופן משמעותי על מנת לשמור על בטיחותם של האנשים. למשל, אנחנו מכפילים את מספר האנשים שעובדים על אבטחה וביטחון בחברה שלנו ליום מ-20,000 עד סוף השנה", אמר.

"בנוסף להשקעות שנעשו בתחומים אחרים, אני מצפה כי ההשקעה הניכרת באבטחה תשפיע בצורה ניכרת על הרווחיות שלנו. אבל אני רוצה להבהיר – שמירת ביטחון האנשים תהיה תמיד חשובה יותר מהגדלת הרווחים שלנו", הבטיח צוקרברג לפרלמנט האירופי ולעולם.

מונופול אימתני או חברה פשוטה בתחרות קשה?

האיחוד האירופי פועל לחיסול מונופולים, ונציגיו בפרלמנט הבהירו כי הם מאמינים שפייסבוק משתייכת כיום לקטגוריה הזו בדיוק.

"אני חושב שהגיע הזמן לשוחח על שבירת המונופול של פייסבוק, כי זה כבר יותר מדי כוח ביד אחת", אמר מנפרד וובר, נציג גרמניה בפרלמנט. "אני שואל אותך בפשטות, וזו השאלה האחרונה שלי: אתה יכול לשכנע אותי לא לעשות את זה?" אתגר וובר את צוקרברג.

הנציג הבלגי, גאי וורהופסטד, שאל אם צוקרברג אם יהיה מוכן למכור את ה-Messenger של פייסבוק ואת וואטספ (WhatsApp) שבבעלותה, אם משמעות הדבר תהיה שהחברה שלו תוכל לשמור על השליטה ברשת החברתית הנוספת והדומיננטית שבבעלותה, אינסטגרם (Instagram).

צוקרברג התחמק מתשובות ישירות וענייניות וענה לפרלמנט באופן מעורפל: "אני חושב שהשאלה היא לא אם צריכה או לא להיות רגולציה אלא איזו היא הרגולציה הנכונה".

הוא הוסיף והרחיב בנושא ואמר ש"נשאלו מספר שאלות בנושא תחרות, ואיך אנחנו רואים את תפקידנו ומיקומנו כפלטפורמה במובן הזה, ואומר מספר דברים על כך – ראשית, אנחנו מתקיימים במרחב מאוד תחרותי שבו אנשים משתמשים בכלים רבים לצורך תקשורת, כשבן האדם הממוצע משתמש בכ-8 כלים שונים לטווח תקשורת נרחב, החל מכלים שונים להודעות פרטיות, עד למדיומים גדולים יותר לצורך תקשורת עם קבוצות של אנשים ועם כל חבריהם בו-זמנית, אז מהמקום שבו אני נמצא זה מרגיש כאילו שיש מתחרים חדשים שצצים מדי יום, ושמגיעים לעשרות ומאות מיליוני בני אדם, ואנחנו נדרשים לפתח את שירותינו באופן תדיר בכדי להישאר רלוונטיים ולשרת היטב את האנשים".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים