גוגל אוסרת מודעות העוסקות במשאל עם אירי על הפלות
פייסבוק כבר חסמה פרסומים הכרוכים במשאל העם הנפיץ, וכעת - שבועיים בלבד לפני מועד ההצבעה, גם גוגל מצטרפת ולא מאפשרת עוד כל פרסום בנושא במנוע החיפוש שלה, ביוטיוב ובערוצים אחרים בניהולה
משאל עם דרמטי בנושא הפלות, שיתקיים בקרוב באירלנד, גורם לפעילות של קבוצות פוליטיות שונות, שמנסות לתמרן מצביעים דרך פעילויות באינטרנט ולהשפיע על החלטתם. חברות הטכנולוגיה הגדולות ובראשן פייסבוק (Facebook) – שלמדו לקח מר מפרשית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) – החליטו להגביל חלק מאמצעים אלה. כעת בישרה גם גוגל (Google) כי תחסום את כל הפרסומות והמודעות הקשורות למשאל העם.
בעוד כשבועיים יתקיים באירלנד משאל עם היסטורי – האירים יחליטו ב-25 במאי בעד או נגד ליברליזציה של חוקי ההפלות הקפדניים של המדינה. הזכות להפלה הייתה מזה זמן רב לנושא במחלוקת במדינה, שבעבר הייתה קתולית כמעט לחלוטין. האיסור המוחלט על ביצוע הפלות הוסר באירלנד רק בשנת 2013, אז הפכו פעולות הפסקת ההיריון היזומות ללגיטימיות במקרים שבהם חיי האם היו בסכנה.
במסגרת משאל העם הקרוב, יישאלו הבוחרים האם ברצונם לבטל את סעיף 40.3.3 – הידוע בשם התיקון השמיני – אשר אפשר מאז 1983 לעוברים שטרם נולדו ולנשים הרות זכות שווה לחיים, ובכך עיגן למעשה איסור על הפלה בחוקת המדינה.
"מאמצי אינטגריטי בבחירות ברחבי העולם"
המהלך של גוגל לאיסור על פרסומים הקשורים למשאל העם מגיע אחרי הודעתה של פייסבוק מלפני כמה שבועות, שתפסיק לאפשר למפרסמים מחוץ לאירלנד לרכוש מודעות הקשורות להצבעה. וזהו אינו ההקשר היחיד להתנהלות של החברה המתחרה הענקית ממאנלו פארק – להודעתה של גוגל מיום ד' על החלטתה להפסיק למכור מודעות שתומכות בשני הצדדים של הדיון בנושא הפלות באירלנד, התלווה ציון בנוגע ל-"מאמצי אינטגריטי בבחירות ברחבי העולם".
הענקית ממאונטיין וויו ופלטפורמת הווידיאו שלה, יוטיוב (YouTube) נתקלו אמנם בפחות ביקורת מאשר פייסבוק על התפקיד שהן ממלאות במשאל העם האירי, אבל יש להניח שהסיבה המרכזית לכך היא האש שמושכת פייסבוק אליה בלאו הכי, וזאת לאחר שפיצוץ פרשית קיימברידג' אנליטיקה, ועוד קודם לכן – סוגיית חוות הבוטים הרוסיות, הוכיחו שנעשה שימוש גדול בפלטפורמה שלה להטיית הדעת בבחירות בארצות הברות ב-2016 וכן במשאל העם הבריטי – הברקזיט.
שדה משחק הוגן לכולם
עד לאתמול (ד'), לא פרסמה גוגל הצהרות פומביות על הצעדים שבכוונתה לנקוט סביב ההצבעה באירלנד, אבל לפי ה-CNN היא בהחלט הייתה מודעת לחששות סביב היושרה של מודעות המתפרסמות על הפלטפורמות שלה, במנוע החיפוש וביוטיוב למשל, ואשר קשורות לנושא.
קבוצות דומיננטיות, הפועלות בעד השארת חוק ההפלות הנוכחי של אירלנד על כנו ומתנגדות להפלות, קיימו מסיבת עיתונאים משותפת אתמול אחר הצהריים, בכדי לדון בהחלטתה של גוגל לחסום את המודעות הקשורות למשאל ההפלות הקרוב.
הקבוצות, שמנהלות קמפיין עוצמתי הקורא לאזרחים להצביע "לא" במשאל הקרוב ולהמשיך את האיסור על הפלות, רואה את המהלך של גוגל כאמצעי לתמוך בבחירה לטובת הפלות, וכניסיון "לגבש" את עמדתם של האירים להצביע "כן" ולצדד בחוקיות ההפלות במדינה. יחד עם זאת, טענו הגורמים השמרנים שהאיסור של מודעות מטעם שני צדי המתרס בגוגל יבטיח בכל זאת כנראה שדה משחק הוגן לכולם.
האתגר של גוגל באירלנד קטן בהשוואה למה שעומד בפניה בבחירות האמצע הקרבות ובאות בארצות הברית. באירלנד יש אוכלוסייה של פחות מחמישה מיליון בני אדם, ונושא משאל העם הקרוב, טעון ככל שיהיה מתמקד בעניין ספציפי אחד: הפלות. בחודש נובמבר, בארצות הברית, יהיו מאות מוקדי בחירות לקונגרס ולממשלים השונים במדינה, ואלו יעסקו בהצבעה סביב נושאים רבים ומגוונים. האם גם אז תאסור גוגל כל פרסום בנושא? ימים יגידו.
תגובות
(0)