"קטר ההיי-טק נוסע במהירות, אם כי באחרונה קצת מאט"

"ההיי-טק מוביל את הכלכלה הישראלית וקשה לדמיין אותה בלעדיו", אמר שלמה שמאי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של הפניקס חברה לביטוח, במענה על השאלון של אנשים ומחשבים לרגל חגיגות ה-70 למדינה

שלמה שמאי, משנה למנכ"ל ומנהל אגף מערכות המידע בהפניקס. צילום: קובי קנטור ז"ל

במלאות 70 שנים למדינה ביקשנו, במערכת אנשים ומחשבים, ממנמ"רים ובכירים נוספים בעולם ההיי-טק לענות על שאלון, שעוסק בהם באופן אישי ובהיי-טק הישראלי בכלל. ביקשנו מהם לספר על ההישגים והפרויקטים הבולטים שביצעו בתפקידיהם, ולחזות מה יהיה בעתיד הענף. המשיב הפעם הוא שלמה שמאי, מנמ"ר הפניקס חברה לביטוח.

מהו ניסיונך בעולם ההיי-טק?
"אני בעל כ-35 שנות ניסיון בתחום מערכות המידע, כ-26 שנים מתוכן בבנק הפועלים. התחלתי בבנק כמפעיל בלילות, תוך כדי לימודי כלכלה באוניברסיטת תל אביב, ועברתי בו את כל התפקידים האפשריים – גם בעולם הסיסטם וגם בעולם פיתוח המערכות, עד ששימשתי כמנמ"ר מחוץ לישראל. לצורך מילוי התפקיד עברתי עם משפחתי לניו-יורק. משם חזרתי לתפקיד מנהל אגף הפיתוח.

בחדרי המחשב הענקיים של בנק הפועלים, מול מדפסות הענק, התאהבתי במקצוע. התקופה בבנק הייתה מאתגרת לגם לי וגם למנהליי – לדאוג לי בכל 3-4 שנים לתפקיד חדש".

מה היו הפרויקטים המשמעותיים שבהם היית שותף בבנק הפועלים?
"הייתי שותף לבניית תשתיות המחשב של הבנק ולפרויקטים גדולים, שמהם אציין שניים: החלפת מערך הסינוף ממחשבי ניקסודורף – תוכנה סגורה שכתובה באסמבלר (ושסביר להניח שמעט מכירים כיום) – למערכת פתוחה שכתובה בשפת C. הייתי חלק מצוות טכני של ארבעה מנהלים ששדרג את המערכת מרמת הכבל בקיר עד למערכת מתקדמת עבור הפקידים בסניפים.

פרויקט משמעותי שני הוא בניית מערכת האינטרנט החדשה, שבמשך שנים הובילה את השוק ביכולות שלה, ביציבות ובעושר הפונקציונאלי שהיא נתנה.

בנוסף, במסגרת תפקידי כמנמ"ר בנק הפועלים מחוץ לישראל, הייתי אחראי על המחשוב בעשרות הנציגויות ובחמישה סניפים מרכזיים של הבנק בחו"ל. הובלתי בניית מערכות שמאחדות את העבודה ונותנות כלים למנהלי הפעילות ברמה גלובלית. בעבודה זו נחשפתי למתודולוגיות עבודה שונות ולתרבות ארגונית שונה לחלוטין מזו המוכרת לנו בארץ".

מה אתה יכול לספר על תפקידך הנוכחי?
"מזה כתשע שנים אני משמש כמנמ"ר הפניקס חברה לביטוח. החברה, שהיא הכי רווחית ויעילה בענף, עברה מהפך ניהולי בשנים האחרונות, שכלל את כל התחומים העסקיים ויחידות המטה, ובכלל זה את תחום מערכות המידע".

מהו האתגר הבולט ביותר של עולם ה-IT כיום?
"במשך השנים האחרונות, גורמי השוק העולמיים – המנהליים העסקיים – והטכנולוגיות החדשות ופורצות הדרך מעמידים בפנינו אתגרים שמכריחים אותנו ללמוד כל הזמן. בעצם, לא הפסקתי ללמוד מיום שהתחלתי את עבודתי. אין ספק שזהו אחד האתגרים הגדולים בכל חברה עסקית – לימוד הלקוח, הצרכים העסקיים והשילוב עם הטכנולוגיות החדשות – הן באופן כללי והן להשגת יתרון יחסי מול המתחרים".

איך אתה מתאר את המצב הנוכחי של ההיי-טק הישראלי?
"קטר ההיי-טק נוסע במהירות, אם כי באחרונה קצת מאט. כך או כך, הוא מוביל מזה כ-30 שנים את הכלכלה הישראלית. תרומתו גדולה ואדירה, קשה לדמיין איך היינו נראים כמדינה ללא ההיי-טק.

נחשפתי לתרומת ההיי-טק לכלכלה ביתר שאת בשנים האחרונות, כשהפניקס עמדה למכירה ולא מעט גופים מחו"ל הביעו רצון לרכוש אותה. בפגישות איתם הבנתי כמה השפעה יש לעשייה, למנהלים ולטכנולוגיה בישראל על הרצון של מדינות וחברות רבות לקחת חלק קטן מכך.

יחד עם הטכנולוגיות פורצות הדרך, גדלו ועדיין צומחים כאן מנהלים מוכשרים מאוד, שביחד מובילים את מדינתנו להישגים ומבטיחים שנגיע לשנת ה-100 חזקים אפילו יותר משאנחנו כיום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים