שואה זו לא תחזור

היום, במדינת ישראל שנת התשע"ח, זוכים אנו לחיות כאנשים חופשיים במדינה דמוקרטית, בזכות הערכים עליהם גדלנו ועליהם אנו מחנכים את פקודינו - הרוח, הזיכרון, התעוזה, המעוף והלכידות של העם היהודי - ערכים אותם אף צורר לא יצליח להכחיד

11/04/2018 16:41
אל"ם דודו זריאם, ראש מחלקת התקשוב וההגנה בסייבר בזרוע היבשה. צילום: דובר צה"ל

בשנה האחרונה זכיתי לפקד על צוות במשלחת "עדים במדים", המסע המסורתי של צה"ל למחנות ההשמדה בפולין.

הובלתי את הצוות במסע בגאווה עצומה. אני, קצין יהודי בצבא ההגנה לישראל, מסייר בקור הפולני בין חומות הגטו וגדרות התיל, לא מצליח לתפוס את הזוועה והאבסורד, כמה חלשים היינו וכמה חזקים אנו כיום.

אחד מרגעי השיא של המסע עבורי היה סיפורו של יאנוש קורצ'אק, אשר מהדהד באוזניי בחוזקה עד היום.

ב-5 באוגוסט 1942, צעד קורצ'אק עם הילדים ושאר מחנכי בית היתומים, אל כיכר האומשלאג, משם הובלו לטרבלינקה ברכבות המוות. יותר מפעם אחת קיבל קורצ'אק הצעות והזדמנויות להציל את נפשו – אך סירב לכולן, "חייב אני לתת כיסוי לכל מה שהטפתי ועשיתי בחיי – נאמנות לילד ולאדם".

שאיפה וגעגועים לחיים טובים יותר

לפני שעלו לרכבת אמר לילדים: "לא נתתי לכם לא אלוהים ולא מולדת, אותם אתם חייבים למצוא בעצמכם. אולם נתתי לכם שאיפה וגעגועים לחיים טובים יותר, שאינם עכשיו אבל יהיו בעתיד – חיי אמת וצדק".  לאותם ילדים משנת 1942 העתיד נשאר רק בגדר חלום.

היום, במדינת ישראל שנת התשע"ח, זוכים אנו לחיות כאנשים חופשיים במדינה דמוקרטית, בזכותם. בזכות הערכים עליהם גדלנו ועליהם אנו מחנכים את פקודינו – הרוח, הזיכרון, התעוזה, המעוף והלכידות של העם היהודי, ערכים אותם אף צורר לא יצליח להכחיד.

בשנת ה-70 למדינה אנו יכולים להתבונן על המפעל האדיר שהקמנו בגאווה – ושמו מדינת ישראל.

משואה לגבורה – מהמקום הנמוך ביותר שידעה האנושות הקמנו חברה פורחת ומשגשגת; השפע, הברכה, היכולת לחלום ולהגשים, הינם מציאות יומיומית.

מגן לאזרחי ישראל בפני כל אויב

כיום, 79 שנים מאז פרוץ המלחמה הנוראית, אני גאה לשרת בצבא ההגנה לישראל, צבא חזק, ערכי, מתקדם, טכנולוגי ומקצועי, עם ההון האנושי הטוב ביותר – כל אלו לשם מטרה נעלה אחת, לשמש כמגן לאזרחי ישראל בפני כל אויב.

אני מצדיע לזכרם של הנספים ומבטיח, בשם כולנו, שהעדות החיה לזוועות והביטחון לתושבי מדינת ישראל ימשכו לנצח.

זיכרון הנספים מעצים את גודל האחריות המוטלת על כתפינו, ואת חשיבות המשימה אותה אנו מבצעים.

אנו, מפקדי צבא ההגנה לישראל, מדינת הלאום היהודית, העצמאית והדמוקרטית, לאום אותו רצה להשמיד הצורר הנאצי, עומדים כאן היום ומבטיחים – שואה זו לא תחזור.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ארז רביב

    הרשימה מרגשת אבל יש בה טעויות הציטוט מקורצ'אק לא נאמר לילדים בשואה, אלא לחניכי בית היתומים שסיימו אותו. המוסד פעל כ30 שנה לפני השואה. נכוטן שלקורצ'אק היו הזדמנויות רבות להצלה אישית שהוא סירב להן. עם זאת, לא רק קורצ'אק הלך עם היתומים אל מותם, אלא מאות מטפלים מורים ומדריכים מבתי היתומים הרבים שהיו בגטו ורשה. אני מעדיף לזכור את קורצ'אק בשל מה שייחד אותו - והוא גישתו החינוכית אותה פיתח במשך כ40 שנה של למידה, התנסות ותיקון עצמי מתמשך. אפשר לקרוא על כך למשל כאן: http://www.davar1.co.il/79767/

  2. אליקה בגון

    זכיתי להיות אחת מקבוצת עדים במדים החויה היתה מאד עמוקה ומרגשת. התרגשתי והזדהיתי לקרוא את דבריך דודו שמקבלים משנה תוקף לאחר המסע העוצמתי כל מילה בסלע. כל הכבוד דודו היקר. מאחלת לך את כל הטוב שבעולם. מביא כבוד לפקודך וגאווה למדינת ישראל. כה לחי

אירועים קרובים