"פייסבוק וגוגל הפכו את נתוני המשתמשים למוצר העיקרי שלהן"

הדברים נאמרו במסגרת ראיון שהעניק מנכ"ל אפל, טים קוק, לעיתונאים מ-Recode ו-MSNBC בבית ספר תיכון בשיקגו, אילינוי ● עיקרי דבריו פורסמו אתמול (ד') בעוד שהראיון כולו יראה אור רק באפריל

טים קוק, מנכ"ל אפל.

עמק הסיליקון, ולמעשה העולם הטכנולוגי כולו, עסוקים בימים אלו בפרשיית פייסבוק (Facebook) וקיימברידג' אנלטיקה (Cambridge Analytica). טים קוק, מנכ"ל אפל (Apple), נעץ גם הוא פגיון בענקית המדיה החברתית על עניין השימוש בנתונים, ואמר כי החברה צריכה הייתה לפקח על עצמה לפני שאירע דבר כמו השערורייה הנוכחית.

קוק גם התבטא בנוגע לכמה נושאים אחרים שנמצאים בלב השיח הציבורי האמריקני, וכל זאת במהלך ראיון שהעניק לעיתונאים כריס הייז מ-MSNBC וקארה סווישר מ-Recode השבוע. כמה התבטאויות מובילות מהראיון פורסמו אתמול (ד'), כשהראיון המלא יתפרסם בגיליון Revolution מיוחד, שיצא רק תחילת אפריל.

מנכ"ל אפל קרא לרגולציה של חברות אינטרנט כמו פייסבוק. הוא אמר באומץ כי נדרש פיקוח בכדי להגביל את הדרך שבה ענקיות הטכנולוגיה יכולות להשתמש בנתונים של הלקוחות שלהן.

קוק אמר לסווישר ולהייז כי הוא מרגיש שהחברה צריכה להגביל את השימוש בנתוני המשתמש בעת בניית "הפרופילים המפורטים האלה של האנשים, שחוברו יחד ממספר מקורות". בהקשר לפייסבוק אמר קוק כי "רגולציה עצמית" היא צורת הפיקוח הטובה ביותר הקיימת, אבל ציין שלמרבית הצער כבר מאוחר מדי בשביל זה עכשיו.

פייסבוק וגוגל – נתוני משתמשים הפכו למוצר העיקרי שלהן

קוק מתח ביקורת חריפה על פייסבוק בגין שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, אבל גם השמיע מילים קשות בנוגע לעסקי האינטרנט בכלל, כולל ביקורת על מתחרה אחרת ודומיננטית של החברה שלו, גוגל (Google). הוא טען כי שתי החברות הפכו את נתוני המשתמשים שלהן לחלק העיקרי של המוצר שלהן, ובכך גרמו למצב שבו מרבית המשתמשים שלהן הפכו בעצמם למוצר שאותו הן מוכרות למפרסמים.

קוק הדגיש שוב כי אפל עושה את רוב הכסף שלה ממכירת מכשירים, ושהחברה בחרה שלא לייצר רווחים על גב נתוני המשתמשים שלה. הוא אמר שאפל "יכולה הייתה להרוויח המון כסף" אם החברה הייתה מחליטה לייצר רווחים מהמשתמשים שלהם, אבל הבהיר כי באפל בחרו שלא לעשות זאת, במודע ובמכוון.

כשנשאל מה היה עושה לו ניצב בעמדה של מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג – שהחליט באחרונה להופיע בעצמו, באופן חסר תקדים, בפני הקונגרס האמריקני ולענות על שאלות קשות בנוגע להתנהלות פייסבוק בפרשיה האחרונה שנחשפה – ענה קוק בפשטות שהוא לעולם לא היה נכנס לתפקיד הזה.

אפל הפטריוטית יכלה להיווצר רק בארצות הברית

אבל לקוק היו עוד כמה דברים לומר מלבד בנושא פייסבוק – הוא הגן על ההחלטה של אפל לייצר מכשירי iPhones בסין ולא בארצות הברית, ואמר כי הוא עדיין רואה את ה-iPhones כמוצר אמריקני, כיוון שחלקים מסוימים ממנו מיוצרים בארצות הברית.

כך למשל, על פי Apple Insider, הזכוכית המשמשת בצג המכשירים של אפל מיוצרת בקנטקי, בעוד שהשבבים שבהם משתמשת החברה מוכנים במדינות שונות. בעתיד מתכננת הענקית מקופרטינו לייצר את סורק ה-Face ID בטקסס, והחברה בונה מתקני ייצור אחרים בחלקים אחרים של המדינה.

לנוכח הלחץ של הנשיא טראמפ על חברות אמריקניות לבצע יותר מהליך הייצור בתוך ארצות הברית, קוק הצביע על כך שהחברה שלו לא צריכה ליצור מקומות עבודה במדינה כיוון ש-"אנחנו כבר עושים זאת".

"אנחנו יודעים שאפל הייתה יכולה להיווצר רק בארצות הברית", אומר קוק, תוך הדגשת הפטריוטיות של החברה שלו. "אנחנו אוהבים את הארץ הזאת, אנחנו פטריוטים, זו המדינה שלנו, ואנחנו רוצים ליצור בארצות הברית הכי הרבה מקומות עבודה שנוכל".

הייז גם שאל את קוק על הגירה ועל הכוונה של ממשל טראמפ לביטול תכנית DACA (ר"ת Deferred Action for Childhood Arrivals). תכנית זו עוסקת בהגירה ומקורה בתקופת ממשל אובמה. התכנית העניקה אשרות שהייה ועבודה לצעירים שהגיעו לארצות הברית בילדותם כמהגרים לא חוקיים.

קוק שב וקרא לממשלת טראמפ להשאיר את התכנית על כנה, שכן היא מגינה על ילדים שהובאו לארצות הברית מפני גירוש. DACA צפוי לפוג בקרוב, כיוון שטרם קמו מחוקקים אמריקנים הפועלים בכדי לשמור עליה, וקוק אמר שהוא "נפגע לגמרי" ממה שקורה בהקשר הזה. קוק גם העלה את עניין הקושי של סטודנטים מחו"ל לזכות באשרות שיאפשרו להם ללמוד בקולג' בארצות הברית, והצר על כך.

"החזון שלי על אמריקה הוא – אם אתה עובד קשה, אתה יכול לעשות את זה, ואני עדיין מאמין בכך", הכריז קוק. "אני מאמין שהדבר הנכון עוד יקרה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים