12 שנים של ציוצים

"רק מתקין את הטוויטר שלי" – זה היה הציוץ הראשון ברשת המצייצת, שאותו פרסם המנכ"ל שלה – והשאר היסטוריה ● וגם: על המצאת הסוללה ועל אחת התביעות המפורסמות בעולם הטכנולוגיה

ממשיכה לנסות למנוע הפצת פייק-ניוז. טוויטר

2006
ב-21 במרץ 2006 בשעה 09:50 שילח ג'ק דורסי, מייסד שותף של טוויטר (Twitter), את הציוץ הראשון אי פעם ברשת הציוצים. "רק מתקין את הטוויטר שלי" (Just setting up my twttr), הוא כתב.

Twttr היה האיות המקורי של האתר, שנעשה בו שימוש ככלי פנימי בחברת Odeo במשך ארבעת החודשים הראשונים לחייו, שאפשר לה להעביר מסרים בין העובדים בארגון במהלך העבודה.

ב-15 ביולי באותה השנה הוצג טוויטר באופן פומבי לציבור. יריית הפתיחה האמיתית של הרשת המצייצת, שביססה את הצלחתה המסחררת, הגיעה רק ב-2007, בפסטיבל SXSW, שבמהלכו מוקמו מסכי 60 אינץ' שהציגו את הציוצים של המשתמשים המצויים בפסטיבל. בעקבות כך גדל השימוש בטוויטר מ-20 אלף ציוצים בממוצע ל-60 אלף ליום, והרשת זכה לאהדה רבה בקרב משתתפי הפסטיבל ובלוגרים רבים שנכחו באירוע – מה שגרם לחיזוק מעמדו.

1800
הכל התחיל מוויכוח מקצועי בין שני מדענים איטלקיים, שכמו מדענים רבים בסוף המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19 נלהבו מאוד מגילוי החשמל. הפיזיקאי-אנטומאי לואיג'י גלווני טען כי גילה צורה נוספת של חשמל, שאותה הוא כינה "חשמל חייתי", בניסויים שערך על רגלי צפרדעים כרותות. לואיג'י טען ששרירי הצפרדע הם שמייצרים את החשמל. לעומתו, טען הפיזיקאי אלסנדרו וולטה שהרגליים רק מגיבות לחשמל ולא מייצרות אותו, והצית מחלוקת עזה, שפילגה את הקהילה המדעית האיטלקית.

וולטה נכנס לאמביציה כדי להוכיח שלואיג'י טועה, וכך הגיע לגילוי שמגע בין כימיקלים מסוימים ומתכות יוצר זרם חשמלי, במקרה הזה – מתקן שיוצר מגע בין דסקיות אבץ ודסקיות נחושת ובין מי מלח, בלי שום רגליים של צפרדעים, והדבר גורם ליצירת זרם חשמלי.

ב-20 במרץ 1800 כתב וולטה מכתב לסר ג'וזף בנקס, נשיא החברה המלכותית בלונדון, שבו הודיע על המצאתו: עמוד וולטה. היה זה המכשיר הראשון שהיה מסוגל לייצר זרם חשמלי קבוע, שאינו מבוסס על פעילויות מגנטיות, ולמעשה היה הסוללה החשמלית הראשונה. מיד לאחר מכן הוא נסע לפריז כדי להדגים את ההמצאה שלו, שבתחילה תיאר אותה כ-"מכשיר חשמל מלאכותי", תוך הדגשה שאין צורך ברקמה של חיה כדי לייצר זרם.

הסוללה - המצאה שהחלה בעקבות ויכוח בין שני מדענים. צילום אילוסטרציה: BigStock

הסוללה – המצאה שהחלה בעקבות ויכוח בין שני מדענים. צילום אילוסטרציה: BigStock

מלבד ההכרה בצדקתו בקרב הקהילה המדעית בוויכוח עם גלוואני, הפכה ההמצאה להצלחה מידית והוכרה כאביזר שימושי. מדענים רבים החלו לנסות אותה ולפתח אותה, ומהר מאוד היא שופרה ועוצבה מחדש, עד שהחלה לספק מתח לטלגרף ולפעמוני דלת.

גם נפוליאון התרשם מאוד מהעמוד של וולטה והעניק למדען אותות כבוד רבים. הוא אפילו הכתיר אותו כרוזן ב-1810.

המצאת הסוללה הביאה לוולטה מוניטין וכבוד, אבל נראה שלאחר מכן הוא העדיף חיי כפר שקטים. הוא הפסיק עם כל המחקרים והניסויים ואף הפסיק ללמד, ובילה את שנותיו האחרונות בביתו בכפר, שם נפטר ב-5 במרץ 1827, בהיותו בן 82. לאחר מותו הוטבעה דמותו על מטבעות ובולים, ושמו הונצח בדמות שמה של היחידה של הפוטנציאל החשמלי – וולט.

אפשר להגיד שמאז ועד היום אנחנו עדיין מתמודדים עם נושא אורך חיי הסוללה…

1988
ב-17 במרץ לפני 30 שנים הגישה אפל (Apple) תביעה נגד מיקרוסופט (Microsoft) ו-HP על הפרת זכויות יוצרים. אפל טענה ששתי החברות עושות שימוש בתכונות שהיו דומות למערכת ההפעלה של מחשבי הליסה והמקינטוש שלה. בית המשפט פסק ש-"אפל אינה יכולה לקבל הגנת פטנט על הרעיון של ממשק משתמש גרפי".

במהלך הדיונים זירוקס (Xerox) הצטרפה למלחמה ותבעה את אפל, בטענה שהעתיקה את ממשק המשתמש הגרפי שלה. בית המשפט דחה את התביעה בלי לקבוע האם הממשק הפר את הזכויות.

בתביעה של אפל נגד מיקרוסופט ו-HP – לאחר ארבע שנים של התדיינויות, כל טענותיה של התובעת נדחו, לבד מהפסיקה שהאייקונים של הפח והתיקיות ביישום NewWave של HP ל-Windows היו הפרה. אפל הגישה ערעור לבית המשפט העליון, שנדחה גם הוא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים