בעקבות פריצת הענק: פייסבוק איבדה נתח של 40 מיליארד דולר

מניית החברה צנחה אמש (ב') בוול-סטריט ב-10%, לאחר שפרטי 50 מיליון משתמשים דלפו לקיימברידג' אנליטיקה, שעבדה עם הקמפיין של טראמפ ● תחקיר של ערוץ 4 הבריטי מעלה טענות שהחברה מעורבת בהטיות בחירות ברחבי העולם - שאותן היא מכחישה

להתמודד בלי להיכנס לפאניקה. דליפת מידע. אילוסטרציה.

שערוריית דליפת המידע של עשרות מיליוני משתמשי פייסבוק (Facebook) ממשיכה לעורר גלים: מניות החברה צנחו אמש (ב') בוול-סטריט בכ-10%, מה שגרם לה לאובדן נתח שוק של 40 מיליארד דולר. החברה אף תקיים היום מפגש חירום, שבו יוכלו העובדים לשאול את ההנהלה שאלות הנוגעות לפרשה. זה מצטרף לכך שמנהל אבטחת הנתונים של החברה הודיע כי יפרוש באוגוסט – ככל הנראה עקב חילוקי דעות בקשר לטיפול של החברה במעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית.

הדליפה נחשפה בדיווח בגרדיאן (Guardian), שבו נטען כי קיימברידג' אנליטיקה, שעבדה עם קמפיין הבחירות של דונלד טראמפ, הצליחה לשים את ידה על הפרטים של מיליוני משתמשים אמריקניים. נראה כי היא השפיעה גם על בעלי חשבונות פייסבוק בריטיים וכי מספר המשתמשים הכולל שפרטיהם דלפו הגיע ל-50 מיליון.

פרשנים ומומחים לא מוציאים מכלל אפשרות שהדליפה השפיעה על הבחירות בארצות הברית ב-2016, שבהן נבחר טראמפ לבית הלבן , ועל ההחלטה של הבריטים במשאל עם באותה השנה לעזוב את האיחוד האירופי, במה שכונה הברקזיט.

הטיית בחירות גלובלית?

שתי החברות מכחישות כל טענה לעוול מצדן, אולם תחקיר של ערוץ 4 הבריטי מעלה שאלות רבות. הערוץ שלח לקיימברידג' אנליטיקה כתב מתחזה – עיתונאי מטעמו שהוצג כאיש עסקים עשיר מסרי לנקה, שמעוניין לשכור את שירותי החברה. זאת, בניסיון להבין איך והאם היא ניצלה את הדטה העצום לצורך קידומו של טראמפ בבחירות.

הערוץ פרסם סרטון שצילם הכתב הסמוי ושממנו מצטיירת תמונה חמורה ביותר של התנהלות גלובלית כוללת לצורך הטיית תוצאות בחירות, שבה עסקה ככל הנראה החברה. בסרטון מתועדים מנהלים בקיימברידג' אנליטיקה כשהם מתפארים בהשפעה על מערכות בחירות באפריקה ובאירופה באמצעות טקטיקות שונות שהפעילו, כולל לכאורה שוחד ופיתוי.

מנכ"ל החברה, אלכסנדר ניקס, נראה בסרטון אומר שהיא הקליטה בסתר סוכנים מציעים עסקות מימון לקמפיינים מושחתים לפוליטיקאים. ניקס צולם כשהוא מספק דוגמאות לאופן שבו קיימברידג' אנליטיקה יכולה להכפיש יריבים פוליטיים במסעות פרסום שונים, כולל הפקת מפגשים של פוליטיקאים עם זונות ומצבים שבהם מועמדים נתפסים לכאורה בווידיאו כשהם מקבלים שוחד.

קיימברידג' אנליטיקה הושעתה מפייסבוק ביום ו' האחרון, ומהרשת החברתית נמסר כי היא דרשה מהחברה הוכחות לכך שכל המידע נמחק. בנוסף, מחוקקים משני צדי האוקיינוס האטלנטי אמרו שבכוונתם לחקור את הפרשיה החמורה, בכדי לברר לאשורו האם נעשה שימוש לרעה בנתוני משתמשי פייסבוק. דובר מטעם ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, אמר כי היא "מאוד מודאגת, מההתפתחויות.

גם לנוכח התיעוד של ערוץ 4, קיימברידג' אנליטיקה ממשיכה ומכחישה את כל הטענות. החברה טוענת שהשיחות הובלו על ידי הכתב, ואומרת כי הסרטון שפורסם "נערך ותוסרט בכדי לייצג באופן גס את אופי השיחות".

"אני חייב להצהיר בתקיפות שקיימברידג' אנליטיקה אינה מתחייבת או עוסקת ברדיפות, במתן שוחד או במה שמכונה 'מלכודות דבש', וגם לא משתמשת בחומר מזויף לכל מטרה", אמר ניקס בתגובה.

בכיר ראשון בפייסבוק שעוזב בגלל הפייק ניוז

בתוך כך פורסם בניו-יורק טיימס (New York Times) כי אלכס סטמוס, מנהל אבטחת הנתונים של פייסבוק, יעזוב את תפקידו באוגוסט בשל חילוקי דעות בינו לבין בכירים אחרים בחברה באשר לעד כמה היא צריכה לשתף מידע אודות המעורבות של מדינות בהפצת פייק ניוז. כמו כן, נתגלעו חילוקי דעות באשר למדיניות של פייסבוק בנושא לקראת בחירות האמצע בארצות הברית, שיתקיימו בנובמבר הקרוב.

עובדים ועובדים לשעבר בפייסבוק מסרו לעיתון שסטמוס צידד בכך שהחברה צריכה לפרסם יותר מידע בנושא, אבל נתקל בהתנגדות מצד עמיתיו. לדבריהם, הוא יעזוב את תפקידו באוגוסט כדי לאפשר חפיפה מסודרת, אבל גם כי בפייסבוק סבורים שעזיבה שלו עכשיו תיראה רע. כך או כך, הוא יהיה הבכיר הראשון ברשת החברתית שיעזוב אותה בעקבות פרשת הפייק ניוז.

דוברת מטעם פייסבוק לא מסרה האם סטמוס אכן עומד לעזוב את תפקידו, אבל הפנתה לציוץ שלו בטוויטר (Twitter), שלפיו הוא נשאר בחברה אבל תפקידו בה השתנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים