האם רשות ההגבלים העסקיים תקנוס את בזק ב-30 מיליון שקלים?

הרשות שוקלת להטיל על החברה עיצומים כספיים בשל פגיעה בתחרות בשוק התקשורת ● מבזק נמסר כי "מסקנות הרשות בבדיקה המדוברת שגויות מיסודן, והחברה עשתה כל המוטל עליה ואף מעבר לכך במסגרת תיק השירות"

עוד שנה של גיוסים. אילוסטרציה: BigStock

הממונה על רשות ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, הודיעה היום (ד') לבזק, כי היא שוקלת להטיל על החברה עיצומים כספיים בסכום מצטבר של כ-30 מיליון שקלים, בשל פגיעה בתחרות בשוק התקשורת בעקבות פעולות, "המהוות לכאורה ניצול לרעה של מעמד מונופוליסטי וסירוב בלתי-סביר לספק מוצר שבמונופולין". בנוסף, שוקלת הממונה להטיל עיצום כספי גם על סטלה הנדלר, מנכ"לית החברה, בסך 700 אלף שקלים, בהיותה נושא משרה בכירה, "שהיה מעורב במדיניות החברה ובביצוע ההפרות לכאורה".

בהודעת הרשות נמסר, כי היא שוקלת לקבוע, "שבזק ניצלה לרעה את שליטתה בתשתיות תקשורת פסיביות על מנת לפגוע בתחרות. הפגיעה בתחרות נעשתה, לכאורה, בדרך של חסימה והכבדה על המתחרות, המבקשות לפרוס רשת תקשורת קווית על גבי התשתית של בזק. בכך עלולה התנהגותה של בזק לעכב את התפתחות התחרות באספקת שירותי תקשורת מסוג של אינטרנט, טלוויזיה וטלפוניה קווית".

לבזק זכות להשמיע טענותיה בפני הממונה בטרם תגבש הממונה את עמדתה הסופית.

הודעת הממונה יוצאת בתום בדיקה שארכה כשנה, שאותה ניהלה רשות ההגבלים העסקיים. במסגרת בדיקה זו בחנה הרשות את התנהלותה של בזק בכל הקשור בשימוש בתשתיות הפסיביות שלה ואספה נתונים מגורמים רבים, בהם בזק, מתחרותיה ומתחרות פוטנציאליות של בזק וכן ממשרד התקשורת. כמו כן, התייעצה רשות ההגבלים העסקיים עם רשויות זרות.

תחרות לא הוגנת?

הרקע לפרשה הוא כוונתן של שחקניות חדשות לפרוס רשת תקשורת קווית עצמאית מבוססת סיבים אופטיים בישראל במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי שיזם משרד התקשורת עוד בשנת 2012.

בזק מחזיקה בתשתית תקשורת פסיבית, הפרוסה ברחבי המדינה ומאפשרת העברת כבלי תקשורת אל הבתים בישראל. הקמת תשתית פסיבית עצמאית נוספת על התשתית של בזק ביישובים מאוכלסים היא בעייתית ביותר, נוכח העלויות הגבוהות הכרוכות בכך, עבודות החפירה הנרחבות הנחוצות, השיבושים שהקמת תשתית כזאת יוצרים לציבור הרחב וריבוי ההיתרים הנדרשים להנחת תשתית כאמור. מבדיקת הרשות עלה, כי פניות אל בזק מצדן של חברות כסלקום ופרטנר, המבקשות להשתמש בתשתית הפסיבית של בזק על מנת לפרוס רשתות תקשורת קווית עצמאיות נתקלו בקשיים ועיכובים רבים.

בדיקת הרשות התמקדה בשני קשיים מרכזיים שהציבה בזק בפני המתחרות שביקשו לעשות שימוש בתשתית הפסיבית שלה על מנת לפרוס רשת תקשורת קווית.

ראשית, בזק מנעה לכאורה מהמתחרות את הגישה למקטעים הסופיים של התשתית הפסיבית, המחברים בין התשתית ברחוב לבניינים. החברה אפשרה פריסה בתשתית הפסיבית שלה עד לגוב האחרון שלפני הכניסה לשטח בבעלות פרטית.

המקטעים שבהם בזק לא אפשרה פריסה של סיבים הם חלק ניכר וחיוני מהתשתית הפסיבית הנחוצה על מנת להגיע אל בתי הלקוחות. משמעות סירובה של בזק הוא, שעל המתחרות בבזק לחפור ולהטמין תשתית פסיבית עצמאית מהגוב האחרון שלפני הכניסה לשטח בבעלות פרטית ועד לבית הפרטי עצמו. הקמה עצמאית כאמור כרוכה בין השאר בחפירה, במטרד ציבורי, בהשגת היתרים מרשויות שונות והסכמה מוועדי בתים לשינוי פני השטח. כל אלה מתרגמים לעלויות ניכרות המתווספות לפרויקט יקר ועתיר סיכונים וליצירת עיכוב משמעותי בהקמת רשת תקשורת קווית.

לדברי הרשות, בזק מונעת את הגישה לתשתית בחצרות הבניינים ממתחרותיה, אולם במקרים אחרים היא אפשרה לחברות שלא התחרו בה גישה למקטע הרשת שמוביל מהרחוב אל הבניין. הדבר קרה הן עם HOT, בתקופה שבה בזק ו-HOT לא היו מתחרות, והן עם yes, חברה בת של בזק עצמה.

מסקנות שגויות מיסודן

שנית, בזק דרשה מהמתחרות המעוניינות לפרוס רשת תקשורת על בסיס סיבים אופטיים בתשתית הפסיבית שלה כי יפרסו את הסיבים תוך חיתוך וחיבור מחדש של כבל הסיבים האופטיים במספר רב של נקודות בדרכו אל נקודת היעד, היא בית הלקוח. דרישה זו לחיתוך הסיבים משמעותה השתת עלויות ניכרות על החברות, וכן פגיעה באיכות רשת התקשורת הנפרסת.

עקב דרישתה זו נמנעו מתחרותיה מפריסה של סיבים ברשת התקשורת הפסיבית שלה. בזק חזרה בה מדרישה זו לחיתוך כבל הסיבים במספר רב של  נקודות רק לאחר שמשרד התקשורת הכריע, כי הדרישה אינה מוצדקת ותבוטל, כיוון שהדבר עלול להביא, בין השאר, לייקור בפריסת הרשת, לפגיעה באיכות השירות שיסופק באמצעותה, להוספת נקודות כשל ולעיכוב בפריסתה. בדיקה שערכה הרשות לימדה, כי כאשר בזק פרסה לעצמה רשת של סיבים אופטיים היא לא חתכה את הסיבים באותה תדירות ובאותו היקף כפי שדרשה לצורך פריסת הסיבים האופטיים של מתחרותיה.

עוד הוסיפה הרשות בהודעתה, כי "דרכי פעולה אלה של בזק עלולות לפגוע בהתפתחות התחרות באספקת שירותי תקשורת. זאת משום שהקשיים שבזק הערימה עלולים להרתיע, לעכב ואף למנוע ממתחרות חדשות לפרוס רשתות תקשורת או להרחיב את פעילותן בתחום. בכך נמנעת מהציבור, או לכל הפחות נדחית, התפתחות של תחרות באספקת שירותי תקשורת, שביכולתה לגרום לשיפור ניכר באיכות הרשת המסופקת ללקוחות ובמחירים של שירותי תקשורת שונים כמו טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה נייחת.

מבזק נמסר, כי "לדעת החברה, מסקנות רשות ההגבלים העסקיים בבדיקה המדוברת, שגויות מיסודן. בזק שיתפה פעולה באופן מלא בבדיקת הרשות בעניין, והראתה כי כל פעילותה ופעולותיה התבצעו על פי חוק ובהתאם להוראות משרד התקשורת ותיק השירות לשימוש בתשתיות פיזיות".

עוד נאמר כי "בזק סיפקה לחברות התקשורת האחרות שירותים בהתאם לתיק השירות, ובאופן זהה לדרך בה היא מתקינה את תשתיותיה שלה עצמה. אנו משוכנעים כי במהלך השימוע נוכיח כי בזק עשתה כל המוטל עליה ואף מעבר לכך במסגרת תיק השירות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים