מסמכים פנימיים חושפים: גוגל מסייעת לפנטגון בהטמעת AI באמצעי לוחמה

מידע צבאי סודי, שהופץ באופן פנימי בין עובדי הענקית, חשף כי בין גוגל לפנטגון נוצר שיתוף פעולה להוספת טכנולוגיית בינה מלאכותית מתקדמת לרחפנים צבאיים ● האם זו ראשיתו של עידן הבוטים הרצחניים?

רחפן. צילום אילוסטרציה: BigStock

גוגל (Google) עובדת עם משרד ההגנה של ארצות הברית בכדי להפוך את הרחפנים, שכבר נמצאים בשירות צבא ארצות הברית, למבוססי בינה מלאכותית, ואולי גם לצורך הוספת AI לאמצעי חימוש נוספים – כך דיווח Gizmodo אתמול (ג'). המיזם המשותף, שזכה לשם Project Maven, עתיד ליצור טכנולוגיה מתקדמת, שיכולה לזהות אילו אובייקטים נמצאים במרחב שבו פועל הרחפן.

פרטי המיזם היו אמורים להישאר סודיים, אך מידע בנוגע לשיתוף הפעולה הופץ בשבוע שעבר ברשימת דיוור פנימית והגיע דרך מקורות אנונימיים ל-Gizmodo. הפצת המידע בקרב עובדי גוגל עוררה תרעומת כללית – הן מאחר שהלקוח הוא צבא ארצות הברית והן כי מדובר בפרטים חשאיים על פעילות בצבא ועל אמצעי הלחימה העדכניים שלו. לעומת זאת, לדברי גוגל, מעורבותה בפרויקט אינה קשורה לשימושים צבאיים.

הפצת מידע ספציפי אודות ציוד רחפנים צבאיים בטכנולוגיה – שעשויה לסייע להם בזיהוי של האובייקטים שכלי הטייס החדשניים רואים או מתמקדים בהם – עלולה לחשוף בפני האויב פרטים לא רצויים על כלי הנשק החדשני ועל אופניי היישום שלו. אולם, רבים מאנשי צוות גוגל נשמעו מודאגים מהעובדה שהענקית בוחרת לספק יכולות למידת מכונה לצורך הפעלת אמצעי לחימה.

מה לאריק שמידט ולפנטגון?

נקודה מעניינת בכל הנוגע לסוגיה היא קשריו של אריק שמידט, המנכ"ל לשעבר ועד לאחרונה גם היו"ר של אלפבית (Alphabet), החברה האם של גוגל, עם משרד ההגנה האמריקני.

ב-2016 מונה שמידט ליו"ר מועצת החדשנות של המשרד, המכונה DIB (ר"ת Defense Innovation Board). מאז עזב שמידט את משרת המנכ"ל של ענקית הטכנולוגיה ונשאר לפעול כיו"ר שלה, ובמקביל נשאר מעורב בעשייה ב-DIB. גוף המכונה The Daily Caller News Foundation, שפועל לביקורת מהלכי ממשל והקשרים של גורמים פרטיים אליהם, ניסה לבחון לעומק מדוע נותר שמידט במשרתו זו גם בתקופת כהונת של דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית, שכן הוא נחשב כתומך נלהב של המפלגה הדמוקרטית וכאחד ממבקריו החריפים של הנשיא.

מתוך השותפות הזו עולה השאלה האם בקשרי גוגל ומשרד ההגנה יש בעצם אלמנטים נסתרים, כך שהחשיפה הנוכחית מושכת אליה תשומת לב פוליטית בארצות הברית.

"בוטים רצחניים? ראיתם יותר מדי סרטים"

שמידט התייחס לחששות של תעשיית הטכנולוגיה לגבי שיתוף פעולה של גוגל עם הפנטגון בראיון שהעניק בסתיו שעבר בפסגת CNAS לבינה מלאכותית וביטחון העולם. "יש דאגה כללית בקהילת הטכנולוגיה, שאיכשהו, התחום הצבאי-תעשייתי ישתמש בתוצרים שלהם בכדי להרוג אנשים בצורה לא נכונה", הוא קבע בזמנו, בלא מעט זלזול.

עוד סיפר שמידט בראיון ש-"לפני שנתיים הפכתי ליו"ר של מועצת הייעוץ החיצונית שמכונה DIB, והרעיון היה לנסות לגרום לצבא להתעדכן במהירות בדברים שקורים מחוץ לו. הכנו סדרה של 10 המלצות, שהן ציבוריות ויכולים לקרוא אותן, ואני ממליץ לעשות זאת. עבדנו עליהן קשה למדי והן מכסות הרבה שטחים: אופי החדשנות בצבא, הסוג שלה, מהן הבעיות וכדומה. אחת הנקודות החשובות ביותר שעליה הצבענו היא שהצבא לא מוביל בבינה מלאכותית. המלצנו, למשל, על יצירת מקבילה ל-AI institute".

יצוין כי לפני מספר ימים, בכנס אבטחה במינכן שבו השתתף, אמר שמידט שהשתלטות של בוטים מבוססי בינה מלאכותית על האנושות היא דאגה רחוקה למדי. "כולם רוצים לדבר על כל תרחישי המוות שמקורם בקולנוע, ואני יכול לנבא בביטחון שהם במרחק של עשור עד שני עשורים מאתנו. אז בואו נחשוש מפניהם, אבל בואו נדאג מכך בעוד זמן מה", קרא.

לפי דבריו באירוע, בעיניו, היתרונות שהבינה המלאכותית מביאה לתחומי הטיפול הרפואי והאנרגיה עולים על החששות מפני השתלטות אפוקליפטית של בוטים רצחניים על האנושות. כאשר נשאל פעם נוספת על יכולתם של היוצרים לשלוט בטכנולוגיה, שעתידה לעלות בהרבה על האינטליגנציה האנושית, שוב ביטל שמידט את הדאגות ולא רצה לייחס להן חשיבות רבה.

מתעניינים בבינה מלאכותית? רוצים לשמוע עוד? הירשמו לכנס Future of AI של אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים