השבוע בהיסטוריה: הדפדפן הראשון, המצאת הרדאר והולדת סטיב ג'ובס

שלושתם, שלא נגזים אם נשאל מה האנושות הייתה עושה בלעדיהם, באו השבוע לפני אי אילו שנים לאוויר העולם ועומדים הפעם במרכז מדור ההיסטוריה שלנו

רבותיי, ההיסטוריה. צילומים: BigStock

1991
ב-26 בפברואר 1991 הציג סר טים ברנרס-לי את דפדפן האינטרנט הראשון ואת עורך ה-HTML המבוסס על רעיון ה-WYSIWYG (ר"ת What You See Is What You Get). לדפדפן ניתן השם WorldWideWeb, אבל שמו שונה מאוחר יותר ל-Nexux, וב-1994 הוא נעלם מהעולם.

ה-Nexux אפשר ליצור דפים ולגלוש בהם. ברנרס-לי, שהמציא גם את רשת האינטרנט, יצר את הדפדפן כדי לאפשר מערכת היפרטקסט גלובלית, שבה יוכלו אנשים לחלוק מידע ולקשר מסמכים, כך שתיווצר רשת קורים בינלאומית של מידע מקושר, באמצעות קישורי על. לשם כך הוא יצר שפה מיוחדת, HTML, שכללה תחביר אחיד לקישורים בין מסמכי הרשת (URL/URI), ותוכנת שרת ותוכנת לקוח – שהיוו את הדפדפן ושהשתמשו בפרוטוקול HTTP.

טים ברנרס-לי, ממציא האינטרנט, הדפדפן הראשון וה-HTML. צילום: drserg, BigStock

טים ברנרס-לי, ממציא האינטרנט, הדפדפן הראשון וה-HTML. צילום: Drserg, BigStock

ב-2016 זכה ברנרס-לי בפרס טיורינג על המצאותיו, שכאמור כוללות את האינטרנט ואת הדפדפן הראשון, וגם את הפרוטוקולים והאלגוריתמים הבסיסיים שמאפשרים לרשת לגדול.

1935
רוברט וטסון-ואט היה פיזיקאי סקוטי, שנחשב לממציא הרדאר, או בעברית המכ"ם. הוא הציג בפעם הראשונה את היתכנותו ב-26 בפברואר 1935 בפני גורמי ממשל בדאוונטרי שבבריטניה, ואיתר באמצעותו מפציץ בטווח של כמעט 15 ק"מ. בשל היותו מטאורולוג וחובב רדיו, ערך וטסון-ואט ניסויים תוך שימוש בגלי רדיו כדי לאתר סופות רעמים, וחשב על הרעיון של השימוש בהם לגילוי מטוסים.

השימוש ברדאר נחשב לאחד מגורמי המפתח לניצחון הכוחות האוויריים של בעלות הברית במלחמת העולם השנייה על הלופטוואפה, חיל האוויר הנאצי, שכן הדגמתו הובילה לפיתוח מכ"ם מבצעי נרחב בבריטניה ולפריסתו להגנת החופים. חוקרים מייחסים גם את הכרעת הקרב בין הצוללות הגרמניות לאניות הסוחר ששטו מבריטניה לארצות הברית במהלך המלחמה להופעת מטוסים עם טווח שאפשר לחפש את הצוללות לאורך הנתיבים, ומכ"מים באורך גל של כ-10 ס"מ, שאפשרו גילוי מוקדם של הצוללות מבלי שלגרמנים הייתה יכולת לדעת שגילו אותן.

רק לקראת תום המלחמה, ב-1945, פורסם דבר קיומו של המכ"ם ברבים.

83 שנים לרדאר הראשון. אילוסטרציה: שאטרטים, BigStock

83 שנים לרדאר הראשון. אילוסטרציה: שאטרטים, BigStock

המחקר שנמשך ושיפר את המכ"ם התפצל אחר כך לתחומים רבים והוביל להמצאת הטרנזיסטור, שבזכותו יש לנו כיום מחשבים וטכנולוגיות רבות נוספות.

1955
ב-24 בפברואר 1955 נולד תינוק לשני בוגרי אוניברסיטת ויסקונסין – ג'ואן סימפסון ועבדול פתאח ז'אנדלי. הוא נמסר לאימוץ למכונאי ולאשתו שהתגוררו במאונטיין ויו שבקליפורניה, והשם שניתן לו היה סטיב פול ג'ובס.

כולנו מכירים את ג'ובס כמעצב ויזם וממציא דגול, שהקים את אפל (Apple) והפך אותה לחברה אגדית ומהפכנית, שמוצריה עדיין מכתיבים את ההתפתחות של הטכנולוגיה המודרנית. ג'ובס נפטר ב-2011 לאחר מאבק ממושך בסרטן הלבלב.

2010
לסיום, משהו שהוא לא יום הולדת: ב-25 בפברואר 2010 הודיעה אפל שמכרה את השיר ה-10 מיליארד ב-iTunes. היה זה השיר Guess Things Happen That Way של ג'וני קאש. הוא נרכש על ידי לואי סאלסר מג'ורג'יה, ארצות הברית, שהופתע לקבל כרטיס שי על סך 10,000 דולר לשימוש ב-iTunes. לקח לאפל חמש שנים למכור חמישה מיליארד שירים, אבל רק שנה וחצי כדי למכור חמישה מיליארד שירים נוספים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים