החוק שיאפשר פניה לגופים ציבוריים דרך מייל – אושר לקריאה ראשונה
"לא הרפינו בוועדה עבור קידום החוק וככה יהיה עד שהוא יאושר באופן סופי - החוק יחולל מהפכה של ממש בשירות של המדינה לאזרח", כך לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב
כבר לא רק דרך פקסים: ההתקשרות המוכרת לאזרחים עם רשויות מקומיות, משרדי הממשלה, המוסד לביטוח לאומי וכד', הנעשית עד היום רק באופן המיושן של פקס או משלוח דואר – מקבלת תפנית משמעותית לאחר קידום חוק ממשל זמין שאושר אתמול (ג') בוועדת המדע והטכנולוגיה.
על פי הצעת החוק של ח"כ דוד ביטן ושלתוכה התמזגה הצעתה של ח"כ שרן השכל, כל גוף ציבורי למעט צה"ל, השב"כ, המוסד ויחידות במשרד הביטחון יחויב לאפשר לאזרח לבצע את פנייתו אליו באמצעי קשר דיגיטלי וכן לפרסם באתר האינטרנט של הגוף דרכי פניה אלו.
יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב אמר כי "לא הרפינו בוועדה עבור קידום החוק, וככה יהיה עד שהוא יאושר באופן סופי. החוק יחולל מהפכה של ממש בשירות של המדינה לאזרח".
דורשים גם מוסדות פיננסיים ובנקים
לדברי ביטן, "עברנו כברת דרך ארוכה עד שהגענו להסכמות עם הממשלה בעניין הזה. בתחילה הגשתי הצעה מפורטת יותר המחייבת גם את הבנקים ושאר המוסדות הפיננסיים לנהוג בהתאם. הבנתי מהממשלה כי המטרה כיום היא לצמצם את הרגולציה על מוסדות מעין אלו ועל כן אני בוחר להעביר את החוק במתכונת זו ללא המוסדות הפיננסים, אך מתוך תקווה שהמוסדות הפרטיים שמפוקחים על ידי הרגולטור יראו כי עליהם להתאים את מתן השירות לנורמות הקיימות בגופים הציבוריים".
השכל אמרה כי "הצעת החוק שמה סוף לאבסורד שקיים היום במענה של משרדי הממשלה דרך שליחת פקסים ומכתבים. אני באופן אישי קיבלתי מענה ממשרד התחבורה על פקס ששלחתי רק 10 חודשים אחרי. לקראת ההצבעה לקריאה שניה ושלישית אבקש לצרף שהחוק יחייב גם מוסדות פיננסיים ובנקים".
המענה הפשוט וההגיוני
בפני הוועדה הציג מגיש התכנית "נקסטר" בערוץ 12, דרור גלוברמן, את האנדרלמוסיה כפי שעלתה בתכנית מכך שגופים ציבוריים מאפשרים פנייה רק דרך הפקס.
"ב-2018 לאפשר לאנשים מענה רק דרך פקס – זה לא רק חוסר קידמה אלא זה להרחיק מאנשים את השירות שמגיע להם. פקס הוא דבר יקר, מסורבל ומזהם. פגשנו לאורך כל הצילומים של פרקי התכנית אנשים שאיבדו את זכויותיהם בגלל פניה מסורבלת דרך פקס שארכה חודשים. דואר אלקטרוני זמין היום לכל אחד במכשיר הנייד, והפניה דרכו לגופים ציבוריים תיתן את המענה הפשוט וההגיוני".
1. סוף - סוף !! יישר כח. 2. חבל שדבר המובן מאליו מחייב חקיקה. מילא. 3. אחרי ( או במקביל ) שהחוק יאושר יש לנקות בכמה צעדים פרקטיים : א. לחייב פרסום כתובות אלקטרוניים ישירים לביצוע פניות . כולל פניה ישירה למנהל מח' פניות ציבור ( כתובת מייל , טלפון ישיר ) ב. לפרסם כתובות אישיים של מנהלים בכירים. סביר שעצם קיום אפשרות פניה אליהם ( אפילו לידיעה - במקרים של התמשכות ההתכתבות ) - יהווה גורם לטיפול אפקטיבי בפניה ( תקוותי ) ג. כל התשובות מטעם הגורמים יחתמו בשם מפורש כולל דואר אלקטרוני + טלפון ישיר . ד. הנהלים הקיימים היום באמצעות פניה מקוונת - הינה מסורבלת וגם מגבילה ( במיוחד במקרים שיש הצטברות חומר שיש לצרף ) 1) ככלל - אין לסגור חד צדדית תיקי פניה , בלי לקבל תגובה / הסכמת הפונה . 2) במידה והתיק נסגר באופן חד צדדי , והתקבלה פניה נוספת ( המשך ) - לחייב לפתוח את התיק מחדש ולא לפתוח תיק חדש תחת מספר חדש ( מה שמסרבל עוד יותר את כל העניין ורק מקשה על הפונים ) ה.