מחקר: פייסבוק ממשיכה לאבד את הצעירים לטובת סנאפצ'ט

פייסבוק צפויה לאבד בשנה הקרובה שני מיליון משתמשים בני 24 ומטה, בעוד שסנאפצ'ט עתידה לצרף אליה מספר דומה - כך על פי מחקר של eMarketer ● ומה עם אינסטגרם?

צילום אילוסטרציה: תיאודור לזרב, BigStock

הקהל המבוגר אוהב את פייסבוק (Facebook) – מספר המבוגרים ברשת החברתית שייסד מארק צוקרברג ב-2004, ושיועדה במקור לסטודנטים צעירים, ממשיך לטפס כל העת. אבל מנגד, בני נוער וצעירים עד גיל 24 נוטים בקצב הולך וגדל לעזוב את מלכת הרשתות החברתיות לטובת פלטפורמה שבה הם מרגישים יותר בנוח – סנאפצ'ט (Snapchat).

לפני כשבוע יצא השחקן והקומיקאי המוערך ג'ים קארי בקריאה לחרם על פייסבוק. הסיבה, לטענתו, היא שהענקית הרוויחה מהמעורבות הרוסית בבחירות בארצות הברית ולמעשה עשתה מניפולציה על משתמשיה. תחת ההאשטאג unfriendfacebook# ובאמצעות חשבון הטוויטר (Twitter) שלו דחק קארי בעוקביו לעשות כמותו – לסגור את חשבון הפייסבוק ולמכור את המניות שלה.

קארי הוא דמות מוערכת וייתכן שהקהל יושפע מקריאתו, אבל בינתיים, ועל פי מחקר eMarketer, שנערך עוד בטרם השקת החרם, מצבה של פייסבוק לא מזהיר, אם כי כמובן – באופן יחסי. עובדה זו בולטת במיוחד בקרב הצעירים: מספר המשתמשים ברשת החברתית בגילאי 12 עד 17 צפוי לרדת השנה ב-5.6%, כך לפי המחקר. כלומר, ב-2018, בפעם הראשונה, פחות ממחצית ממשתמשי האינטרנט בארצות הברית בקבוצת הגיל הזו צפויים להיכנס לפייסבוק רק על בסיס של לפחות פעם בחודש.

ולא רק רק בני הנוער עוזבים: על פי התחזית, פייסבוק צפויה לאבד השנה שני מיליון משתמשים בגילאי 24 ומטה, בעוד שסנאפצ'ט צפויה להוסיף למספר חבריה 1.9 מיליון משתמשים מאותה קבוצת גיל. נתון נוסף ומשמעותי הוא שאינסטגרם (Instagram), שבבעלותה של פייסבוק, עדיין גדולה יותר בארצות הברית מאשר סנאפצ'ט, אבל צפויה להוסיף השנה "רק" 1.6 מיליון משתמשים מקבוצת גילאים זו.

המשיכה של בני הנוער ובני ה-20 לסנאפצ'ט לא מפתיעה – משתמשים צעירים יותר מחבבים פלטפורמות המדגישות ויזואליות, ואוהבים לפרסם ולשתף פוסטים הרחק מעיניהם החטטניות של המבוגרים. אבל, כאמור, מנתוני המחקר מסתבר שההגירה מפייסבוק אל השירות המקביל שמציעה סנאפ (Snap) מתרחשת אפילו מהר יותר ממה שניתן היה לצפות.

פייסבוק סירבה להגיב לתוצאות המחקר וסנאפצ'ט לא פרסמה תגובה.

האם בעיות בעדכון העיצוב של סנאפצ'ט מחבלות בתחזיות?

הפוסטים וההודעות בסנאפצ'ט נעלמים לאחר זמן קצר ו-"זה כיף" לקבוצת הגיל הצעירה, אמרה דברה אהו וויליאמסון, אנליסטית ראשית ב-eMarketer. "פחות סביר שאתם עומדים להגיד 'הו, בחיי, לפני שנה שלחתי את זה או פרסמתי את זה? מה?'", היא הוסיפה והסבירה ש-"בפייסבוק, לאנשים בני הדור המבוגר, זה לא בהכרח משנה".

לא בטוח שצריך לדאוג כל כך לפייסבוק, שהודיעה ביוני האחרון שחצתה את רף שני מיליארד המשתמשים – מספר שעלה מאז בעוד יותר מ-100 מיליון. הרשת החברתית הענקית עדיין מוסיפה משתמשים חודשיים, אם כי לאט. פייסבוק צפויה להגיע ל-169.5 מיליון משתמשים בארצות הברית השנה – עלייה של פחות מ-1% לעומת 2017, על פי תחזית eMarketer. אנשים בגילאי 55 ומעלה מהווים 22.5% מהמשתמשים, בעוד שקבוצת הגיל הגדולה ביותר שעושה בפייסבוק שימוש היא בני ה-25-34.

בנוסף, ראוי לציין שעל אף התחזית האופטימית במיוחד עבור סנאפצ'ט, הפלטפורמה נמצאת בימים אלה במשבר אמון לא קטן מול קהל צרכניה ומשתמשיה הצעיר וזה שמתגלה כלא מעט מקובע בעצמו: סנאפצ'ט עדכנה לאחרונה את האפליקציה שלה והביאה עליה תרעומת גדולה. משתמשים רבים החלו מתלוננים שהם רוצים את הגרסה הישנה בחזרה.

אתרים רבים ברשת החלו באחרונה לפרסם הסברים כיצד להיפטר מהגרסה החדשה ולחזור לזו "הישנה והטובה". בבריטניה הוקם אפילו מטה לוחמה נגד העדכון שיצא, בחסות ארגון המחאה והעצומות Change.org, בדרישה שפלטפורמת המדיה החברתית תאפשר למשתמשים להסיר או "להפוך" את העדכון. על העצומה, שכותרתה "החזירו את עדכון סנאפצ'ט הישן", חתמו כבר יותר מ-207 אלף אנשים, כשהיעד של היזמים הוא לאסוף 300 אלף חתימות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים