כיצד ניתן לנצל רעיונות מהייצור ההמוני ליצירת עסקים עם נתונים? חלק ג'

טכנולוגיות משתנות מהר יותר מאנשים, ואנשים משתנים מהר יותר מארגונים שלמים ● התמודדות עם האתגרים הללו היא הכרח אסטרטגי ● שינוי הארגון הוא צוואר הבקבוק הבא בדרך להפוך למובילים דיגיטליים

31/01/2018 13:04
ד"ר וורנר ווגלס, סגן נשיא ו-CTO אמזון. צילום: רן בירן

בחברות רבות ידע פנימי של ה-IT לא התפתח במהירות מספקת בשנים האחרונות – באופן די מנוגד לאפשרויות הטכנולוגיות.

לקוחות מספקים משוב מקוון מיד לאחר הרכישה. ניתוחים בזמן אמת אפשריים באמצעות Big Data, ועדכוני תוכנה מופקים מדי יום דרך הענן. לעתים קרובות ארגוני ה-IT והתהליכים הקשורים אליו לא יכולים לעמוד בקצב. כתוצאה מכך, מחלקות מתמחות, המאורגנות במבנים של פעם, אמורות למלא את דרישות הלקוח של מחר.

הבאה של מוצרים ושירותים חדשניים במהירות לשוק אינה אפשרית עם מחזורים ארוכי טווח של IT. אין פלא שמחלקות מתמחות רבות מנסות לעקוף את מחלקת ה-IT שלהן, לדוגמה, באמצעות העברת פעילויות לענן, המציע שפע של  אבני בנייה עוצמתיים של IT דרך ממשקי תכנות של אפליקציות קלים לשימוש, שעבורן חברות היו צריכות להפעיל קודם לכן תוכנות ותשתיות מורכבות.

"IT צללים" מבוזר מעין זה אינו מציע שום שיפורים. התוצאה הסופית היא שהמורכבות של המערכת עולה, דבר שהוא אינו יעיל. דפוס זה צריך להישבר. הפיתוח והתפעול צריכים לעבוד יד ביד, במקום לעבוד אחד אחרי השני כמו בעולם הישן. ובאופן אידאלי, יש לעשות זאת בפרויקטים רבים הפועלים במקביל. תחת הכותרת של DevOps (שילוב של "פיתוח ותפעול"), מתאר גורו ה-IT ג'ין קים את מאפייני הליבה של מנגנון זה.

להבטיח את הזרימה

קים טוען כי "הארגון צריך להיבנות סביב תועלת הלקוח, וכי זרימת הפרויקטים חייבת להיות חלקה ככל האפשר. משוכות שחוסמות את יצירת התועלות ללקוח – יש לזהות ולהסיר. באמזון, נקודת הפתיחה היא  לאייש צוותי פרויקטים באנשים חוצי תפקידים ורב תחומיים, ככלל".

"יתר על כן, למען האג'יליות, אסור שהקבוצות תחרוגנה מגודל מסוים. יש לנו כלל שגודל הצוות צריך להיות בדיוק כזה שכולם יהיו שבעים לגמרי אחרי אכילת שתי פיצות גדולות. הגישה הזו מקטינה את כמות הנושאים שהצוות מתמקד בהם, מגבירה אחריות, ומאפשרת לצוות לספק ללקוחות את התוכנה במהירות רבה יותר".

לשלב משוב

ככל שמוקדם יותר יזרום משוב הלקוח בחזרה ל-"תהליך הייצור", כך ייטב. בנוסף, על החברות לוודא שכל פיסת משוב תיושם בפרויקטים עתידיים. כדי למנוע הליכה לאיבוד בלולאות משוב אינסופיות, חשוב לארגן זאת בצורה רזה: קבלת משוב מבעלי עניין פנימיים וחיצוניים אסור בשום אופן שתעכב את תהליך הפיתוח.

ללמוד לקחת סיכונים

"כוונות טובות אף פעם לא עובדות, כדי לגרום לדבר מה לקרות צריך מנגנונים טובים", אומר ג'ף בזוס. לשם כך, אתה צריך תרבות ארגונית המלמדת עובדים להתנסות כל הזמן ולספק תוצאות. בכל התנסות חדשה יש להסתכן בצעד קטן קדימה מעבר לשלב הקודם. במקביל, כל צוות נדרש להציג נתונים על בסיס מדדי ביצוע מוגדרים מראש אודות השפעת הניסויים. כמו כן עלינו להקים מנגנונים שייכנסו לפעולה מיד במקרה שהלכנו רחוק מדי או אם משהו  שגוי, לדוגמה, במקרה שהפתרון מעולם לא הגיע ללקוח.

כל מי שניסה זאת, יודע שלא קל להתחיל את המהפכה הדיגיטלית בחברה ולשמור על התנופה. P3 מייעצת למפעילים סלולריים, ומציעה ללקוחותיה גישה לנתונים המספקים מידע על איכות הרשתות הסלולריות (לדוגמה, עוצמת אות, ניתוקים או קצב העברת נתונים) – בכל העולם, ובאופן בלתי תלוי במפעיל הרשת הסלולרית ובספק הסלולר.  זה מאפשר ללקוחות החברה לחשוב על מדדים שירחיבו את הרשתות שלהם או על פתרונות חדשים לניצול יעיל יותר של הקיבולת.

באמצעות הצגת כלי DevOps, יכולה P3 להגדיר תהליך אוטומטי המיישם את תשתית המחשוב הנדרשת ב-AWS Cloud, ופורס חבילות תוכנה ספציפיות לפרויקט בלחיצת כפתור.

יתרה מזו, הגדרת התהליך ניתנת לשינוי על ידי המפתחים, מדעני הנתונים או אנשי העסק בכל עת, לדוגמה, לצורך פיתוח אזורים גאוגרפיים חדשים, הוספת תוכנות ניתוח או שירותי AWS חדשים. עתה P3 יכולה להתמקד באופן מלא ביכולת הליבה שלה, דהיינו, פיתוח התוכנה הקניינית שלה. מדעני נתונים יכולים להשתמש במשאבים שהתפנו כדי לנתח בזמן אמת נתונים שנאספים מרחבי העולם, ולהעמיד את התובנות מהניתוח לרשות הלקוחות.

הענן מציע אפשרויות IT בלתי מוגבלות בהיבט הטכני, שמהן נולדו הזדמנויות חדשות. אולם מתחוור עתה יותר ויותר מה בדיוק נדרש על מנת להשתמש בהזדמנויות אלה. טכנולוגיות משתנות מהר יותר מאנשים, ואנשים משתנים מהר יותר מארגונים שלמים. התמודדות עם האתגרים הללו היא הכרח אסטרטגי. שינוי הארגון הוא צוואר הבקבוק הבא בדרך להפוך למובילים דיגיטליים.

הכותב הינו ה-CTO של אמזון.

לחלק א'

לחלק ב'

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים