ימי הולדת ל-ויקיפדיה – ולליסה

האתר שחולל מהפכה בעולם האנציקלופדיות והמחשב שחולל מהפכה בעולם הגרפיקה הממוחשבת חגגו השבוע ימי הולדת

רבותיי, ההיסטוריה. צילומים: BigStock

השבוע האחרון לא מצטיין באירועי היסטוריה משמעותיים במיוחד בתחום המחשוב, אך שניים מהם ראויים לציון, בשל השינוי הגדול שחוללו בתחומם.

ה-15 בינואר הוא יום ההולדת של ויקיפדיה (Wikipedia), האנציקלופדיה המקוונת שהחליפה את עשרות ומאות האנציקלופדיות שתפסו מדפים שלמים, ושינתה את הדרך שבה אנחנו משתפים מידע, צורכים אותו ומרחיבים את אופקינו. הכל על הכל. בתאריך זה ב-2001 עלתה האנציקלופדיה לאוויר, לאחר שיומיים לפני כן נרשם שם הדומיין שלה על ידי שני יוזמיה – ג'ימי ויילס ולארי סאנגר.

שמה של ויקיפדיה ניתן לה מחיבור המילה ויקי – מילה הוואיית שמשמעותה מהיר, זריז – עם המילה אנציקלופדיה.

ויילס וסאנגר לא היו הראשונים להציע הקמת אנציקלופדיה מקוונת. ההצעה לכך עלתה כבר ב-1993, על ידי ריק גייטס, אבל התפיסה של חופש מלא כבר הוצעה על ידי ריצ'ארד סטולמן בדצמבר 2000. סטולמן הציע רעיון שלא יהיה ארגון מרכזי שיפקח על העריכה – בניגוד לתפיסה של אנציקלופדיות אחרות ברשת, כמו אנכארטה של מיקרוסופט (Microsoft), ואנציקלופדיה בריטניקה. פרויקט אנציקלופדיה מקוונת חופשית נוסף היה Nupedia, שערכיה נכתבו על ידי מומחים בלבד וש-ויילס וסאנגר היו מעורבים בו. Nupedia היא בעצם "האם הרוחנית" של ויקיפדיה, שהייתה אמורה להיות בכלל מעין תוספת שלה, אך למעשה "השתלטה" עליה במהירות. ויקיפדיה חרגה מהתפיסה הזאת, עוררה כמובן שאלות בנושא דיוק ולפעמים אף נאסרה לשימוש על ידי פרופסורים כמקור למידע. אלא שלאורך השנים השתפר המצב וכיום היא אחד המקורות הטובים ביותר, ו-ודאי הזמינים ביותר, לקבלת מידע.

ויקיפדיה היא האתר החמישי הפופולרי ביותר בעולם במושגים של תנועת גולשים, ולפי נתונים שפורסמו באוקטובר, כוללת יותר מ-30 מיליון ערכים, ב-287 שפות. היא פופולרית מאוד ברחבי העולם, ולפי הערכות משתמשים בה מדי חודש 495 מיליון קוראים. ב-2006 הכיר הטיים מגזין בערך הרב של האנציקלופדיה הכי מפורסמת בעולם בצמיחה המהירה של שיתוף המידע המקוון.

המחשב שנקרא על שם בתו של סטיב ג'ובס

ה-19 בינואר הוא יום הולדת חשוב נוסף: בתאריך זה ב-1983 הציגה אפל (Apple) את המחשב ליסה, שחולל מהפכה בעולם הגרפיקה הממוחשבת. אפל החלה לפתח אותו עוד ב-1987, מתוך כוונה לפתח ממשק משתמש גרפי, תוך שימוש ביחידת העיבוד מוטורולה 68000. היה זה גם המוצר הראשון עם כונן קשיח פנימי.

מחשב ליסה של אפל. צילום: מתוך ויקיפדיה

מחשב ליסה של אפל. צילום: מתוך ויקיפדיה

מנהל הפרויקט, סטיב ג'ובס המנוח, טען ששמו של המחשב הוא ראשי התיבות של המילים Local Integrated System Architecture, אבל מאוחר יותר הודה שהוא נקרא על שם בתו – ליסה ניקול ברנאן.

המחשב ליסה נמכר תמורת 10,000 דולר, אבל בגלל מיעוט תוכנות מצד שלישי וחוסר תאימות עם מחשב אפל II – זכה למכירות נמוכות. ב-1985 הוא מותג מחדש כמקינטוש XL ובמחצית העלות, ולמרות העלייה במכירות, אפל הפסיקה את ייצורו שנה לאחר מכן, ב-1986.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים