כיצד המציאות המדומה משפיעה על תחום הקמעונות?

כשחושבים על VR בתחום הקמעונות, האסוציאציה הראשונה היא השפעתה על חוויית הקנייה של הלקוח ● אלא שיש לה השפעות רבות גם מאחורי הקלעים

עדי מור בירן. צילום: פלי הנמר

בחמשת הפרקים הקודמים בווידיאו בלוג השבועי שלי, Tech Takes, שמתפרסם מדי יום א' כאן, באנשים ומחשבים, סקרתי את תחום האינטרנט של הדברים בתעשיית הביטוח, בערים החכמות, בתעשיית הרפואה, בתעשיית האופנה ובמפעלים. השבוע אתחיל בסקירה של יישומי מציאות מדומה (VR) בתעשיות שונות, כאשר בפרק זה אסקור יישומים כאלה בתעשיית המסחר והקמעונות.

מציאות מדומה, או וירטואלית, היא טכנולוגיית הדמיה ומחשוב המאפשרת למשתמש לחוות סביבה מדומה או חלופית. בניגוד לממשקי משתמש מסורתיים, במציאות מדומה המשתמש חש עצמו בתוך החוויה האלטרנטיבית ובמקום לצפות במסך הנמצא מולו, הוא מוטמע בתוך העולם המוצג ויכול לקיים אינטראקציות בעולמות תלת ממדיים.

טכנולוגיה זו, שעד לא מזמן נראתה כמו מדע בדיוני, הפכה לנגישה בשנים האחרונות. משקפי מציאות וירטואלית הופכים יותר ויותר זמינים, ואפליקציות של מציאות רבודה (AR) הפכו גם הן פופולריות, בזכות משחקים כגון Pokémon Go. אבל לטכנולוגיות הללו יש פוטנציאל רב מעבר לתחום המשחקים. אנחנו עדים לשימושים חדשים וחדשניים ב-AR וב-VR בתחום המסחר והקמעונות, המקדמים את מכירות המוצרים ומספקים חוויית לקוח משופרת.

השימושים ב-VR בחוויית הצרכן מוכרים ונפוצים יחסית, ונמצאים באולמות תצוגה (למשל, השימושים של איקאה או של פורד) ובתהליך הקנייה (למשל, של חברת אופנת הספורט North Face). אך יותר ויותר רואים שימושים במציאות מדומה מאחורי הקלעים, בצד העסקי של הקמעונאים – לאו דווקא בממשק עם חוויית הקונה. הנה מספר דוגמאות לכך:

תכנון וסידור המדף
טכנולוגיית ה-VR כבר משמשת את הקמעונאים מזה זמן לא קצר לצורך תכנון וסידור הסחורה על המדף ופריסת המבחר. כמו כן, משמשת הטכנולוגיה לצורך בדיקת היעילות של אריזות שונות.

עיצוב החנות
בתחום הקמעונות, אין משימה שדורשת יותר משאבים מאשר ההחלטה לשפץ או לעצב מחדש את פריסת החנות. שימוש במציאות וירטואלית לצורך כך נמצא אתנו כבר מזה זמן מה, ומסייע לבעלי העסקים לדמיין את פריסת החנות ולצפות בעיות תנועה פוטנציאליות. אולם, ככל שהטכנולוגיה הופכת מקובלת יותר, היא תופסת חלק משמעותי יותר בתכנון ובבדיקות – למשל באמצעות שילוב בהן של צרכנים, A/B Testing ובדיקות של אפשרויות פורמט שונות. הרבה יותר זול לבנות חנות וירטואלית מאשר חנות אמיתית, והמשובים שמקבלים הקמעונאים על עיצוב של חנות וירטואלית מספיק קרובים לאלה שהיו מקבלים בסביבה פיזית.

צפיות בזמן אמת בביצועי החנות
אחד התחומים החדשים של שימוש עסקי במציאות וירטואלית הוא אנליטיקה. אין דבר שמסייע טוב יותר למנהל שיושב במטה לשמור על קשר עם העסק שלו מאשר ביקור בחנות. חשובה ביותר היכולת "לטייל" גם בחנויות רחוקות, או לבקר בכל חנות ברשת – ולהתרשם מביצועיה. פרסום נתונים בזמן אמת, שנאספים באמצעות ממשק VR שמופעל בחנות עצמה, מספק את המידע בתוך ההקשר ויכול ליצור חיבורים פוטנציאליים בין, למשל, קטגוריות מוצרים קרובות פיזית – נתון שלא ניתן למצוא בקלות בתרשים או בגרף.

יש מספר יחסית מצומצם של קמעונאים שכבר מיישמים VR בחוויית הקנייה שלהם ועוד פחות כאלה שמיישמים אותה בתהליכי העיצוב, התכנון וניהול החנויות. רבים אחרים צפויים לאמץ טכנולוגיה זו בשנים הקרובות, ככל שהיא הופכת נפוצה ונגישה יותר.

לסיכום חלק זה, טכנולוגיית המציאות המדומה צפויה לשפר את חוויית הלקוח, מאחר שהיא מסייעת ללקוחות לקבל החלטה מושכלת לפני הקנייה – דבר שמוביל ללקוחות מרוצים יותר ולנאמנות גבוה היותר. אך לא פחות חשוב, טכנולוגיה זו גם תסייע בהפחתת עלויות, ייעול תהליך השיווק והמכירות, והתאמה מדויקת יותר לצרכי הלקוח – באמצעות יישומה גם מאחורי הקלעים בשלבי התכנון והתפעול של הקמעונאי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים