"שוק הסלולר עובר שינוי משמעותי"

"הדרישה להגדלת נפח הגלישה הולכת ומתרחבת. נדרשים שירותים אחרים - זה כבר לא עולם הסלולר המסורתי", אמר רונן נדלר, מנהל התשתיות בפלאפון, בסיור שערך פורום CTO מבית אנשים ומחשבים בחברה

רונן נדלר, מנהל תשתיות טכנולוגיות, חטיבת מערכות מידע, פלאפון. צילום: קובי קנטור

"שוק הסלולר עובר שינוי משמעותי. הדרישה להגדלת נפח הגלישה הולכת ומתרחבת. נדרשים שירותים אחרים – זה כבר לא עולם הסלולר המסורתי", כך אמר רונן נדלר, מנהל תשתיות טכנולוגיות, חטיבת מערכות מידע, פלאפון.

נדלר דיבר בפתח מפגש שערך פורום CTO מבית אנשים ומחשבים. המפגש נערך אתמול (ג') בבית פלאפון בגבעתיים.

לדברי נדלר, "צריכת הנתונים בעולם הסלולר היא מטורפת ואינה נמצאת בהלימה לכמות השיחות".

"פלאפון פועלת רק בעולם הסלולר", ציין, "היא לא עושה טלוויזיה או דברים אחרים. אנו עושים רק סלולר ומשקיעים בכך רבות". הוא אמר כי בסקרי שביעות רצון שנערכים, הלקוחות מדרגים את החברה ראשונה מבין חברות הסלולר בתחום השירות.

"נצא לענן באופן מאובטח"

נדלר הסביר כי לאחר פרישתו של שמעון הרץ, המנמ"ר הוותיק, במאי 2017, מונה נמרוד בן טוב, סמנכ"ל חטיבת ההנדסה של פלאפון, למי שמנהל גם את חטיבת הטכנולוגיות. הוא הסביר כי ההחלטה להפקיד בידיו של בן טוב את שתי החטיבות היא חלק מהראייה של החברה את הטכנולוגיות החדשניות וההשקעה בפיתוח הרשת – כחוד החנית של פעילותה. "בין שתי החטיבות, ההנדסה וה-IT", אמר, "מתקיימים שיתופי פעולה וסינרגיה".

האגף בראשותו, אמר נדלר, כולל שלוש מחלקות: תשתית אפליקטיבית, סיסטם ושירות ותפעול. כך, אמר, למערך המחשוב יש אלפי שרתים, הפרוסים בשלושה דטה סנטרים בכל הארץ, והמכילים 6-7 פטה בייט של נתונים. לדבריו, במערך המחשוב יש הפרדת סביבות עבודה, עם סיווגים. "נצא לענן באופן מאובטח", ציין נדלר, אך הנחת העבודה היא שהתשתיות הגדולות לא ייצאו החוצה. ספקיות ה-IT 'מכריחות' אותנו לצאת לענן".

לצד המכונות הווירטואליות של VMware, אמר נדלר, "יש לנו מערכות XEN של סיטריקס (CITRIX) לווירטואליזציה של תחנות הקצה, המשרתות אלפי משתמשים". שתי המערכות המרכזיות בארגון, ציין, הן מערכת הבילינג של אמדוקס ומערכת ה-ERP של אורקל (Oracle), "עוד יש לנו מערכת שו"ב (ר"ת שליטה ובקרה) ל-IT, העורכת תפעול, ניהול, ניטור אפליקטיבי ותחקור תקלות".

נדלר סיים בציינו כי "תחום הסלולר כולל בתוכו רכיבי IT ו-IP רבים. יש לנו יכולות תוכנה רבות, המסייעות לנו לטפל במערך ה-IT הענק, הסלולר לא הולך לישון לעולם".

"אנו אג'יליים – אבל אפשר להיות יותר"

מאיה בכר, מנהלת מחלקת פיתוח בחברה, תיארה את השינויים שעבר תחום פיתוח האפליקציות בפלאפון. בעבר, אמרה בכר, "עבדנו בתצורת הפיתוח המסורתית. מדי שנה שחררנו שלוש גרסאות גדולות, זה היה 'אירוע' להעביר גרסה לייצור. הרגולציה, שכללה עמידה בלוחות זמנים מהירים – הביאה לכך ששינינו את אופי העבודה שלנו, היא עשתה לנו טוב.

התחלנו לעבוד באג'ייל בבלאגן – זה הצליח, הבנו שזה עובד שונה וטוב ואז פעלנו למסד את התהליכים כדי שהם יהיו מובנים ומוסדרים". כיום, סיכמה בכר, "אנו מנפיקים למשתמשים גרסאות חדשות מדי שבוע או חודש. אנו אג'יליים – אבל אפשר להיות יותר. המטרה שלנו היא להמשיך ולייעל את התהליכים ואת הפיתוח, ישנם עוד הרבה אתגרים".

"צריכת הנתונים תגדל משמעותית בשנים הקרובות"

דרור בהט, מנהל אגף מוצרים ודיגיטל בחברה, אמר כי "החדשנות היא חלק קריטי בפעילות שלנו". הוא הציג נתונים משוק הסלולר בעולם: 5.2 מיליארד מנויי סלולר; ממוצע עולמי של היקף הגלישה החודשי עומד על שני ג'יגה בייט, כשבישראל הנתון הוא יותר מפי 3; בעולם יש 912 מפעילות סלולר; ההכנסות השנתיות בתחום עומדות על 268 מיליארד דולרים בשנה; וברבעון הראשון של 2017 חל גידול של 70% בתנועת הנתונים בסלולר לעומת הרבעון המקביל לו שנה קודם.

"מחצית ממנויי הסלולר בעולם מקורם במזרח הרחוק", סיכם בהט, "וקצב המנויים שם גדל. צריכת הנתונים תגדל משמעותית בשנים הקרובות. עד 2021, 75% מהנתונים שיעברו בסלולר יהיו של וידיאו. אף שהיקף הנתונים העוברים עולה, העלות של התעבורה קטנה. הצרכנים מוכנים לשלם מעט יותר אם יתנו להם יותר יכולות גלישה, נפח ותכנים. העוזרות האישיות הן המהפכה הבאה בסלולר, וזו תתחבר לעולמות האינטרנט של הדברים (IoT) וה-Big Data".

המפגש נחתם בביקור בחדר הבקרה של פלאפון, באירוחו של איציק מילשטיין, מנהל תשתיות חומרה ותוכנה של החברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים