האינטרנט של הדברים עולה על המסלול

ה-IoT לא פוסח על עולם האופנה וכבר נכלל בבגדים שלנו ובשורה של מכשירים לבישים ● זוהי רק ההתחלה, וצפויות בתחום עוד התפתחויות רבות ומעניינות

עדי מור בירן. צילום: פלי הנמר

כמדי יום א', אני חולקת אתכם היום פרק נוסף בסדרה Tech Takes – ה-Vlog השבועי שלי, שמפורסם כאן, באנשים ומחשבים, ועוסק ביישומים של טכנולוגיות חדשניות בתעשיות שונות. גם השבוע אני עוסקת בתחום המרתק של האינטרנט של הדברים. בפרקים הקודמים סקרתי יישומים שלו בתעשיית הביטוח, בערים החכמות ובעולם הרפואה. הפעם אתמקד ביישומי IoT בתעשיית האופנה.

האינטרנט של הדברים מתייחס לא רק למכוניות חכמות, מכשירי חשמל ביתיים מחוברים או מכונות במפעלים. החיבור הדיגיטלי מגיע כיום לכל המוצרים, לכל דבר פיזי: מהאופניים שאנחנו רוכבים עליהם דרך הבירות שאנחנו שותים ועד לבגדים שאנחנו לובשים – הכל מתחבר לחיים הדיגיטליים.

העתידן ברוס סטרלינג שאל פעם: "למה אני לא יכול לחפש בגוגל (Google) את הנעליים שלי?". למעשה, החזון הזה הופך למציאות, כשיכולות דיגיטליות מוטמעות בתוך מוצרים יומיומיים כמו נעליים ופריטי לבוש, כך שכל פריט יכול כעת להריץ יישומים דיגיטליים ולשתף את הנתונים באמצעות האינטרנט עם אנשים ומערכות.

פריטי אופנה שהם חלק מהעולם הדיגיטלי ומתחברים למערכות ולאפליקציות שסביבנו מאפשרים קיום של מודלים עסקיים חדשים: כמו מעיל שנותן הרשאת כניסה למועדון ולאחר מכן מאפשר לשלוט במוזיקה המתנגנת (אנחנו לובשים את הפלייליסט!), בגדים חכמים שמתחברים למערכות הרכש בחנות ומאפשרים קנייה ללא מעבר בקופה, ופריטי אופנה מחוברים שמאפשרים מניעת זיופים וניהול מלאי מדויק בזמן אמת.

תארו לעצמכם עולם שבו החולצה שלכם מספרת לכם ממה היא עשויה; הסוודר שלכם מסביר איך למחזר אותו; הז'קט שלכם מאפשר לכם לכתוב עליו ביקורת ולאחר מכן משתף אותה ברשתות החברתיות; תיק היד שאותו אתם נושאים מאפשר לכם להצטרף לתכנית המועדון של היצרן ולקבל גישה לתוכן ייחודי; וחולצת הכדורגל שלכם מאפשרת לכם להיכנס למשחק ולהזמין מראש משקאות בהנחה, שיוגשו לכם במהלכו.

השלב האבולוציוני הבא של טכנולוגיית האופנה

חברת המחקר IDC דיווחה באחרונה שב-2016 נמכרו 102.4 מיליון מכשירים לבישים – גידול של 25% לעומת 2015. השוק צפוי להמשיך ולצמוח: הבגדים כפי שאנחנו מכירים אותם הופכים להיות "לבישים" יותר מאשר אי פעם בעבר, כאשר עתה היכולות נתפרות לתוך הבדים עצמם של בגדי היומיום שלנו. יותר מזה, אנחנו נכנסים לשלב האבולוציוני הבא של טכנולוגיית האופנה: בגדים מחוברים (לעומת מכשירים לבישים). יש כבר לא מעט מעצבי אופנה ומותגי ביגוד שמתחילים לראות את הערך של הפיכת הבגדים שהם מייצרים לחכמים.

בשבוע האופנה שהתקיים בפריז בסתיו האחרון חבר המעצב הבריטי-קפריסאי חוסיין צ'אליאן לענקית הטכנולוגיה אינטל (Intel) והציג בקולקציה החדשה שלו קונספט חדשני: בזמן שהדוגמניות צעדו על המסלול, מסכי תצוגה על הקירות לידן הציגו את רמות הלחץ שלהן, באמצעות ביו-פידבק שנאסף ונשלח מהאביזרים שלבשו.

אם כיום נראה שעדיין מודבר רק בגימיק לתצוגות אופנה או בפריט המיועד למשוגעים לספורט, הצפי הוא שאינטגרציה עם המערכת האקולוגית הדיגיטלית הרחבה יותר של מוצרים ושירותים תסייע בהפיכת הבגדים החכמים לחלק מהיומיום של כולנו.

למשל, בשנה שעברה יצרה EVRYTHNG שותפות עם Avery Dennison RBIS על מנת לאפשר ליותר מ-10 מיליארד מוצרי הלבשה והנעלה להיות BornDigital (דיגיטליים מלידה). המטרה של מהלך זה היא "להדליק" את תעשיית ההלבשה על ידי הטמעת זהויות דיגיטליות ייחודיות למוצרים פיזיים בודדים כבר בנקודת הייצור – חיבורם לאינטרנט באמצעות תוויות חכמות ותגים שסמארטפונים וקוראי RFID יכולים לסרוק אותם. מהלך זה יאפשר ליצרני המותגים לתת ערך חדש, עם יישומים דיגיטליים שונים וחוויות משתמש חדשות.

מחשוב לביש שכבר ניתן ללבוש

ייתכן שהחיבור של אופנה ודיגיטל נשמע עתידני, אבל האמת היא שיש כבר כיום לא מעט פריטי אופנה מחוברים. הנה דוגמאות לכמה מהם, שניתן ללבוש כבר עכשיו:

שעונים חכמים – דוגמת Watch Apple ו-Samsung Gear.
משקפיים מחוברים – Google Glass ,MetaPro ו-Vuzix.
תכשיטים חכמים – Memi ,Tory Birch ו-FitBit.
ביגוד חכם – Pro System של Polar ו-Lumo Run.
אביזרי כושר גופני חכמים – Jawbone ,Nike Flex ו-Fitbit.
התקנים מיוחדים – Pavlok ו-Emotiv Insight.

כל אלה הם דוגמאות לחיבור, שפעם היה קשה לתאר, בין בגדים ופרטי אופנה פיזיים לבין העולם הדיגיטלי – חיבור שמאפשר יישומים שמערבים בין עולמות שונים ומאפשרים חוויות חדשות.

מינוף מלוא הפוטנציאל של יישומי אינטרנט של הדברים יחייב אימוץ של חדשנות בטכנולוגיות ובמודלים עסקיים, כמו גם השקעה בכוח אדם מוכשר – כשמדובר בתחום האופנה החכמה. אך אין ספק, שבאמצעות השקעות אלה – בשילוב פעולות להבטחת אבטחה והגנה על הפרטיות ועל זכויות הקניין – האינטרנט של דברים יכול להתחיל לממש את הפוטנציאל המלא שלו. כשזה יקרה, אנחנו צפויים לחוות מגוון של חוויות חדשות, שמשלבות עולמות תוכן שונים עם האופנה שאנחנו לובשים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים