כיצד האינטרנט של הדברים מסייע לבריאות שלנו?

אחד התחומים שבהם יש ל-IoT שימושים רבים הוא הבריאות הדיגיטלית ● עדי מור בירן ממשיכה לסקור את הטכנולוגיה המסקרנת ומציגה את השימושים העיקריים שלה, שעוזרים לעולם הרפואה

עדי מור בירן. צילום: פלי הנמר

במסגרת סדרת Tech Takes – ה-Vlog השבועי שלי, שמפורסם כאן, באנשים ומחשבים, מדי יום א' ושעוסק ביישומים של טכנולוגיות חדשניות בתעשיות שונות – אני ממשיכה השבוע לעסוק בעולם המסקרן של האינטרנט של הדברים. בפרקים הקודמים עסקתי בתעשיית הביטוח ובערים חכמות. הפעם אתמקד ביישומי IoT בתחום הרפואה.

יש מספר עצום של יישומי אינטרנט של הדברים בתחום זה: מניטור חולים מרחוק, ועד לשימוש בחיישנים חכמים בתרופות ובמכשור הרפואי. שילוב של IoT בתחום הרפואה מסייע לחולים, למשפחות ולרופאים כאחד. ישנם בתי חולים המשתמשים בו כדי להשגיח ולשמור על בריאותם של החולים הזעירים ביותר, בעוד שאחרים משתמשים בטכנולוגיה כדי לעקוב אחר המלאי.

מאחר שהדוגמאות בתחום זה רבות ומגוונות, אביא בפניכם סקירה זריזה של חמש דוגמאות של יישומים מעניינים מהשנה האחרונה:

מעקב אחר פעילות במהלך טיפול בסרטן – מרכז הסרטן MSK (ר"ת Memorial Sloan Kettering) וחברת המחקר Medidata עוקבים אחר הפעילות של חולים במחלת מיאלומה נפוצה. במסגרת תכנית זו, החולים לובשים מכשיר עם חיישן שמודד את רמת פעילותם שבוע לפני הטיפול ולאחר מכן ברציפות במשך מספר חודשים במהלך הטיפולים. מכשירים אלה מסייעים באיסוף מידע על רמת הפעילות והעייפות, וכל הנתונים נשמרים בענן ה-ePRO של Medidata ובמכשירים החכמים של המטופלים. מידע זה מאפשר לנתח את התגובה והאפקטיביות של הטיפולים, ומשחק תפקיד חשוב בקביעת הטיפול המתאים ביותר לחולים.

משאפים מחוברים – אחד השימושים המידיים ביותר בטכנולוגיית אינטרנט של הדברים בתחום הבריאות אינו בהכרח בסיוע באבחונים, אלא כדי להבטיח את ההתמדה בשימוש בתרופות. הוספת חיישנים לתרופות או למכלים ​​מאפשרת לרופאים לעקוב במדויק אחר הדבקות של המטופלים בתכנית הטיפול שלהם. הדבר מספק גם מעקב ומוטיבציה למטופלים עצמם, שיכולים לקבל תזכורות ולעקוב אחרי הטיפול שלהם באמצעות המכשירים הניידים. דוגמה לשימוש כזה היא של נוברטיס (Novartis), שבמסגרת מחקר משותף עם קוואלקום (Qualcomm) ו-Propeller Health פיתחה משאפים עבור מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD). המשאף החכם, Breezhaler, אוסף ומשדר נתוני שימוש באמצעות חיישן המתחבר לאפליקציה.

עדשות מגע מחוברות: אלקון (Alcon), ששייכת לנוברטיס, יישמה באחרונה את טכנולוגיית ה-Smart lens החדשנית של גוגל (Google), שכוללת שיבוץ של חיישנים לא פולשניים בעדשות מגע. עדשות אלה יוכלו, בסופו של דבר, למדוד את רמות הגלוקוז של חולי סוכרת באמצעות הדמעות שלהם ולאחר מכן לאחסן את המידע במכשיר נייד. נוברטיס גם מקווה לפתח את העדשה החכמה כדי לעזור לאנשים הסובלים מפרסביופיה ובאמצעותה לסייע בשחזור המיקוד של העין.

מעקב אחר קרישת דם: בשנה שעברה השיקה Roche מערכת מבוססת בלוטות' (Bluetooth) המאפשרת לחולים לבדוק את קצב הקרישה של הדם שלהם. זהו מכשיר ראשון מסוגו לחולים הנוטלים נוגדי קרישה, שמאפשר בדיקה עצמית ומסייע למטופלים להקטין את הסיכון לשבץ או לדימום. כמו כן, היכולת להעביר את תוצאות הבדיקות לספקי שירותי הבריאות פירושה פחות ביקורים במרפאה ונוחות מרבית למטופלים.

מאבק בדיכאון באמצעות Apple Watch: חברת Takeda בוחנת את השימוש באפליקציה מבוססת Apple Watch כדי לסייע לחולים עם הפרעת דיכאון (MDD). האפליקציה, שנמצאת בניסוי, אוספת נתונים פסיביים ואקטיביים ועוקבת אחרי התפקוד הקוגניטיבי של המטופל. מטרת הניסוי היא להשוות את ההערכות של היישום אל מול תוצאות הבדיקה המסורתית וההערכה העצמית של המטופל, בנוגע לדיווחים על מצב רוח ותפקוד כללי.

ראינו, אפוא, ששילוב אינטרנט של הדברים בתחום הרפואה מסייע לא רק לשמור על בטיחות ובריאות המטופלים, אלא גם משפר את רמת השירות הרפואי שניתן על ידי הרופאים ומוסדות הבריאות. שימוש ב-IoT בתחום הרפואה יכול גם לתרום לשיפור שביעות הרצון והמעורבות של המטופלים, בכך שהמידע הנאסף מאפשר להם לנהל שיח מושקע ומדויק יותר עם הרופאים שלהם.

אבל, חשוב לציין שעדיין קיימים מכשולים לא פשוטים ביישום האינטרנט של הדברים בתחום הרפואה והבריאות: מספר ההתקנים המחוברים וכמות הנתונים העצומה שהם אוספים מהווים אתגר ניהולי משמעותי עבור ה-IT של בתי החולים והמוסדות הרפואיים. כמו כן, נושא הפרטיות ואבטחת המידע רגיש במיוחד בתחום זה. יחד עם זאת, על אף האתגרים, אנחנו רואים שימוש הולך ומתרחש בטכנולוגיות אינטרנט של הדברים בתעשייה הזו, שמוכיחה שוב ושוב את הערך הגדול הטמון באימוץ מוקדם של חדשנות טכנולוגית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים